Suomalainen reumatologi nimitettiin Työkunnossa-hankkeen asiantuntijaryhmään

TIEDOTE 1.4.2009

Dosentti Tuulikki Sokka valvoo yhdessä muiden eurooppalaisasiantuntijoiden kanssa 25 maassa toteutettavaa tutkimusta TULE-sairauksien sosioekonomisista vaikutuksista.

Suomalainen reumatologi nimitettiin Työkunnossa-hankkeen asiantuntijaryhmään

Suomalainen reumalääkäri Tuulikki Sokka on nimitetty kuudesta eturivin asian­tuntijasta koostuvaan asiantuntijaryhmään, joka valvoo 25 maata käsittävää Työkunnossa-tutkimusta. Hankkeessa selvitetään tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien eli TULE-sairauksien kuten nivel­reuman, kroonisen alaselkäkivun sekä nivel-, lihas- ja jännevaurioiden esiintyvyyttä ja niiden vaikutusta terveyteen ja työkykyyn.

Asiantuntijaryhmän jäsenet ovat

- LT Tuulikki Sokka, reumatologi, Keski-Suomen keskussairaala, Suomi

- professori Paul Emery, reumatologian professori, TULE-sairauksien yksikön johtaja Leedsin yliopistossa Isossa-Britanniassa ja eurooppalaisen EULAR-järjestön [European League Against Rheumatism] tuleva puheenjohtaja

- Mario Giaccone, Euroopan elin- ja työolojen kehittämissäätiö EUROFOUNDin Euroopan työolojen seurantakeskus EWCO:n Italian yhteistyökumppani

- tri Gisela Kobelt, European Health Economics SAS ‑konsultointiyhtiön puheenjohtaja ja perustaja

- Tom Ling, RAND Europe ‑järjestön arviointi- ja auditointiosaston johtaja

- Maarten de Wit, Alankomaat, EULARin PARE-hankkeen (People with Arthritis/Rheumatism in Europe) varajohtaja

(Asiantuntijaryhmän jäsenistä kerrotaan tarkemmin seuraavalla sivulla.)

Tammikuussa aloitettua Työkunnossa-tutkimusta johtaa brittiläinen yleishyödyllinen tutkimus- ja konsultointijärjestö The Work Foundation. Tutkimukseen kerätään tietoa 25 maasta niissä toimivien kansallisten yhteistyökumppanien avustuksella. Tärkeimmät tulokset esitellään työelämän ja terveyden­huollon alan päättäjille Brysselissä lokakuussa 2009.

– On suuri kunnia olla mukana Työkunnossa-hankkeessa. Tutkimus tuottaa lisää tietoa TULE-sairauksista ja tarjoaa viranomaisille, terveydenhuollon ammattilaisille ja potilasjärjestöille tietoa optimaalisista keinoista saada terveyttä edistäviä ja samalla myös taloudellisesti edullisia tuloksia, sanoo asiantuntijaryhmän jäsen, reumatologi Tuulikki Sokka Keski-Suomen keskussairaalasta.

Työkunnossa-tutkimushankkeessa pyritään selvittämään, miten tietyt pitkäaikaissairaudet vaikuttavat henki­lön työkykyyn ja kykyyn toimia aktiivisesti yhteiskunnassa. Tutkimuksen kohteena ovat myös näiden sairauksien vaikutukset henkilön arkeen ja niistä yhteiskunnalle koituvat kokonais­kustannukset.

Lisätietoja: www.fitforworkeurope.eu tai Jenny Taylor, puh. +44-20-7976 3519, sähköposti jtaylor@theworkfoundation.com.

Tietoa tuki- ja liikuntaelimistön sairauksista

Tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet eli TULE-sairaudet on yläkäsite, joka kattaa yli 200 lihaksistoon, niveliin, jänteisiin, nivelsiteisiin, ääreishermoihin ja verisuonistoon vaikuttavaa sairautta ja tilaa. Ne aiheuttavat kipua ja heikentävät toimintakykyä. (Punnett ym., 2004.)

Tietoa The Work Foundation -järjestöstä

The Work Foundation on yleishyödyllinen järjestö, joka pyrkii parantamaan työelämän laatua tutkimuksen, konsultoinnin ja edunvalvonnan avulla. Se tekee yhteistyötä sekä julkisen että yksityisen sektorin järjestöjen kanssa ja tarjoaa sekä käytännön konsultointipalveluja ja vankkaa tutkimusta että politiikkoja ja linjanvetoja koskevaa kampanjointityötä. The Work Foundation toteuttaa myös laajaa terveyden ja hyvinvoinnin tutkimus- ja konsultointi­ohjelmaa.

Tietoa Työkunnossa-hankkeesta

The Work Foundation -järjestön Työkunnossa-hankkeeseen on saatu tutkimusapuraha maailman­laajuiselta terveydenhuollon alan yhtiöltä Abbottilta. The Work Foundation -säätiö tuottaa Työkunnossa-raportit itsenäisesti ja on yksinomaisessa vastuussa niiden toimittamisesta.

Tietoa asiantuntijaryhmän jäsenistä

LT Tuulikki Sokka toimii reumatologian erikoislääkärinä Keski-Suomen keskussairaalassa ja vanhempana tutkijana suomalaisessa Medcare Oy:ssä. Hän tutkii muun muassa varhaisvaiheen nivelreumaa ja nivelreumapotilaiden hoidon pitkäaikaistuloksia. Hän johtaa monikansallista yhteistyöhanketta (QUEST-RA), joka koskee nivelreumapotilaiden seurantaa kliinisen rutiinityön puitteissa.

Tuulikki Sokka valmistui Tampereen yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta vuonna 1985. Hän suoritti tohtorin tutkinnon Kuopion yliopistossa vuonna 1999 ja sai dosentuurin Kuopion yliopistossa vuonna 2003. Tuulikki Sokka on työskennellyt Keski-Suomen keskussairaalan sisätautien klinikalla vuodesta 1986 alkaen. Vuosina 1999–2006 Sokka työskenteli Vanderbiltin yliopistossa Nashvillessä, Yhdysvaltojen Tennesseessä. Hän kuuluu usean reumatologian alan aikakaus­julkaisun toimitus­kuntaan ja on julkaissut noin 140 vertaisarvioitua julkaisua.

Reumatologian professori Paul Emery, lääketieteen tohtori ja brittiläisen Royal College of Physicians ‑lääkäriseuran jäsen, toimii tällä hetkellä Arthritis Research Campaign ‑tutkimus­ohjel­massa (arc). Hän johtaa myös TULE-sairauksien yksikköä Leedsin molekyyli­lääketieteen instituutissa Leedsin yliopistossa Isossa-Britanniassa ja toimii Leedsin opetussairaalojen reumatologian osaston kliinisenä johtajana.
Professori Emery suoritti lääketieteen tutkinnon Cambridgen yliopistossa ja erikoistui sisätauteihin ja reumatologiaan. Hän teki väitöskirjansa nivelreuman immunopatologiasta Guy’s Hospital -sairaalassa Lontoossa ja työskenteli sen jälkeen reumatologian ylilääkärinä Walter and Eliza Hall Institute of Medical Research -tutkimusinstituutissa Melbournessa, Australiassa. Ennen nykyistä työtään hän toimi reumatologian yliopistonlehtorina Birminghamin yliopistossa vuosina 1987–1995. Professori Emery on toiminut useissa koulutuslautakunnissa ja kuuluu useiden aikakausjulkaisujen toimituskuntaan. Hän on saanut Roche-yhtiön joka toinen vuosi jakaman kliinisen reumatologian palkinnon, brittiläisen Hospital Doctor of the Year -reumatologipalkinnon 1999 ja EULARin palkinnon reumatologian tutkimuksesta 2002.
Professori Emery on kiinnostunut erityisesti pitkittyneitä tulehduksia aiheuttavista tekijöistä. Hän onkin yksi Early Rheumatoid Arthritis Study (ERAS) -, Leeds Early Arthritis Project (LEAP) -, Yorkshire Early Arthritis Register (YEAR) - ja Leeds Musculoskeletal Imaging Group -hankkeiden perustajajäsenistä.

Mario Giaccone on Euroopan elin- ja työolojen kehittämissäätiö EUROFOUNDin Euroopan työolojen seurantakeskus EWCO:n Italian yhteistyökumppani ja toimii myös Venetsian yliopiston kauppa­tieteellisen tiedekunnan ja Ferraran yliopiston kauppatieteellisen tiedekunnan lehtorina. Hän suoritti kauppatieteiden tutkinnon Venetsian yliopistossa. Tutkijana Mario Giaccone on erikoistunut työskentely­olosuhteisiin, työmarkkinasuhteisiin, jousto­turvaan, yhtiöiden sosiaaliseen vastuuseen sekä organisaatiorakenteet ja työskentelyolosuhteet käsittävään kilpailija-analyysiin.

Tri Gisela Kobelt on European Health Economics SAS ‑konsultointiyhtiön puheenjohtaja ja perustaja. Hän on kirjoittanut taloudellisen arvioinnin perusasioita esittelevän maallikoille suunnatun kirjan, joka on käännetty useille kielille. Vuodesta 2003 alkaen hän on järjestänyt ja ohjannut Etelä-Ranskassa vuosittain intensiivikurssin lääkehoidon ja muiden hoitotoimien terveystaloudellisista näkö­kulmista. Aiemmin tri Kobelt johti terveystalouden strategioiden johtajatason kurssia Tukholman kauppa­korkeakoulussa.
Tri Kobelt perusti Sandozin (nykyään Novartis) terveystalousosaston Baseliin, Sveitsiin, ja toimi sen johtajana. Hän on suorittanut maisterin tutkinnon Strasbourgin yliopistossa, Ranskassa ja MBA-tutkinnon Institute for Management Development ‑instituutissa (IMD) Lausannessa, Sveitsissä sekä tehnyt väitöskirjan terveystalouden alalta Karolinska Institutetissa Tukholmassa, Ruotsissa.

Tom Ling on RAND Europe ‑järjestön Evaluation & Audit - ja Health ‑tutkimusosastojen johtaja. Hän on aiemmin toiminut tutkimus- ja konsultointi­tehtävissä politiikka-analyysin ja ‑arvioinnin alalla ja johtanut laajoja hankkeita julkisella sektorilla ja sen rajapinnoilla. Lingin uudemmat työt käsittelevät mm. farmakogenetiikkaa ja geenitestausta koskevien julkisten politiikkojen arviointia, terveys­tutkimuk­sen johtamista ja julkisten palvelujen monimuotoisuutta. Hänen tutkimustyönsä keskittyy erityisesti julkisten politiikkojen analyysiin ja arviointiin, julkisen sektorin vastuuseen ja tulevaisuus­ajatteluun. Tom Ling on julkaissut runsaasti artikkeleja arvioinnista ja arvioinnin ja vastuun välisestä suhteesta mm. Public Administration - ja Evaluation-lehdissä. Hän on kirjoittanut ja toimittanut useita teoksia, joita ovat mm. The Changing British State (Polity) ja Reforming Healthcare by Consent (Radcliffe) sekä tulossa oleva Evidence Book (Transaction Press). Hän työstää parhaillaan The Performance Audit Handbook ‑käsikirjaa ja toimittaa yhteistyö­kumppaneidensa kanssa kirjaa suoritusarvioinnin muuttuvasta maailmasta ja suoritusarvioinnin suhteesta vastuuseen ja palvelujen parantamiseen. Hän kuuluu European Evaluation Society ‑järjestöön ja arviointitutkimuksen kansainväliseen INTEVAL-tutkimusryhmään sekä toimii julkisen politiikan professorina Anglia Ruskin ‑yliopistossa.

Maarten de Wit on EULARin PARE-hankkeen (People with Arthritis/Rheumatism in Europe) varapuheenjohtaja. Hän on toiminut jo vuosien ajan aktiivisesti reumatautipotilaiden potilasjärjestöissä niin paikallisella, kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Hän osallistui mm. Alankomaiden luu- ja nivelvuosi­kymmenen (1999–2005) käynnistämiseen. Toimimalla Alankomaiden Reumapatiëntenbond-yhdistyksessä, OMERACT-verkostossa ja muissa kansainvälisissä hankkeissa hän on edistänyt aktiivisesti potilaiden osallistumista tieteelliseen tutkimukseen. de Wit suoritti yhteiskuntatieteiden tutkinnon Amsterdamin yliopistossa ja työskenteli tämän jälkeen viisi vuotta aikuiskoulutuksen parissa. Vuonna 2006 hän perusti yhdessä muiden reuma- ja psoriaasi­potilaiden kanssa kansainvälisen Tools2use-verkoston, joka tarjoaa potilasedustajille ammatillista ja kokemusperäistä koulutusta. de Wit on sairastanut nivelpsoriaasia lähes 30 vuoden ajan ja tuntee siksi sairauden sekä potilaan että ammattilaisen näkökulmasta. Viiden viime vuoden aikana hän on käyttänyt tehokasta biologista lääkehoitoa. de Wit on naimisissa ja kolmen lapsen isä.

Lisätietoja:

Sam Rowe, Weber Shandwick