Suomalaiset ovat Euroopan piheimpiä matkailijoita

Suomalaiset käyttävät eurooppalaisista vähiten rahaa – ainakin mitä tulee ulkomaille matkustamiseen. Tämä selviää Hotels.comin hotellihintoja ja matkailutrendejä käsittelevästä Hotel Price Index (HPI®) -raportista. Suomalaiset nimittäin käyttävät eurooppalaisista vähiten rahaa majoitukseen ulkomaanmatkoilla. Euroopan ulkopuolisista kansoista vain meksikolaisilla ja singaporelaisilla on kukkaron nyörit vielä suomalaisiakin tiukemmalla.

Suomalaiset käyttävät eurooppalaisista vähiten rahaa yöpyessään ulkomailla. Suomalaiset sijoittuvat kaikista 21 vertaillusta kansallisuudesta sijalle 19 eli kolmanneksi viimeiseksi. Suomalaiset käyttävät hotelliyöhön ulkomailla keskimäärin 97 euroa. Kotimaassa suomalaiset maksavat hotelleista hieman enemmän eli 102 euroa yöltä.

Toiseksi säästäväisimpiä eurooppalaisia ovat saksalaiset, jotka maksavat majoituksesta ulkomailla keskimäärin 99 euroa yöltä. Kaikki muut vertailun eurooppalaiset maksavat yli 100 euroa hotelliyöstä ulkomailla. Saksalaiset pääsevät halvalla myös kotimaassaan, missä he käyttävät vain 85 euroa hotelliyöstä.

Eniten ulkomailla tuhlaavat yhdysvaltalaiset, japanilaiset ja venäläiset

Yhdysvaltalaiset matkailijat käyttävät eniten rahaa hotelliöihin matkustaessaan ulkomaille. He käyttävät keskimäärin 121 euroa yöltä majoitukseen. Toiseksi eniten hotelleihin käyttävät rahaa venäläiset ja japanilaiset, jotka kummatkin käyttävät keskimäärin 119 euroa. Listan toisessa päässä ovat meksikolaiset, jotka käyttävät ulkomailla majoitukseen vain 92 euroa yöltä eli kaikista vertailluista kansallisuuksista vähiten.

Eniten rahaa omassa kotimaassaan käyttävät norjalaiset, jotka maksavat kotimaansa hotelleista keskimäärin 139 euroa yöltä. Ulkomailla norjalaiset käyttävät hotelliyöhön keskimäärin vähemmän rahaa, 114 euroa. Vähiten rahaa omassa maassaan käyttävät intialaiset, jotka käyttävät hotelliyöhön kotimaassaan keskimäärin vain 69 euroa.

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuoden 2010 toisella vuosineljänneksellä.

Taulukko: Keskimääräiset matkailijoiden maksamat huonehinnat kotimaassa ja ulkomailla vuoden 2010 toisella vuosineljänneksellä

Kansallisuus Keskimääräinen kotimaassa maksettu huonehinta Keskimääräinen ulkomailla maksettu huonehinta
1 Yhdysvallat   86 € 121  €
19 SUOMI 102   97  €
20 Singapore 125 €   96 €
21 Meksiko   84 €   92  €

Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com

Aino Ruikka

aino.ruikka(at)acsanafor.fi

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 120 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.