Suomalaiset haluaisivat antaa yritysten palveluista ja tuotteista palautetta

Valtaosa suomalaisista käyttää internetin yhteisöpalveluja viikoittain ja pitää tärkeänä mahdollisuutta antaa yrityksille palautetta niiden tuotteista tai palveluista. Kuitenkin vain reilu neljäsosa on koskaan antanut yritysten verkkosivujen kautta palautetta. Tämä selviää TWID Oy:n TNS Gallupilla toteuttamasta kyselystä.

Yhteisöpalveluja tarjoava TWID Oy on teettänyt TNS Gallupilla yhteisöpalvelujen käyttöä koskevan kyselyn. Kyselystä selviää, että vain 29 prosenttia suomalaisista on koskaan antanut yrityksen verkkosivujen kautta palautetta niiden tuotteista tai palveluista. Kuitenkin 80 prosenttia kyselyyn vastanneista pitäisi yrityksen tarjoaman yhteisöpalvelun toiminnallisuuksista tärkeänä juuri palautteenantomahdollisuutta. Vastaajista 79 prosenttia piti myös yritysten palautteisiin vastaamista tärkeänä. – Alle kymmenellä suomalaisella yrityksellä on verkkosivuillaan oma yhteisö, jossa asiakkaat voivat keskustella yrityksen tuotteista tai palveluista, antaa palautetta ja kehitysideoita. Pelkäävätkö suomalaiset yritykset kuulla, mitä asiakkailla on sanottavaa, kysyy TWID Oy:n toimitusjohtaja Jari Kaitera. – Suomalaiset kuluttajat ovat rohkeita verkkoyhteisöjen käyttäjiä ja jakavat niissä avoimesti tietojaan ja valokuviaan. Yritykset tulevat kuitenkin jälkijunassa. Tänä päivänä kuluttaja kertoo mielipiteensä joka tapauksessa julkisesti jossakin – eikö olisi parempi tuoda keskustelu omalle kotikentälle? Näin pelättyyn negatiiviseenkin palautteeseen voitaisiin reagoida nopeasti, Kaitera jatkaa. Suurin osa yhteisöjen jäsenistä käy niissä monta kertaa viikossa Kyselyyn vastanneista 70 prosenttia kertoi käyttävänsä yhtä tai useampaa yhteisöpalvelua. Suosituimpia palveluita olivat YouTube (51 %) ja Facebook (40 %) ja IRC-galleria (18 %). Näistä YouTube oli suositumpi miesten keskuudessa: miehistä 59 prosenttia käytti palvelua ja naisista 42 prosenttia. Facebookkia puolestaan käytti naisista 46 prosenttia ja miehistä vain 33 prosenttia. IRC-gallerian käyttäjistä miehiä ja naisia oli lähes yhtä paljon. Yhteisöpalvelujen käyttäjistä yli puolet vieraili käyttämissään yhteisöissä useita kertoja viikossa tai jopa päivittäin. Kerran tai kaksi kertaa viikossa yhteisöissä vieraili 19 prosenttia vastaajista. Vain neljäsosa sanoi käyvänsä valitsemissaan yhteisöissä harvemmin kuin kerran viikossa. TWID Oy:n tilaamaan kyselyyn vastasi 1000 TNS Gallupin internet-paneelin 15–55-vuotiasta jäsentä. Kysely toteutettiin 3.-10. marraskuuta 2008.