Suomalaisista lähes viidennes ei käytä rahaa ihonhoitoon

Suomalaiset käyttävät rahaa ihonsa hoitoon hieman alle 15 euroa kuukaudessa. Kuitenkin 15 prosenttia kertoo, ettei kuluta rahaa lainkaan ihonhoitotuotteisiin tai -palveluihin haastavasta ilmastostamme huolimatta. Huomattava enemmistö (80 %) vastaajista pitää kuitenkin tervettä ja kaunista ihoa tärkeänä. Lääkeyhtiö Leo Pharma Oy tutki, kuinka suomalaiset hoitavat ihoaan ja millaisia asenteita heillä on ihosairauksia kohtaan.

Tutkimuksen mukaan 14 prosentilla suomalaisista on todettu ihosairaus, jota hoidetaan reseptituotteilla, ja yli kolmanneksella (34 %) on lähipiirissään psoriasista sairastava henkilö. Yleisesti psoriasista pidetään melko hankalana sairautena, sillä mielikuvissa sen koetaan vaikuttavan jokapäiväisiin toimiin (35 %) ja aiheuttavan jopa masennusta (22 %).

Suomalaiset pitävät ihoaan hyväkuntoisena

Keski-ikäiset suomalaiset käyttävät rahaa ihonsa hoitoon hieman enemmän kuin varttuneemmat ja nuoremmat. Selvästi suurin osa suomalaisista (62 %) käyttää rahaa erilasiin ihonhoitotuotteisiin. Itsehoitolääkkeisiin käyttää rahaa enää joka seitsemäs suomalainen ja kosmetologipalveluihin sekä luontaistuotteisiin joka kymmenes.

”Kohtuullisen niukka rahankäyttö selittyy ainakin osittain sillä, että oma iho koetaan niin hyväkuntoiseksi. Tutkimuksessa lähes joka neljäs arvioi oman ihonsa erittäin hyväkuntoiseksi, ja valtaosa kohtuullisen hyväkuntoiseksi. Vastaajien keskiarvo ihon voinnille oli 7,5”, sanoo asiakkuusjohtaja Vesa Väisänen IROResearch Oy:stä.

Tärkeimpinä asioina terveen ihon ylläpitämiseksi mainittiin hyvä hygienia (80 %) ja terveet elintavat (67 %). Perintötekijöiden ja ilmaston (38 % ja 33 %) vaikutus nähtiin huomattavasti vähäisemmäksi.

Psoriasiksen perinnöllisyyttä ei tunneta hyvin

Tutkimukseen vastanneista 34 prosentilla on lähipiirissään psoriaatikko. Tästä huolimatta 75 prosenttia vastasi, että heillä on vain vähän tietoa psoriasiksesta. Suomalaiset kokevat, että psoriasis vaikuttaa arkeen (35 %), aiheuttaa masennusta (22 %) sekä rasittaa perhe- ja ihmissuhteita (19 %).

Lähes puolet (48 %) pitää psoriasista parantumattomana sairautena, ja vastaajista alle kolmannes (29 %) oli sitä mieltä, että psoriasista voidaan hoitaa tehokkaasti. Tutkimukseen osallistuneista psoriaatikoista puolestaan 48 prosenttia oli sitä mieltä, että psoriasikseen on tehokkaita hoitokeinoja.

Vain noin kolmannes (31 %) tiesi, että alttius saada psoriasis on perinnöllinen. Vaikka psoriasis on näkyvä ihosairaus, ainoastaan 7 prosenttia suomalaisista kokee sairauden vaikeuttava työnsaantia, ja vain 9 prosenttia kokee sen haittaavan työssäkäyntiä.

Suomalaisia kansansairauksia vertailtaessa syöpä koetaan ylivoimaisesti pahimpana ja vaikeimpana sairautena (95 % pitää erittäin pahana ja vaikeana sairautena). Seuraavaksi vaikeimmiksi sairauksiksi koettiin alkoholismi (76 %), masennus (64 %) ja tuki- ja liikuntaelinten sairaudet (59 %). Korkeaa verenpainetta ja diabetesta pidettiin yhtä vakavina sairauksina (36 % ja 35 %).

Ihosairauksista vertailtaessa atooppista ihottumaa ja psoriasista, koettiin atooppinen ihottuma hieman vaikeammaksi sairaudeksi kuin psoriasis (12% ja 15 %).

Lisätiedot:

Sami Hyvönen

maajohtaja

Leo Pharma Oy

sami.hyvonen@leo-pharma.com

Vesa Väisänen

Asiakkuusjohtaja

IROResearch Oy

vesa.vaisanen@iro.fi

Tutkimuksen toteutti tutkimustoimisto IROResearch Oy. Tutkimusmenetelmänä käytettiin IRONetpanelissa tehtyä CAWI-tutkimusta. Tutkimukseen osallistui 1000 suomalaista ja sen kohderyhmänä olivat 18-65 –vuotiaat. Haastattelut tehtiin 12.-19.1.2011.