Terminaali 5 käyttöön viiden viikon kuluttua

Heathrow’n lentokentän terminaali 5 avaa ovensa 27. maaliskuuta 2008. Vuonna 2002 aloitettu työ yhdellä Euroopan suurimmista työmaista on valmis ja visio viidennestä terminaalista on muuttunut todeksi. Uusi terminaali tulee helpottamaan koko Heathrow’n lentokentän painetta. Terminaalia on ollut mukana toteuttamassa myös joukko suomalaisyrityksiä.

Huippuosaaminen Suomesta on osa uusinta tekniikkaa hyödyntävää terminaalirakennusta – tässä vain muutama esimerkki: Metallituotteiden asiantuntija Ruukki toimitti terminaalin katon kantavat teräsrakenteet. Toimitus sisälsi rakenteiden liitossuunnittelua ja asennusvalmiit, maalatut kotelopalkit sekä hitsatut profiilit – terästä yhteensä 12 500 tonnia. 175 metrin jänneväli on pisin Britanniassa käytetty "single span" -rakenne. Yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä KONE toimitti 103 liukuporrasta, 54 hissiä sekä kolme liukukäytävää. Vaativat teräsrakenteet on mallinnettu suomalaisella Tekla Structures -mallinnusohjelmalla.

Terminaali 5 tulee olemaan yksinomaan British Airwaysin operoimien lentojen käytössä. Uusi terminaali tulee palvelemaan vuosittain noin 30 miljoonaa matkustajaa. Sen käyttöönotto merkitsee mullistuksia koko Heathrow’lle, sillä lentokenttään kohdistuva paine jakautuu jatkossa paremmin. Muuton seurauksena yli 50 lentokentälle nyt liikennöivästä 90 lentoyhtiöstä vaihtaa terminaalia. T5:n matkatavarajärjestelmä on lajissaan Euroopan suurin. Sen kaksi eri järjestelmää, perus- ja pikareitti voivat käsitellä jopa 12 000 laukkua tunnissa.

British Airways on osa Oneworld-allianssia, jonka kumppaneiden lennot keskitetään uuden terminaalin sijasta terminaali 3:een. Suomen lentojen kannalta tämä tarkoittaa siirtymistä terminaalista 1 terminaaliin 3 syyskuun 17. päivä alkaen. Mittavien investointien ja täydellisen peruskorjauksen myötä terminaalista 3 tehdään terminaali 5:n pikkuveli. Uudistuksissa noudatetaan täysin samoja standardeja.

Terminaali 3 sijaitsee T5:n lähellä ja niiden väliä voi kulkea bussiyhteydellä, maanalaisella tai Heathrow Express -junalla.

Terminaali 5:n avajaisiin saakka lähetämme viikoittain terminaalin eri aihealueisiin liittyvän tiedotteen.

Kommentit: Leea Lappalainen, markkinointipäällikkö
p. (09) 6151 3931, 040 749 0304, leea.lappalainen@ba.com

Lisätietoja ja kuvia: Maija Hakala, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 050 33 828 73
maija.hakala@acsanafor.fi

www.ba.com ja http://www.terminal5.ba.com

British Airways on perustettu vuonna 1919 ja se kuuluu maailman johtaviin lentoyhtiöihin. British Airways lentää kumppaneineen yli 300 kohteeseen. Yhtiön kilpailuvaltteja ovat muun muassa korkeatasoinen palvelu, laaja reittiverkosto sekä matkustusmukavuus, jonka kehittämisessä yhtiö on pioneeri alallaan. British Airwaysin uusi terminaali 5 otetaan Heathrow’n kentällä käyttöön 27.3.2008. Se on kooltaan viisi kertaa suurempi kuin nykyinen pitkien lentojen terminaali 4. British Airways kuuluu Oneworld-allianssiin, jossa jäseniä ovat myös mm. Finnair, American Airlines ja Qantas.