6.4.2010 Suomalainen matkustaa rehellisesti ― yli 60 prosenttia ei ikinä huijaisi hotellissa Suomalaisella matkustajalla on puhtaat jauhot pussissa, paljastaa Hotels.comin hotellihuijaamista koskeva kysely. Perirehellinen suomalainen ei voisi kuvitellakaan tavoittelevansa valheellista etua, vaan tuntee huonoa omaatuntoa jopa valittaessaan huonosta kohtelusta. Hotels.comin kyselyssä tutkittiin vastaajien kokemuksia huijaamisesta hotelleissa paremman kohtelun tai lisäpalveluiden toivossa. Hotels.com toteutti kyselyn yhdessä Plaza.fi:n Matkalaukku-sivuston kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 1113 henkilöä aikavälillä 15.–30.3.2010. Rehellisyys suomalaisen perii Suomalaisilta tiedusteltiin muun muassa sitä, ovatko he ikinä väittäneet olevansa häälomalla saadakseen hotellilta lisäetuja. Vain 1,3 prosenttia tunnusti tehneensä näin, ja yleisin onnittelulahja hotellilta oli ollut pullo kuohuvaa. Suhdettaan totuudessa pysyttelyyn enemmistö (64,4 %) kuvasi vaihtoehdolla ”en ikinä huijaisi saadakseni jotain ilmaiseksi”, ja tätä moni korosti myös vapaamuotoisissa vastauksissaan. Näissä vapaamuotoisissa vastauksissa mainittiin useaan otteeseen sanonta ”rehellisyys maan perii”. Ovatko suomalaiset sitten aivan pulmusia? Vastaajista 59,4 prosenttia tunnusti, ettei huomauttaisi virheellisestä laskusta, jos siinä ei olisikaan veloitettu kaikkia summia. Samoin moni oli ottanut hotellihuoneesta pieniä shampoopulloja matkamuistoiksi. Isommat tavarat, kuten pyyhkeet ja aamutohvelit oli kuitenkin jätetty rauhaan. Vapaamuotoisissa kysymyksissä vastaajat saivat kertoa, mitä muuta olivat tehneet. Moni näki tarpeelliseksi tehdä synninpäästöjä pienistä asioista, kuten siitä että olivat valittaneet huonosta palvelusta tai hotellin tekemistä virheistä. Salanimi: Smith tai Nieminen Suomalaisista matkaajista vain 1,1 prosenttia on käyttänyt salanimeä kirjautuessaan hotelliin. Salanimen käyttöön turvaudutaan eniten silloin, kun hotelliin ollaan kirjautumassa väärässä seurassa. Annetuista nimivaihtoehdoista Nieminen selvisi suosituimmaksi. Useissa vapaamuotoisissa vastauksissa kuitenkin mainittiin nimi Smith hyvänä salanimenä. Kyselyssä paljastui, että vaikka harva suomalainen on salanimeä koskaan käyttänyt, sen keksimiseen kyllä käytetään luovuutta. Vastaajat suunnittelivat salanimeksi esimerkiksi James Bondia, Teukka Salamaa ja Maisteri Myyrää. Nimellä ei vastaajien mielestä olisi sinänsä väliä, kunhan se kuulostaisi hienolta, kuten esimerkiksi Bonsdorff tai Gyllenbögeln. Jotkut vastaajat halusivat peitellä tekemisiään sälyttämällä syyn muille: salanimenä oltiin valmiita käyttämään naapurin nimeä tai mitä tahansa nimeä joka kuulostaisi ruotsalaiselta. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com Aino Ruikka aino.ruikka@acsanafor.fi +358 40 706 8021 Sanna Aaltonen sanna.aaltonen@acsanafor.fi +358 40 840 6368 Kate Hopcraft khopcraft@hotels.com +44 20 7019 2165 Hotels.com Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 110 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.