Terminaali 5 tekee ajasta lentokentällä lomapäivän

Heathrow’n 27. maaliskuuta avattava uusi terminaali tekee matkustuskokemuksesta entistä mukavamman. Vain British Airwaysin käyttöön tuleva terminaali on kuin valtava ostoskeskus ravintoloineen ja kauppoineen.

Terminaali 5 on suunniteltu niin, että matkustaja liikkuu lähtöselvityksen ja matkatavaroiden jättämisen sekä turvatarkastuksen läpi yhteen suuntaan nopeasti. Itsepalvelupisteet ja matkatavaroiden jättöpisteet vähentävät jonoja, jolloin matkustajalle vapautuu aikaa stressittömään matkustuskokemukseen.

Terminaali 5:n tiloissa on yhteensä 112 kauppaa ja ravintolaa. Rakennus on 30 000 neliömetrin kokoinen, mikä vastaa 50 jalkapallokenttää. Edustettuina ovat mm. nimet Harrods, Paul Smith, Tiffany, Mulberry, Hughes and Hughes, Mappin & Webb, Links, Smythson, Caviar House & Prunier ja Cafe Amato, Starbucks, Caffe Nero, Eat, Krispy Kreme ja Apostrophe.

Suomessakin hiljattain vierailleen Gordon Ramsayn 180-paikkainen ravintola Plane Food tarjoaa täyteläisen ruokailukokemuksen. Ravintola sijaitsee valoisalla paikalla, näköala kiitoradalle. Ravintolassa on myös erillinen cocktail- ja viinibaari. Ruokalista perustuu Ramsayn kuuluisan Boxwood Cafén ruokalistaan. Plane Food on Ramsayn ensimmäinen lentokenttäravintola.

Useassa terminaalin ravintolassa tarjoillaan ennen lentoa sopivaa kevyttä syötävää ja lapsille omat ruokalistat. Kevyen tapas-annoksen saa myös V-bar:ssa, jossa voi istua joko vilkkaalla baaritiskillä tai loungen omaisella rentoutumisalueella.

Shoppailun osalta ehdottomasti tutustumisen arvoinen on Paul Smithin Globe, jossa naisten ja miesten mallistoissa tullaan myymään myös varta vasten terminaali 5:n myymälään suunniteltuja kappaleita. Harrodsin liike tarjoaa henkilökohtaista shoppailuapua ”By appointment” -palvelun muodossa. Terminaalin kaupoista löytyy kaikki ne asiat, jotka unohdit pakata sekä viime hetken tuliaiset.

T5:een on jo tutustunut myös British Airwaysin ”Lasten neuvosto”. Kids Council on yhtiön kokoama neuvoa-antava foorumi, jonka antaa lapsille sananvaltaa heihin liittyvissä lentomatkailun asioissa. Jäseniä siinä on yhdeksästä eri maasta, neljästä eri maanosasta. Jäsenet ovat 8–14-vuotiaita. Ensimmäinen neuvoston tapaaminen järjestettiin Lontoossa vuosi sitten ja toinen nyt helmikuussa. Lapset muun muassa kokeilivat lähtöselvityksen sujuvuutta itsepalvelupisteillä ja testasivat lentokoneruokia, joiden valmistuksessa oli huomioitu edellisen kokouksen yhteydessä esiin nousseet parannusehdotukset.

Terminaali 5:n avajaisiin saakka lähetämme viikoittain terminaalin eri aihealueisiin liittyvän tiedotteen.

Kommentit: Leea Lappalainen, markkinointipäällikkö
p. (09) 6151 3931, 040 749 0304, leea.lappalainen@ba.com

Lisätietoja ja kuvia: Maija Hakala, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 050 33 828 73
maija.hakala@acsanafor.fi

www.ba.com ja http://www.terminal5.ba.com

British Airways on perustettu vuonna 1919 ja se kuuluu maailman johtaviin lentoyhtiöihin. British Airways lentää kumppaneineen yli 300 kohteeseen. Yhtiön kilpailuvaltteja ovat muun muassa korkeatasoinen palvelu, laaja reittiverkosto sekä matkustusmukavuus, jonka kehittämisessä yhtiö on pioneeri alallaan. British Airwaysin uusi terminaali 5 otetaan Heathrow’n kentällä käyttöön 27.3.2008. Se on kooltaan viisi kertaa suurempi kuin nykyinen pitkien lentojen terminaali 4. British Airways kuuluu Oneworld-allianssiin, jossa jäseniä ovat myös mm. Finnair, American Airlines ja Qantas.