Suomalaisilla vähemmän lomaa kuin muilla pohjoismaalaisilla

Suomalaiset pitävät perinteisesti lomansa jo heinäkuussa kun muu Eurooppa taas suosii elokuuta lomakuukautena. Hotels.com selvitti kuinka monta päivää eri Euroopan maissa on palkallista lomaa sekä yleisiä vapaapäiviä. Tutkimus osoittaa muun muassa, että suomalaisilla on vuoden aikana keskimäärin vähemmän palkallista lomaa sekä yleisiä vapaapäiviä verrattuna muihin Pohjoismaihin.

Keskimäärin eurooppalaisilla on vuosiloma ja yleiset vapaapäivät yhteenlaskettuna 34 vapaapäivää vuodessa. Suomi on hyvin lähellä tätä keskiarvoa 35 vapaapäivällään. Englantilaiset ovat listan hännillä vaivaisella 28 lomapäivällään. Ero listaykkösiin Ruotsiin ja Portugaliin on huikeat 11 lomapäivää!

Vaikka tanskalaisilla on vähiten yleisiä lomapäiviä, heillä on kuitenkin 27 palkallista lomapäivää. Tanska nousee näin ollen listalla Suomen, Ranskan, Norjan, Portugalin ja Ruotsin ohi, kun tarkastellaan ainoastaan vuosilomapäivien määrää.

Vapaapäivällä voi juhlistaa monia asioita

Eri puolilla Eurooppaa vietetään monenlaisia yleisiä vapaapäiviä. Eniten yleisiä vapaapäiviä on portugalilaisilla, ruotsalaisilla, espanjalaisilla ja osalla saksalaisista.

Näillä mailla on jokaisella 14 yleistä vapaapäivää vuodessa. Portugalissa vietetään muun muassa ”Vapauden päivää” (Dia da Liberdabe) 25. huhtikuuta ja Espanjassa ”Neitseellisen sikiämisen päivää” (Inmaculada Concepsión) 8. joulukuuta. Englantilaisilla puolestaan on vain kahdeksan yleistä vapaapäivää. Irlannissa juhlitaan maan suojeluspyhimystä St. Patrickin päivänä 17. maaliskuuta, kun taas Englannin suojeluspyhimyksen St. Georgen päivä 23. huhtikuuta ei ilmeisesti maan hallituksen mielestä ansaitse omaa yleistä vapaapäiväänsä.

Maa Vuosiloma Yleiset vapaapäivät Yhteensä
Ruotsi 25 14 39
Portugal 25 14 39
Tanska 27 11 38
Norja 25 12 37
Ranska 25 11 36
Espanja 22 14 36
Suomi 25 10 35
Saksa 24 14 38
Italia 20 12 32
Irlanti 20 9 29
Alankomaat 20 9 29
Englanti 20 8 28

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 050 549 9137 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Lizann Peppard

v-lpeppard@hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 33 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.