Suomalainen syöpähoito ja -tutkimus kiinnostavat maailmalla

Suomalainen syöpätutkimus ja -hoidot ovat yhä kansainvälisempiä. Isotooppilääketieteen ja isotooppiterapian maailmankonferenssi kokoaa 25. - 29.11 Leville suuren joukon asiantuntijoita kaikkialta maailmasta, myös kehitysmaista. Tavoitteena on jakaa viimeisintä tietoa ja osaamista uusimmista syöpähoidoista isotooppilääketieteessä. Paikallinen pääjärjestäjä on suomalaisen syöpäsairaala Docrateen ylilääkäri Kalevi Kairemo. Docrateen osaaminen tuo myös potilaita Suomeen syöpähoitoihin.

Docrateen syöpähoitoihin on hakeutunut potilaita jo noin 30 maasta, ja sairaalalla on uniikkia osaamista isotooppilääketieteessä. Marraskuun 25. – 29. päivä Docrateen ylilääkäri Kairemo isännöi Levillä kansainvälistä isotooppiterapian maailmankonferenssia, jonka järjestää World Association of Radiopharmaceutical and Molecular Therapy (WARMTH). Tapahtuma on saanut tukea Suomen Akatemialta. Osallistujia on noin 250, yli 60 eri maasta.

- Moni osallistuja tulee kehitysmaista, sillä yksi tarkoituksemme on siirtää niihin terapiaosaamistamme. Isotooppihoidot ovat kustannustehokkaita ja kehitysmaille kansantaloudellisesti järkeviä: yhdellä injektiolla voidaan parhaassa tapauksessa toteuttaa syöpähoito kuukausiksi. Räätälöidyistä isotooppihoidoista ei ylipäätään ole maailmalla vielä paljon tietoa. Tällainen tiedon jakaminen ja palveluiden viennin kehittäminen vahvistaa Suomen asemaa syövän erikoishoitojen eturintamassa, sanoo professori, isotooppiylilääkäri Kalevi Kairemo Docrateelta.

Isotooppihoidot ovat yhä käytetympi hoitomuoto erilaisissa syöpätaudeissa

Isotooppihoitojen vaikutus perustuu syöpäsoluihin hakeutuvaan radioaktiiviseen lääkevalmisteeseen, jonka säteily tuhoaa syöpäsolun, mutta aiheuttaa vain vähän vahinkoa ympäristössään. Isotooppihoitoja käytetään täsmähoitona hitaasti kasvaviin, pitkälle edenneisiin syöpiin.

Docrates kehittää entistä täsmällisempiä isotooppihoitoja. Yhteistyökumppaninsa MAP Medicalin kanssa on kehitetty uusia radiolääkkeitä. Tarkoituksena on kuvantaa syöpäsolut entistä tarkemmin radioaktiivisilla lääkevalmisteilla, jotka hakeutuvat syöpäkudokseen. Näihin hoitoihin hakeutuu potilaita myös ulkomailta. Hoidot kiinnostavat esimerkiksi yhdysvaltalaisia potilaita, sillä muun muassa Euroopassa laajalti käytettyjä peptidireseptorihoitoja ei ole Pohjois-Amerikassa saatavilla lainkaan.

Professori Kairemo on symposiumin paikallinen pääjärjestäjä ja WARMTH:n hallituksen jäsen.
Kalevi Kairemon lisäksi pääpuhujia ovat mm. täsmäterapioiden asiantuntija, australialainen Andrew Scott. Symposiumissa puhujana on myös onkolyyttisten virushoitojen kehittäjä Akseli Hemminki, joka hoitaa Syöpäinstituutin säätiön K. Albin Johanssonin tutkijaprofessuuria sekä tekee kliinistä työtä Docrateella.

Lisätiedot:

Isotooppiylilääkäri, professori Kalevi Kairemo, Docrates Syöpäsairaala, kalevi.kairemo@docrates.com, +358 50 5001875.

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Pauliina Mäkinen, Docrates Syöpäsairaala, pauliina.makinen@docrates.com, +358 50 5001838.

Docrates on suomalaisessa omistuksessa oleva, kansainvälisesti toimiva, syöpään erikoistunut sairaala Helsingissä. Palvelemme syöpään sairastuneita koko hoitoketjun ajan syövän diagnostiikasta hoidon jälkeiseen seurantaan. Diagnoosin ja kuvantamisen jälkeen hoito voidaan suunnitella ja aloittaa viiveettä. Ainutlaatuinen konseptimme tuo potilaita joka puolelta maailmaa. Huippuosaajista kootun yhteistyöverkoston kanssa tarjoamme uusimpia syövän hoitomuotoja konseptimme mukaisesti - ihmisenä ihmisen rinnalla. Docrates on Suomen suurin terveydenhoitopalveluiden viejä. Potilaita tulee hoitoon yli 30 maasta, hoitoja olemme antaneet lähes 30 eri syöpätyyppiin ja kansainvälistymisemme on kovassa kasvussa.

www.docrates.com
www.icrt-2012.warmolth.org