Suomalaisten loma alkaa taksimatkalla

Lomaillessaan suomalaiset käyttävät mieluiten kulkuvälineenä taksia matkalla lentokentältä hotelliin. Hotels.comin taksikyselyyn vastanneista yli 90 prosenttia oli lomillaan käyttänyt taksilla, mutta työmatkoilla taksiin oli turvautunut ainoastaan reilu 30 prosenttia. Hotels.comin kysely Suomessa tehtiin yhdessä Rantapallo.fi-sivuston kanssa heinäkuussa 2011, ja vastaajia oli yhteensä 1 200.

Suomalaiset käyttävät usein lomamatkoillaan takseja. Taksi on huomattavasti suositumpi kulkuväline kuin esimerkiksi linja-auto, juna tai vuokra-auto. Hotels.comin toteuttamasta taksikyselystä selviää, että suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä kotimaisiin takseihin.

Helsingin taksit ovat siistejä ja turvallisia – mutta kalliita

Kyselyssä vastaajat saivat valita sekä huonoimman että parhaimman vaihtoehdon kaupungeittain eri kriteereihin perustuen. Kyselyssä tutkittiin siisteyttä, hinta-laatusuhdetta, ajotaitoa, aluetuntemusta, ystävällisyyttä, turvallisuutta sekä saatavuutta. Helsingin taksit olivat vastaajien mielestä ylivoimaisesti siisteimpiä ja turvallisimpia.

Helsingin taksit saivat kuitenkin myös risuja. Jopa neljäsosa vastaajista oli sitä mieltä, että Helsingin takseilla on huonoin hinta-laatusuhde. Mielipiteitä puolestaan jakoi saatavuus, aluetuntemus ja ystävällisyys.

Tyytyväisyydessä jonkin verran alueellisia eroja

Myös Tampereella ja Turussa taksit saivat täydet pisteet siisteydestä. Hinta-laatusuhde sai Helsingin lisäksi kritiikkiä muuallakin Suomessa. Tamperelaiset antoivat takseilleen kiitosta hyvästä aluetuntemuksesta, kun taas Helsingissä asuvat vastaajat eivät olleet kovin tyytyväisiä paikallisten taksien aluetuntemukseen. Myös pisteet ystävällisyydestä jakautuivat epätasaisesti: Turussa ja Tampereella ei oltu tyytyväisiä taksien ystävällisyyteen, kun taas muualla Suomessa se ei näyttänyt olevan ongelma.

Suomalaiset saitoja tippaajia

Vaikka suomalaiset ovat tyytyväisiä pääkaupunkinsa takseihin, he kuitenkin antavat enemmän tippiä taksikuskille ollessaan ulkomailla. Yli puolet vastasi antavansa enemmän tippiä lomalla kuin kotona. Suomalaiset näyttävät kuitenkin olevan pihejä tipinantajia ylipäätänsä, sillä yli puolet vastaajista ainoastaan pyöristää seuraavaan tasalukuun. Vajaa 16 prosenttia ei anna tippiä ollenkaan.

Ulkomaalaisista kaupungeista eniten kiitosta keräsi Lontoon taksit. Siisteyden, ajotaidon, aluetuntemuksen ja turvallisuuden saralla Lontoo valittiin toiseksi parhaimmaksi kaupungiksi Helsingin jälkeen.

Bangkokin taksit saivat sekä risuja että ruusuja

Bangkok nousi esille useassa kategoriassa – hyvässä ja pahassa. Bangkokissa oli vastaajien mielestä vähiten siistit ja turvalliset taksit, ja myös kuskien ajotaito sai moitteita. Tästä huolimatta Bangkokin takseilla on paras hinta-laatusuhde. Ystävällisyydessä ne sijoittuivat myös korkealle.

Naapurimaiden taksit eivät keränneet kiitosta

Sekä Tukholma että Moskova saivat huonot arvosanat usealla perusteella. Tukholman taksit olivat vastanneiden mielestä hinta-laatusuhteeltaan toiseksi huonoimpia heti Helsingin jälkeen. Myös aluetuntemus ja saatavuus olivat Tukholman taksien kohdalla huonoja. Moskovalaiset taksit taas koettiin olevan puutteellisia siisteyden, ajotaidon, ystävällisyyden ja turvallisuuden suhteen.

Kyselyn tuloksissa esiin nousseet kohteet lienevät myös niitä, mistä suomalaisilla on eniten kokemusta.

Taulukko: Taksikaupungit eri kriteereiden osalta

Kriteeri Paras (%) toiseksi paras (%) Huonoin (%) toiseksi huonoin (%)
Siisteys Helsinki (37,2) Lontoo (11,4) Bangkok (9,4) Moskova (6,8)
Hinta-laatusuhde Bangkok (12,74) Helsinki (6,4) Helsinki (25,4) Tukholma (7,4)
Ajotaito Helsinki (34,9) Lontoo (9,5) Bangkok (8,5) Moskova (5,3)
Aluetuntemus Helsinki (28,5) Lontoo (10,2) Helsinki (9,0) Tukholma (4,8)
Ystävällisyys Helsinki (12,8) Bangkok (8,9) Helsinki (17,0) Moskova (5,8)
Turvallisuus Helsinki (50,5) Lontoo (5,3) Bangkok (10,6) Moskova (7,0)
Saatavuus Helsinki (18,2) Bangkok (8,1) Helsinki (18,8) Tukholma (4,3)

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 050 549 9137 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Lizann Peppard

v-lpeppard@hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 33 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.