Tuore kysely: suurin osa suomalaisista valitsee seuraavaksi käytetyn auton

• Suurin osa suomalaisautoilijoista (79 %) aikoo ostaa seuraavaksi käytetyn auton eikä uutta.
  • Käytetyn auton ostopäätökseen vaikuttavat eniten auton ikä ja ajetut kilometrit.
  • Sen sijaan käytetyn auton öljyn määrään, kuntoon tai merkkiin ei kiinnitetä huomiota. Kuitenkin 40 % vastaajista varmistaa, että öljyt on vaihdettu viimeisen vuoden aikana.

ExxonMobilin teettämään käytettyjen autojen ostamista selvittävään kyselyyn osallistui alkuvuonna 1 000 suomalaista autoilijaa*.

Tulosten mukaan suomalaisautoilijat suosivat käytettyjä autoja enemmän kuin uusia – ainakin seuraavaa ostopäätöstä tehdessään: vain 14 % suomalaisautoilijoista aikoo seuraavan kerran ostaa uuden auton ja noin 6 % vastaajista empii käytetyn ja uuden auton välillä.

Käytettyjä autoja ostetaan eniten kesäkuukausina, jolloin ihmisillä on enemmän aikaa kierrellä autokauppoja ja miettiä auton hankintaa. J.Rinta-Jouppi Oy:n paikallisjohtaja Juha Mikkonen tunnistaa käytettyihin autoihin liittyvän kiinnostuksen ja kertoo kesän ostopiikin kestävän jopa syyskuulle asti.

– Käytettyjen autojen ostotrendi näkyy myös meillä, mikä johtuu muun muassa siitä, että niiden arvo laskee maltillisemmin uusiin autoihin verrattuna. Käytetyn auton saa myös huokeammalla hinnalla. Käytettyjen autojen joukosta löytyy helmiä, joiden moottorista on pidetty esimerkiksi voitelun avulla erittäin hyvää huolta, sanoo Mikkonen.

Öljyn vaihtoväli kiinnostaa, mutta öljyn kunto ei

ExxonMobilin kyselyn mukaan käytetyn auton ostopäätökseen vaikuttavat selkeimmin auton ikä ja ajetut kilometrit. Lähes puolet (41 %) autoilijoista kertoo ajettujen kilometrien olevan tarkistuslistan ykkösenä, ja auton ikä painaa puntarissa noin kolmasosalla (27 %) vastaajista.Sen sijaan öljyn määrään, kuntoon tai merkkiin ei kiinnitetä huomiota. Vain 4 % vastaajista ilmoittaa avaavansa auton konepellin öljyn kuntotarkistusta varten ennen kauppoja. Kuitenkin 40 % autoilijoista kertoo kiinnittävänsä huomiota siihen, että käytetyn auton moottoriöljy on vaihdettu viimeisen vuoden sisällä.

– Jo siksi, että auto on käytetty, ostajan kannattaa kurkistaa konepellin alle ja tarkistaa öljyt. Moottoriöljyn määrä ja laatu kertovat suoraan moottorin kunnosta. Ostaja ottaa ison riskin, jollei hän varmista, että autossa on käytetty riittävästi laadukasta ja oikeanlaista öljyä, sanoo Mikkonen. – Myyjän puolestaan kannattaa muistaa, että hyvässä kunnossa oleva moottori lisää auton jälleenmyyntiarvoa merkittävästi.

– Paras vinkki on tarkistaa moottoriöljyn väri. Öljyyn kertyy ajojen aikana vettä, joka lieventää öljyn voitelevuutta ja moottori joutuu kovemmalle kulutukselle. Harmaa öljyn väri paljastaa, että moottoriöljyssä on vettä, mikä voi pahimmassa tapauksessa johtaa moottorin rikkoutumiseen, kertoo neuvontainsinööri Krister Kronqvist ExxonMobililta.

Auton huoltohistoriassa sallitaan aukkoja

Kyselyn mukaan vain 11 % vastaajista kiinnittää huomiota siihen, että käytetyn auton huoltokirja on aukoton.

– Auton huoltohistoria on hyvä olla kärkipäässä tarkistuslistalla, kun ollaan ostamassa käytettyä autoa. Ostajan kannattaa tarkistaa, että huollossa on noudatettu auton valmistajan antamaa huolto-ohjeistusta, Juha Mikkonen toteaa.

Suomalaiset ovat kuitenkin uskollisia valitsemalleen automerkille, sillä jopa 48 % autoilijoista ei ole vaihtanut auton merkkiä viimeisen viiden vuoden aikana.

Viisi vinkkiä käytetyn auton ostoon:

1)     Vertaile autoja

Vertaile ja selvitä mitä autoja on tarjolla, ja mitkä niistä sopivat kukkarollesi. Auton kunto on tärkein tekijä: hieman vanhempi, mutta hyvin huollettu ja vähemmän ajettu auto saattaa olla parempi ostos kuin laiminlyöty uudempi.

2)     Selvitä auton huoltoon liittyvät asiat

Ovatko auton rekisteritiedot ja huoltokirjat saatavilla? Onko auto huollettu valmistajan ohjeiden mukaisesti, suositeltua öljyluokitusta ja viskositeettia käyttäen? Milloin auto on viimeksi käynyt huollossa?

3)     Tarkista moottoriöljy

Tarkista öljyn määrä ja kunto. Öljyn harmaasta väristä voi päätellä, että öljy sisältää vettä ja se voi aiheuttaa jopa moottoriremontin.

4)     Muista myös renkaat

Tarkista renkaiden ja vanteiden kunto. Tarkista myös, että autosta löytyy vararengas.

5)     Koeaja auto

Auto on hyvä koeajaa ennen ostoa. Vajaan kymmenen kilometrin ajo riittää kertomaan, sopiiko auto sinulle vai ei. Tietyt auton viat ja vuodot voivat ilmetä vasta koeajon yhteydessä.

Lisätietoja: Johanna Lindberg-Naulapää, Viestintätoimisto AC-Sanafor Oy, p. 050 5147 425, johanna.lindberg-naulapaa(at)acsanafor.fi

Kyselystä

*Kansallinen GfK-markkinatutkimuksen ExxonMobilin toimeksiannosta helmikuussa 2013 toteuttama verkkokysely, johon vastasi 1 000 suomalaista, yli 18-vuotiasta autoilijaa.

Tietoa Mobil 1:sestä

Yksi maailman johtavista synteettisten moottoriöljyjen Mobil 1 sisältää kulumista estävän teknologian, joka tarjoaa perinteisiä moottoriöljyjä paremman suorituskyvyn. Tämän teknologian ansiosta Mobil 1 täyttää tai ylittää autonvalmistajien kovimmatkin standardit ja tarjoaa poikkeuksellisen suojan moottorin kulumista vastaan normaaleissa ja jopa joissain äärimmäisimmistä olosuhteista. Mobil 1 virtaa äärimmäisissä lämpötiloissa nopeasti suojatakseen moottorin kriittisiä osia, ja on suunniteltu maksimoimaan moottorin suorituskyky ja auttamaan moottorin eliniän pidentämisessä. Lisätietoja Mobil 1 -voiteluaineista: www.mobil1.fi

Mobil ja Mobil 1 ovat ExxonMobilin tai jonkun sen tytäryhtiön rekisteröityjä tuotemerkkejä.