Syövän geeniprofilointeja tehdään jo Suomessa

Suomalainen syöpäsairaala Docrates hyödyntää hoidoissaan aktiivisesti tietoa ihmisen perimästä. Docrates on tehnyt amerikkalaisen Caris Life Sciences -yhtiön kanssa lukuisia Caris Molecular Intelligence -geenikartoituksia syövän hoidon kohdentamiseksi potilailleen. Syöväkasvaimen kartoituksia on tehty kaikkiaan reilut 30, mikä on syöpäklinikoiden Euroopan kärkeä. Geeniprofiloinnin avulla hoidot voidaan kohdentaa oikein, vähentää turhia hoitoja sekä potilaille koituvia haittavaikutuksia.

Geenitiedon ja perimän hyödyntämisestä puhuttaessa viitataan usein lähinnä tulevaisuuden hoitomahdollisuuksiin tai bioalan potentiaaliin taloudellisen kasvun vauhdittajana. Syöpäsairaala Docrateessa geenitiedon hyödyntäminen on tätä päivää.

Docrateella on käytössään geeniprofilointitesti, jonka ideana on kasvaimen tarkan molekylaarisen profiloinnin kautta löytää kokeilemisen arvoisia biologisia lääkehoitovaihtoehtoja. Toiseksi sillä voidaan sulkea pois lääkkeitä, joista suurella todennäköisyydellä ei ole hyötyä. Testissä kudospalasta määritetään kymmeniä ominaisuuksia, jotka analysoidaan tilastollisesti. Näiden ominaisuuksien perusteella saadaan tarkkaa, henkilökohtaista geenitietoa, jonka avulla mahdollisimman optimaalinen ja toimiva lääkehoito voidaan valita.

”Geeniprofilointi mahdollistaa oikean lääkevalinnan, ja hoidot voidaan suunnitella henkilökohtaisesti, inhimillisesti ja tehokkaasti. Olemme lähettäneet yhteistyökumppanillemme Caris Life Sciencesille jo yli kolmekymmentä syöpäkasvaimen kudosnäytettä pikapostilla, ja tarkka geeniprofilointitieto on meillä 14 päivässä. Meillä on käytössämme työkalu, jonka perusteella optimaalinen lääkehoito voidaan valita sekä ennakkoon sulkea pois tehoton hoito. Näin potilaita ei altisteta turhille hoidoille, eikä turhille haittavaikutuksille”, kertoo johtava ylilääkäri Timo Joensuu syöpäsairaala Docrateesta.

Lääkkeiden haittavaikutukset voivat olla vakavia ja heikentää potilaan vastustuskykyä. Pahimmassa tapauksessa potilaalle koituvat haittavaikutukset voivat olla niin vakavia, että sytostaattihoitoja ei voida enää jatkaa. Tämä on erityisen ikävää, jos haittavaikutukset on saatu aikaan tehottomalla lääkkeellä. Eräiden lääkkeiden kohdalla tietyllä geenimuutoksilla on lääkkeen tehoon merkittävä vaikutus. Vaikutus voi olla lähes on/off -tyyppinen, lääke joko tehoaa tai on täysin tehoton.

Geenitieto tärkeää täsmähoitojen kehittymiselle

Täsmähoitojen ja lääkkeiden kehittyessä geenitieto on entistäkin tärkeämpää. Yksilöity diagnoosi ja geeniprofilointi ovat tärkeitä monesta syystä. Syöpä ei ole vain yksi sairaus, vaan esimerkiksi rintasyövän alatyyppejä on kymmeniä. Lääkeyhtiöt eivät ole voineet testata lääkkeen tehoa jokaiseen syövän alatyyppiin. Geenitesti kertoo, mitkä lääkkeet kaikkein todennäköisimmin tehoavat yksilöllisesti juuri kyseisen henkilön syöpään.

”Tietyt syöpälääkkeet tehoavat vain tiettyyn syövän alatyyppiin. Alatyyppi määräytyy geenimuutosten ja niiden kautta valkuaisainemuutosten perusteella. On turha antaa kallista tai vaarallista lääkettä sellaiselle potilaalle, jonka syöpä ei ole lääkkeelle herkkä. Kukaan ei halua hyödytöntä hoitoa, se on myös kustannuskysymys. Tehoton hoito maksaa. Molekyylipatologiset muutokset auttavat taudin diagnoosissa ja seurannassa. Lisäksi syövän ennustetta voidaan yksilödiagnostiikan avulla arvioida tarkemmin. Tämä on merkittävä edistysaskel syövänhoidossa potilaiden hyväksi”, kertoo Medical Director Andreas Voss Caris Life Sciences –yhtiöstä.

Sosiaali- ja terveysministeriö on linjannut tulevaisuuden syöpähoidoista seuraavasti: ”Syöpälääketieteessä tulevaisuus painottuu huomattavasti enemmän leikkausta edeltävään diagnostiikkaan. Tämä johtaa jokaisen potilaan kasvaimen entistä yksilöidympään ja täsmällisempään määrittämiseen. Myös geenikoettimet tulevat kudosnäytteiden tutkimuksen avuksi. Niillä voidaan määrittää kasvaimen geenimuutoksia, jotka saman syöpätyypinkin alaryhmissä voivat olla erilaisia.[i] Nämä tulevaisuuden linjaukset ovat Docrateella syövänhoidossa jo käytännön arkipäivää.

“Kaukana eivät ole ajat, jolloin ennustettiin, että tulevaisuudessa koko ihmisen geenikartta voidaan tutkia ja näin räätälöidä yksilöllinen ja oikea hoito. Nyt elämme tätä aikaa. Vastaavia geeniprofilointeja ei vielä laajamittaisesti tehdä muualla Euroopassa, joten Docrateella on siinä mielessä otettu etulyöntiasema. Olemme saaneet kokemusta profilointien teosta, ja tämä kokemus on meille arvokasta. Geeniprofilointi ei ole automaatio, joka tehdään jokaiselle - kaikki eivät siitä hyödy. Me olemme oppineet tunnistamaan entistä yksityiskohtaisemmin ja tarkemmin juuri ne potilaat, jotka geeniprofiloinnista hyötyvät, kertoo ylilääkäri Joensuu.

Caris Molecular Intelligence -geeniprofilointitesti on ”oppiva” testi. Se tarkoittaa, että tieteellisen tiedon lisääntyessä uudet havainnot integroidaan testipatteristoon. Molecular Intelligence -geeniprofilointitestin lisäksi Docrateella on käytössään myös muita kohdennettuja geenitestejä mm. rintasyöpää sairastaville BCtest®, OncotypeDX® tai MammaPrint® -testit sekä syövän alkuperää selvittävä Cancer Type ID® -testi.  Uusia testejä on kehitteillä ja tulossa syöpäsairaiden yksilöllisen hoidon avuksi lähiaikoina.

Lisätiedot:

Johtava ylilääkäri, kliinisen onkologian dosentti, syöpätautien ja sädehoidon erikoislääkäri Timo Joensuu, Docrates Syöpäsairaala, timo.joensuu@docrates.com, +358 50 5001831.

Viestintäjohtaja Pauliina Mäkinen, Docrates Syöpäsairaala, pauliina.makinen@docrates.com, +358 50 5001838.

Docrates on suomalaisessa omistuksessa oleva, kansainvälisesti toimiva, syöpään erikoistunut sairaala Helsingissä. Palvelemme syöpään sairastuneita koko hoitoketjun ajan syövän diagnostiikasta hoidon jälkeiseen seurantaan.  Diagnoosin ja kuvantamisen jälkeen hoito voidaan suunnitella ja aloittaa viiveettä. Ainutlaatuinen konseptimme tuo potilaita joka puolelta maailmaa. Huippuosaajista kootun yhteistyöverkoston kanssa tar­joamme uusimpia syövän hoitomuotoja konseptimme mukaisesti - ihmisenä ihmisen rinnalla. Docrates on Suomen suurin terveydenhoitopalveluiden viejä. Potilaita tulee hoitoon yli 30 maasta, hoitoja olemme antaneet lähes 30 eri syöpätyyppiin ja kansainvälistymisemme on kovassa kasvussa. www.docrates.com.

[i] Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2010:6: Syövänhoidon kehittäminen vuosina 2010–2020, työryhmän raportti.