Suomalaiset pihimpiä matkailijoita kuin muut pohjoismaalaiset

Hotels.comin tuoreen Hotel Price Index -raportin (HPI) mukaan suomalaiset maksoivat keskimäärin vähemmän hotellihuoneesta kotimaassaan kuin muut pohjoismaalaiset. Suomalaiset maksoivat myös keskimäärin vähemmän hotellihuoneesta matkustaessaan ulkomaille.

Hotel Price Index kertoo, että suomalaiset maksoivat hotellihuoneesta kotimaassa keskimäärin 104 euroa ja ulkomailla 101 euroa vuoden 2011 alkupuoliskolla. Pohjoismaalaisista norjalaiset matkailijat käyttävät eniten rahaa hotelleihin matkustaessaan ulkomaille. Norjalaiset käyttivät pohjoismaalaisista eniten rahaa majoitukseen myös kotimaassaan. Norjalaiset maksoivat keskimäärin 137 euroa hotellihuoneesta kotimaassaan ja 120 euroa ulkomailla. Norjalaiset sijoittuivat peräti toiseksi eniten kotimaassaan maksavien maiden listalla, heti listaykkösen Sveitsin jälkeen. Myös loput Pohjoismaat, Ruotsi ja Tanska, sijoittuivat kärkikymmenikköön.

Sveitsiläiset olivat avokätisimpiä matkustaessaan kotimaassaan, törsätessään hotellihuoneeseen keskimäärin 157 euroa. Sveitsiläiset eivät myöskään pihistelleet majoituksen suhteen ulkomailla, vaan panostivat listatuista toiseksi eniten. Japanilaiset maksoivat eniten, 127 euroa, matkustaessaan ulkomailla.

Meksikolaiset pihistelivät ulkomailla

Australialaisten vahva ostovoima ja vahva valuutta nostivat maan kolmannelle sijalle eniten hotellihuoneesta ulkomailla maksavien maiden listalla. Australialaiset maksoivat hotellihuoneesta ulkomailla keskimäärin 122 euroa yöltä. Tämä oli sama summa, jonka amerikkalaiset maksoivat ulkomailla, mutta Yhdysvaltojen kansalaiset olivat samaan aikaan myös yksi vähiten hotellihuoneesta kotimaassaan maksavista kansoista. Amerikkalaiset maksoivat hotellihuoneesta kotimaassaan keskimäärin vain 85 euroa.

Meksikolaiset maksoivat vähiten ulkomailla, 84 euroa, ja intialaiset vähiten kotimaassaan, 66 euroa. Intiassa oli suurin ero hotellihuoneesta kotimaassa ja ulkomailla maksetun hinnan välillä. Ero oli peräti 39 euroa. Myös Yhdysvalloissa ero oli suuri, 37 euroa. Suomessa ja Venäjällä erot olivat pienimmät, vain kolme euroa.

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista

merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla.

Taulukko 1: Keskimääräiset matkailijoiden maksamat huonehinnat kotimaassa ja ulkomailla vuoden 2011 alkupuoliskolla

Maa Keskimääräinen kotimaassa maksettu huonehinta Keskimääräinen ulkomailla maksettu huonehinta
Sveitsi 157 € 125 €
Espanja & Kanariansaaret 76 € 104 €
Uusi-Seelanti 70 € 105 €
Intia 66 € 105 €

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati@expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Vuoden 2011 aikana Hotels.com toi markkinoille ilmaisen iPad-sovelluksen sekä useita ilmaisia älypuhelinsovelluksia. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia yli 20 000 viime hetken tarjouksen joukosta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.