Tutkimus: Viisi-kuusikymppisillä naisilla hyvä seksielämä

Tutkimuksen mukaan ikääntyvien naisten seksielämä on hyvää ja seksisuhde tasa-arvoinen miehen kanssa. Vaihdevuosioireista kärsitään kuitenkin usein ilman hoitoa. Vaihdevuosioireet vaikuttavat kolmanneksen mielestä myös parisuhteeseen. Yleisimpiä oireita ovat kuumat aallot, unihäiriöt, väsymys sekä seksuaalinen haluttomuus ja emättimen kuivuus. Vain noin puolet oireista kärsivistä saa hoitoa. Kuitenkin yli 80 prosenttia hoitoa saavista kokee hoidot oireita helpottavaksi. Näin kertoo julkaistava "Aikuisen naisen parisuhde ja seksuaaliterveys" -tutkimus. Tutkimuksen tilasi Novo Nordisk Farma Oy, ja siihen vastasi 500 suomalaista naista.

Yli puolet 48–65-vuotiasta naisista kokee elävänsä tällä hetkellä parasta aikaa tai olevan sen vasta edessäpäin. 15 prosenttia vastaajista uskoo, että elämä on ollut ja tulee aina olemaan samanlaista. Noin 20 prosenttia kokee parhaiden aikojen menneen.

Vastaajista 70 prosenttia piti seksiä joko hyvin tärkeänä tai tärkeänä osana parisuhdetta. Seksin merkitys laski vain hieman iän myötä. Neljä viidestä kertoi saavansa positiivista energiaa ja voimaa elämään seksistä. Vajaalle kolmannekselle seksi oli joskus aiheuttanut stressiä. Yleisimmin stressiä aiheutti seksuaalinen haluttomuus. Stressiä kokivat selvästi useammin ne naiset, jotka kertoivat, että heidän mielestään elämä oli ollut parempaa aiemmin (40 prosenttia).

Yli 80 prosenttia pitää vaihdevuosioireisiin saamaansa hoitoa hyödyllisenä

Yli puolet vastaajista kertoo vaihdevuosien vaikuttavan elämäänsä vähintään jonkin verran, ja kolmanneksen mielestä vaihdevuodet heijastuvat myös parisuhteeseen. Yleisimmiksi oireiksi kerrottiin kuumat aallot (65 prosenttia), unihäiriöt (50 prosenttia), väsymys (40 prosenttia) sekä seksuaalinen haluttomuus ja emättimen kuivuus (30 prosenttia).

Joka kolmas 48–55-vuotiaista ja kaksi kolmesta 56–65-vuotiaista on saanut hoitoa vaihdevuosioireisiinsa. Lähes kaikki, yli 80 prosenttia, piti hoitoa hyödyllisenä. Kaksi kolmesta kertoi saaneensa systeemistä hormonihoitoa, eli estrogeeniä tablettina, laastarina tai geelinä. Eniten vaihdevuosioireista kärsivät ne, jotka olivat aiemmin hoitaneet oireitaan, mutta eivät parhaillaan.

Selvästi useammalla niistä vastaajista, jotka kokivat parhaiden aikojen menneen, oli seksuaalista haluttomuutta: Heistä 42 prosenttia mainitsi seksuaalisen haluttomuuden, kun taas elämänsä parasta aikaa elävistä vain 20 prosentilla oli haluttomuutta.

”Haluttomuus on monien syiden aiheuttamaa, joista tavallisimpia ovat arjen pienet asiat. Tutkimustulos ei yllätä minua. Parisuhdetta pitää vaalia”, korostaa lääkäri ja seksologi Mia Venhola.

”Haluttomuuden hoito on moninaista, ja syiden selvittäminen yksilö- tai parikohtaista. Joskus vaihdevuosioireiden hormonihoito voi auttaa haluttomuuteen”, jatkaa Venhola.

Aloite on miehen harteilla

Neljä viidestä vakituisessa parisuhteessa elävästä naisesta kokee seksielämänsä tyydyttäväksi tai hyväksi. Erittäin aktiivista ja säännöllistä seksielämä on vastaajilla (35 prosenttia), jotka elävät parasta aikaa. Vain kymmenellä prosentilla niistä, jotka kokevat parhaiden aikojen menneen, on säännöllinen seksielämä.  ”Hyvä parisuhde vahvistaa yhteistä halukkuutta positiivisten kokemusten kautta”, lisää Venhola tutkimuksen tuloksiin.

Aloitteen tekeminen on tutkimuksen mukaan miesten vastuulla: Puolet kertoo miehen tekevän aloitteen, ja 40 prosenttia kertoo kummankin tekevän aloitteen yhtä usein. Vain kymmenen prosenttia naisista kertoo olevansa kumppaniaan useimmin aloitteentekijä.

Lisätietoja:

Riitta Rautakoura, tuotepäällikkö, Novo Nordisk Farma, rttr@novonordisk.com, puh. 040 843 3326

Hienostuneet ja näyttävät naiset koetaan seksikkäiksi – TOP3

1. Helena Lindgren 14 %
  2. Satu Silvo 12 %
  3. Paula Koivuniemi 10 % ja Riitta Väisänen 10 %

Tutkimuksessa kysyttiin, kuka suomalainen noin viisikymppinen nainen on seksikäs. Tulokset perustuvat spontaaneihin mainintoihin. Tutkimukseen vastasi 500 suomalaista 48–65-vuotiasta naista. Tutkimuksen tilaaja oli Novo Nordisk Farma Oy.

Tutustu myös osoitteeseen www.kuivuus.fi

Tietoa tutkimuksen toteuttamisesta:

Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2010 internetkyselynä. Kohderyhmänä olivat 48–65-vuotiaat naiset. Yhteensä tehtiin 500 haastattelua, joista 250 ikäryhmässä 48–55-vuotta ja 250 haastattelua ikäryhmässä 56–65-vuotta. Tutkimustulos siis edustaa ikäryhmien suomalaisia naisia, joilla on käytössää sähköposti. Tutkimuksen toteutti Novo Nordisk Farma Oy:n toimeksiannosta Tutkimustoimisto IROResearch Oy. Tutkimuksen otos muodostettiin IROResearchin valtakunnallisesta puhelinvärvätystä IRONetPanelista. Tutkimuksen varsinainen julkistus on syksyllä 2010.