• AC-Sanafor/

Tiedote: Diabeteslääkkeelle täysi KELA-korvaus - Pitkävaikutteinen insuliinianalogi Levemir® sai erityiskorvattavuuden

Lehdistötiedote 21.9.2005 Diabeteslääkkeelle täysi KELA-korvaus Pitkävaikutteinen insuliinianalogi Levemir® sai erityiskorvattavuuden Lääkkeiden hintalautakunta on myöntänyt pitkävaikutteiselle detemir-insuliinille erityiskorvattavuuden tyypin 1 diabeteksen hoitoon 1.11. alkaen. Levemir® on pitkävaikutteinen insuliinianalogivalmiste tyypin 1 ja 2 diabeteksen hoitoon. Kelan erityiskorvattavuus tuo Levemir-valmisteen kaikkien tyypin 1 diabeetikkojen ulottuville. Detemirinsuliini (kauppanimi Levemir®) sopii erityisesti diabeetikoille, joilla on perinteisten pitkävaikutteisten insuliinien käyttöön liittynyt toistuvasti liiallista verensokerin laskua tai pelkoa siitä. Se sopii myös potilaille, joilla esiintyy verensokeritason runsasta vaihtelua tai joilla on ongelmia painon kurissapitämisessä. Detemirinsuliini on pitkävaikutteinen insuliinianalogi. Insuliinianalogit ovat biosynteettisesti valmistettuja insuliineja, joissa ihmisinsuliinin molekyylirakennetta on muunneltu. Ainutlaatuisen vaikutusmekanisminsa ansiosta detemirinsuliini kulkeutuu hitaasti ja tasaisesti vaikutuskohtaansa. Tällöin ulkoisten tekijöiden kuten liikunnan tai lämpötilan vaikutus on voitu minimoida. Tasaisen imeytymisen ansiosta detemirinsuliini auttaa päivittäin hallitsemaan verensokeritasapainoa perinteisiä insuliinivalmisteita vakaammin. Diabeetikko kykenee paremmin ennakoimaan insuliinin vaikutuksen ja välttämään liian matalasta verensokerista johtuvia kohtauksia, jotka varsinkin yöaikaan tai autolla ajettaessa voivat olla kohtalokkaita. Detemirinsuliinin ei ole todettu aiheuttavan insuliinihoitoon yleisesti liittyvää painonnousua. Detemirinsuliini on peruskorvattava tyypin 2 diabeteksen hoidossa. Novo Nordisk on maailman johtava insuliinituotteiden kehittäjä ja tunnettu insuliinin annostelulaitteiden valmistaja. Yhtiöllä on teollisuudenalan laajin diabetestuotevalikoima. Yhtiön muita painopistealueita ovat vaihdevuosien hormonikorvaushoidot ja veren hyytymisen häiriöiden sekä kasvuhäiriöiden hoito. Novo Nordisk työllistää 21 000 henkilöä 78 maassa ja markkinoi tuotteitaan 179 maassa. Yhtiön pääkonttori on Tanskassa. Suomessa Novo Nordisk Farma Oy työllistää 50 henkilöä. Yritys on DEHKO-projektin päätukija. Lisätietoa osoitteesta: www.novonordisk.fi. Lisätietoja: Novo Nordisk Farma Oy:n toimitusjohtaja Johanna Panula, p. (09) 3482 5321, jopa@novonordisk.com, tuoteryhmäpäällikkö Ritva Närte p. (09) 3482 5324, rina@novonordisk.com. Lähettäjä: AC-tiedotus, Hanna Hiilamo-Kangaslahti, p. (09) 6962 8124, hanna.hiilamo@actiedotus.fi. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon välitti Observer Tiedotepalvelu, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=132629&fn=wkr0010.pdf