Terassikautta voi pidentää lämmittimillä

Ennen terassilämmittimien hehkusta sai nauttia lähinnä julkisissa tiloissa, ravintoloiden ja baarien terasseilla. Viime vuosina lämmittimien hinnat ovat kuitenkin laskeneet sen verran, että niiden hankkiminen kotikäyttöön on tullut mahdolliseksi.

– Terassilämmittimien myynti on kasvanut nopeasti vuodesta toiseen. Suurin hyöty lämmittimistä on se, että niiden turvin terassikauden voi aloittaa huomattavasti aikaisemmin, ja sitä voi myös jatkaa paljon pidempään. Lämmittimet eivät vain lämmitä, vaan luovat myös tunnelmaa, toteaa Tommi Karjula Tulikulmasta.

Grilliin ja lämmittimeen käy sama kaasupullo

Lämmitettävä tila määrää sen, millainen laite kannattaa hankkia. On huomioitava, minkäkokoinen terassilämmitin mahtuu mihinkin tilaan niin, että turvaetäisyydet ovat riittävät.

Tällä hetkellä markkinoilla on sekä sähköllä että kaasulla toimivia terassilämmittimiä. Halogeeni-, infrapuna- ja paneeliterassilämmittimet toimivat sähköllä. Kaasulämmittimet vaativat pääsääntöisesti enemmän tilaa kuin sähkölämmittimet.

Kaasulla toimivat terassilämmittimet ovat kuitenkin yleensä tehokkaampia kuin sähkökäyttöiset, ja ne soveltuvat myös paremmin ulkokäyttöön. Kaasukäyttöisessä lämmittimessä on myös se etu, että sähköä ei tarvitse olla saatavilla niiden käyttöä varten.

– Kaasulämmittimissä käytetään samoja kaasupulloja kuin grillauksessa ja matkailuautoissa. Lämmittimiä on sekä kierre- että painoventtiilipulloille. Kaasun höyrystymispiste on -42 °C eli tätä lämpimämmällä kelillä lämmittimiä voi periaatteessa käyttää. Toki todella kylmällä kelillä kaasua ei tule kovin paljon pullosta ulos, jolloin lämmittimen teho voi laskea, huomauttaa AGAn nestekaasujen jälleenmyyntipäällikkö Juho Luodeslampi.

Usein terassilla onkin kaasugrilli, jolloin terassilämmittimen kaasupulloa voi käyttää kaasugrillin varapullona tai toisinpäin, mikäli jommastakummasta pääsee kaasu loppumaan.

Kaasulämmitteisten terassilämmittimien kaasunkulutus vaihtelee suuresti lämmittimestä toiseen. Lämmittimen tehosta riippuen kulutus on keskimäärin 0.3 -0.9 kilogrammaa tunnissa. Mikäli kulutus on 0.5 kilogrammaa tunnissa, riittää 11 kilogrammaa painava nestekaasupullo noin 22 tuntia.

Huolehdi kaasulaitteiden turvallisuudesta

Kun lämmitin on käytön jälkeen viilentynyt, kannattaa se aina peittää suojahupulla. Näin roskat eivät pääse tukkimaan laitetta. Kaasuliitokset on myös hyvä tarkistaa laitetta asennettaessa ja pitkän säilytyksen jälkeen.

– Riskit kaasulla toimivan terassilämmittimen käytössä ovat erittäin pienet, kunhan tutustuu tarkasti laitteiden turvamääräyksiin ja huomioi turvaetäisyydet laitetta asennettaessa, toteaa Karjula.

Kun kaasulla toimiva terassilämmitin lopulta siirretään talvilevolle odottamaan seuraavaa sesonkia, on sen kunto vielä hyvä tarkistaa. Kaasupullojen ja -laitteiden säännöllinen huolto ja ohjeiden mukainen käyttö ehkäisee vahinkojen syntymistä.

Lisätietoja:

Juho Luodeslampi

Oy AGA Ab

Myyntipäällikkö

Nestekaasut, retail-myynti

juho.luodeslampi@fi.aga.com

Tommi Karjula

Tulikulma

info@tulikulma.fi

____________________________
AGA valmistaa ja markkinoi teollisuus- ja erikoiskaasuja kaikenlaisiin sovelluksiin ja kehittää – yhteistyössä asiakkaiden kanssa – kokonaisratkaisuja, jotka sisältävät kaasut, prosessiosaamisen, laitteistot ja tarvikkeet sekä palvelut. Parantunut kannattavuus, turvallisuus ja laatu ympäristöasiat huomioiden ovat AGAn asiakaslupauksia. AGAn tuotteet auttavat monia kuluttajia arkensa helpottamisessa ja tehostamisessa. Suomen AGA on osa Linde Groupin Pohjois-Euroopan yksikköä, johon kuuluvat kaikki Pohjoismaat ja Baltian maat.