Tekla Structures 19 – sujuvampaa suunnittelua ja rakentamista

Tuorein versio Tekla Structures -tietomallinnusohjelmistosta auttaa rakennusalan yrityksiä vauhdittamaan alalla kaivattua muutosta kohti virtaviivaisempia rakentamisen prosesseja.

Tekla julkaisee tänään uuden version rakentamisen tietomallinnusohjelmastaan. Rakennushankkeen riskien pienentämiseksi Tekla Structures 19 tuo käyttöön työkaluja, jotka auttavat projektiosapuolia saamaan projektista paremman kokonaiskäsityksen.

Yhteentoimivuutta ja avoimuutta

Uudessa versiossa on linkkejä suoraan muihin ohjelmistoihin, joiden avulla projektiosapuolten yhteistyö toimii paremmin ja mallista saadaan tietoa, jota voi suoraan hyödyntää esimerkiksi valmistuksessa. Monimutkaisten muotojen, kuten spiraalimaisten raudoitusten, vieminen muihin ohjelmistoihin, on nyt myös helpompaa.

Uusilla paikallavalun työkaluilla betonirakenteiden suunnittelijat voivat mallintaa ja urakoitsijat suunnitella valut täsmällisemmin.

Hitsit suoraan mallinäkymästä

Hitsejä ei tarvitse enää tulkita erillisten dialogien avulla. Uusi toiminnallisuus visualisoi hitsaussaumat näyttäen niiden koon ja muodon suoraan mallinäkymässä. Leikkausnäkymän luonti piirustukseen on myös nyt visuaalisesti ohjattu. Kaarevat muodot näyttävät sileämmiltä ja siirtyvät sujuvasti tuotantoon parannettujen rajapintojen avulla.

Model Organizer -toiminnolla mallin voi luokitella ja jäsentää lohkojen, kerrosten, rakennetyyppien, urakoiden tai kuormien mukaan. Jäsennetyt ja luokitellut määrät saadaan kaikista materiaaleista. Uusi interaktiivinen Tekla User Assistance -online-käyttäjätuki tarjoaa tarvittaessa apua nopeasti.

– Haluamme olla mukana trimmaamassa rakennusalaa parempaan tuloskuntoon, riippumatta käytettävistä materiaaleista tai työkaluista. Tarkka suunnittelu, arviointi ja ymmärrys siitä mitä ollaan tekemässä sekä virheiden minimointi ovat ehdottomasti kilpailuetuja, sanoo Teklan varatoimitusjohtaja ja Trimble Buildings Structures divisioonan johtaja Risto Räty

Vuonna 2004 ensimmäisen kerran julkaistu Tekla Structures BIM-ohjelmisto on rakennusalan ammattilaisille tarkoitettu työkalu talojen, siltojen, urheiluareenoiden ja muiden rakenteiden mallintamiseen, detaljointiin, valmistuksen ohjaukseen ja rakentamisen hallintaan. Tekla Structures 19 toimii saumattomasti ilmaisen rakennusprojektin yhteistyökalun Tekla BIMsightin kanssa.

Lisätietoja: Risto Räty, varatoimitusjohtaja Tekla Oy ja Trimble Buildings Structures Divisionin johtaja, puh. 030 661 1781, risto.raty (at) tekla.com

Kuvia ohjelmistosta

Uusi versio: www.teklastructures.com.

Tekla
Ohjelmistoyhtiö Tekla on edelläkävijä siirryttäessä digitaalisten tietomallien käyttöön. Yhtiö tarjoaa rakennus-, infra- ja energiatoimialoilla toimiville asiakkailleen yhä merkittävämpiä kilpailuetuja. Teklalla on asiakkaita 100 maassa, toimisto 15 maassa ja maailmanlaajuinen kumppaniverkosto. Konsernin palveluksessa on tällä hetkellä noin 500 henkilöä, josta lähes 200 ulkomailla. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa. Tekla on perustettu vuonna 1966, ja se on yksi Suomen vanhimmista ohjelmistoyrityksistä. Teklasta tuli osa Trimbleä heinäkuussa 2011.