Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa hotellihinnat eivät muuttuneet viime vuonna

Hotellihinnat nousivat tai laskivat viime vuonna kaikissa Pohjoismaissa Suomea lukuun ottamatta, paljastaa Hotels.comin tuore Hotel Price Index -raportti (HPI). Kallein maa oli Norja ja edullisin maa Islanti, jossa hinnat romahtivat 16 prosenttia vuonna 2010.

Vuonna 2010 maksettujen hotellihintojen perusteella Norja nousi kalleimmaksi Pohjoismaaksi Tanskan ohi (taulukko 1). Keskimääräinen huonehinta viime vuonna Norjassa oli 121 euroa, kahdeksan prosenttia edellisvuotta enemmän. Tanskassa hinnat tippuivat kolme prosenttia verrattuna vuoteen 2009 muodostaen keskihinnaksi nyt 113 euroa. Myös Ruotsissa hotellihinnat nousivat kahdeksan prosenttia viime vuonna.

Tuhkapilvestä ja pahasta taantumasta kärsineessä Islannissa hinnat romahtivat 16 prosenttia viime vuonna. Islannissa hotellihuoneen keskihinta oli vain 80 euroa, vähiten koko Pohjoismaissa. Pääkaupungin Reykjavikin hinnat tippuivat 17 prosenttia, ja siellä hotelliyö maksoi keskimäärin 76 euroa.

Pohjoismaiden kaupungeista kallein oli Oslo 117 euron keskihinnalla (taulukko 2). Suomen kallein kaupunki Tampere oli neljänneksi kallein pohjoismainen kaupunki 108 euron keskihinnalla. Eniten hinnat olivat nousseet Ruotsin kaupungeissa: Malmössä 13 prosenttia ja Tukholmassa 10 prosenttia. Hinnannoususta huolimatta Malmö oli Tamperetta edullisempi, sillä hotellihuoneen keskihinta siellä oli 92 euroa. HPI-raportissa tarkastelluista pohjoismaisista kaupungeista toiseksi edullisin kaupunki oli Turku, ja halvin oli Reykjavik jossa hotelliyö maksoi vain 76 euroa.

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista

merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuonna 2010.

Taulukko 1: Pohjoismaiden keskimääräiset hotellihinnat vuonna 2010 verrattuna vuoteen 2009

Maa Keskihintavuonna 2010 Keskihinta vuonna 2009 Muutosprosentti
Norja 121 € 112 €  8 %
Tanska 113 € 117 € -3 %
Ruotsi 109 € 101 € 8 %
Suomi 100 € 100 € 0 %
Islanti 80 € 95 € -16 %

Taulukko 2: Pohjoismaisten kaupunkikohteiden keskimääräiset hotellihinnat vuonna 2010 verrattuna vuoteen 2009

Kaupunki Keskihinta vuonna 2010 Keskihinta vuonna 2009 Muutosprosentti
Oslo 117 € 109 € 7 %
Tukholma 114 € 104 € 10 %
Kööpenhamina 114 € 117 € -3 %
Tampere 108 € 102 € 6 %
Helsinki 100 € 100 € 0 %
Jyväskylä 96 € 96 € 0 %
Malmö 92 € 82 € 13 %
Turku 89 € 88 € 1 %
Reykjavik 76 € 92 € -17 %

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Kate Hopcraft

Senior PR Manager

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 130 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.