Taipale ja von Hertzen palkittu työstä asunnottomuuden vähentämiseksi

Ministeri Viitanen jakoi ensimmäisen Hannu Puttonen -palkinnon

Y-Säätiö on päättänyt kunnioittaa pitkäaikaisen toimitusjohtajansa, sosiaalineuvos Hannu Puttosen tekemää arvokasta työtä perustamalla hänen nimeään kantavan palkinnon. Asunto- ja ympäristöministeri Pia Viitanen jakoi ensimmäistä kertaa myönnetyn palkinnon tänään. Huomionosoitus annettiin kahdelle pitkän linjan sosiaalipolitiikan vaikuttajalle, Ilkka Taipaleelle ja Heikki S. von Hertzenille.

Hannu Puttonen -palkinto voidaan myöntää yksityishenkilölle kansallisesti merkittävästä työstä asunnottomuuden poistamiseksi ja sosiaalisesti kestävän asuntopolitiikan edistämisestä. Palkinto on arvoltaan 2.500 euroa ja se jaetaan jatkossa vuosittain.

Hannu Puttonen oli Y-Säätiön ensimmäinen toimitusjohtaja säätiön perustamisesta, eli vuodesta 1985 lähtien viime vuoden loppuun saakka. Tehtävässään hän on ollut ratkaisevasti vaikuttamassa asunnottomuuden vähentämiseen Suomessa.

Palkituilla on vaikuttava elämäntyö

– Halusimme palkita ja jakaa tunnustusta Taipaleen ja von Hertzenin pitkäkestoisesta, monipuolisesta ja vaikuttavasta työstä asunnottomuuden vähentämiseksi Suomessa. Molemmat ovat olleet keskeisiä henkilöitä Y-Säätiön perustamisessa, palkintotyöryhmään kuulunut Y-Säätiön nykyinen toimitusjohtaja Juha Kaakinen kertoo.

FM Heikki S. von Hertzen (s. 1942) on toiminut Helsingin apulaiskaupunginjohtajana sekä sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkönä. Lisäksi hän on ollut mukana muun muassa Kaakkois-Suomessa maahanmuuttajien rekrytointi- ja sopeuttamistyössä. Y-Säätiössä hän aloitti hallituksen ensimmäisenä puheenjohtajana vuonna 1985 ja jatkoi toimessa viisi vuotta. Tämän jälkeen hän on ollut valtuuskunnan asiantuntijajäsenenä vuosina 2002–2011 sekä valtuuskunnan varapuheenjohtajana vuodesta 2012 alkaen.

LT Ilkka Taipale (s. 1942) on toiminut muun muassa kansanedustajana, Kellokosken mielisairaalan ylilääkärinä, Tampereen yliopiston sosiaalipsykiatrian professorina sekä useissa kansalaisjärjestöissä. Taipale on tehnyt työtä parantaakseen erityisesti asunnottomien, alkoholistien, vankien, mielisairaiden ja työttömien asemaa yhteiskunnassa. Y-Säätiössä hän oli hallituksen jäsenenä vuosina 1985–2001 sekä tämän jälkeen asiantuntijajäsenenä vuodesta 2002 alkaen. Lisäksi hän on ollut Y-Säätiön valtuuskunnan jäsen 1985–2007 sekä vuodesta 2008 alkaen asiantuntijajäsenenä.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Juha Kaakinen, juha.kaakinen@ysaatio.fi, p. 09 7742 5511, kuvapyynnöt: ysaatio@acsanafor.fi

Y-Säätiö on yleishyödyllinen organisaatio, joka edistää yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta tarjoamalla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ihmisille, joiden on vaikea löytää asuntoa vapailta markkinoilta. Säätiö on poliittisesti sitoutumaton ja voittoa tavoittelematon. Se on merkittävä, vakavarainen toimija: säätiö omistaa noin 6 000 asuntoa yli 50 paikkakunnalla. Y-Säätiön perustivat vuonna 1985 suuret kaupungit, Kuntaliitto, kirkkohallitus, Suomen Punainen Risti, Rakennusteollisuus RT ry, Rakennusliitto ry sekä Suomen Mielenterveysseura ry. Lue lisää: www.ysaatio.fi