Taitava matkailija löytää luksusta vain 100 eurolla

Luksuksen ei aina tarvitse maksaa maltaita, sillä Hotels.comin Hotel Price Index paljastaa, että viiden tähden hotelliyön voi saada monessa kaupunkikohteessa vain 100 eurolla.

Lähestyvä ystävänpäivä saa monet miettimään sopivaa yllätysmatkan kohdetta. Jos rakkaalleen haluaisi tarjota vain parasta laatua, mutta matkakassa ei anna periksi, kannattaa matkakohde valita tarkkaan. Kahden hengen huoneen viiden tähden hotellissa saa sadalla eurolla Marrakeshissa, Mexico Cityssä, Orlandossa, Pisassa, Shanghaissa ja Varsovassa. Lähelle tätä tasoa päästään myös Budapestissä, Prahassa, Berliinissä ja Lissabonissa, joissa tähtiluokitus 100 euron huoneelle kipuaa keskimäärin 4,5–4,8 tähteen. Eniten laadusta joutuu maksamaan Moskovassa, jossa 100 eurolla saa ainoastaan yhden tähden hotellihuoneen. Myös New Yorkissa matkailija joutuu tyytymään keskimäärin 1,3 tähden huoneeseen.

Hotels.comin säännöllisesti julkaisemassa Hotel Price Index -hotellihinnastossa vertaillaan hotellien keskimääräisiä hintoja ja matkustustrendejä eri puolilla maailmaa. Joulukuussa julkaistussa hinnastossa vertailtiin hotellihintoja viime heinäkuun alusta syyskuun loppuun vuoden 2007 vastaavaan ajanjaksoon.

Pienikin lisäys matkakassaan nostaa tason viiteen tähteen

Jos kumpikin matkaajista on valmis lisäämään hintaan 25 euroa, niin että yhden yön hinnaksi tulee 150 euroa, luksusta tarjoavien kohteiden määrä lisääntyy entisestään. Viiden tähden huoneen voi edellä mainittujen kaupunkien lisäksi löytää myös Pekingistä, Dublinista, Madridista, Wienistä, Las Vegasista, Torontosta, Montrealista, Tukholmasta, Sydneystä, Miamista, Tokiosta, San Franciscosta, Chicagosta ja Washingtonista. Sen sijaan Moskovassa 150 eurolla saa ainoastaan 1,8 tähden ja New Yorkissa 2,1 tähden huoneen.

HPI–hotellihinnasto perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat ovat keskimääräisiä hintoja kahden hengen huoneelta per yö. Vertailun hinnat eivät ole hotellien listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja. Hinnaston vertailuun kuului 68 000 hotellia yli 12 500 kohteessa. Vertailua voi pitää kattavana, sillä Hotels.com on sekä asiakasmäärältään että listattujen hotellien määrällä mitattuna maailman johtavia varaussivustoja.