Uudenlainen kouluvalaistus parantaa oppimisympäristöä Vesalan ala-asteella

Oikeanlainen luokkavalaistus auttaa oppilaita keskittymään ja vähentää levottomuutta. Philipsin kehittämä SchoolVision-innovaatio on Suomessa otettu ensimmäisenä käyttöön Vesalan ala-asteella Helsingissä.

SchoolVision-kouluvalaistusjärjestelmä tukee luokkahuoneen aktiviteettien rytmiä. Järjestelmään on valmiiksi ohjelmoitu neljä eri tilanteisiin sopivaa valaistusasetusta (normal, calm, energy ja focus), jotka opettaja voi helposti valita käyttöön yhdellä napin painalluksella. Energinen tunnelma vastaa kesän pilvettömän keskipäivän valoa ja rauhallinen lempeää ilta-aurinkoa.

- SchoolVision-valaistusjärjestelmän avulla opettaja pystyy säätämään luokkahuoneen valaistusta oppimistilanteen mukaan riippuen siitä, onko kyseessä esimerkiksi keskittymistä vaativa koe tai uutta energiaa kaipaava myöhäinen iltapäivätunti, kertoo myyntijohtaja  Jussi Lehtonen Philips Valaistuksesta.

SchoolVision-valaistusratkaisu on asennettu Vesalan ala-asteen kolmeen luokkahuoneeseen. Muista asennustöistä on jo sovittu eri puolilla maata.

- Yhteistyö Philipsin kanssa antaa meille mielenkiintoisen mahdollisuuden parantaa sekä opettajien että oppilaiden oppimisympäristöä. Tulen seuraamaan prosessia hyvin aktiivisesti ja toivon tietysti, että saamme yhtä positiivisia muutoksia aikaan kuin Saksassa ja Hollannissa, kertoo Leena Lehtola, Vesalan ala-asteen rehtori.

Philips on aloittamassa Vesalan ala-asteella tutkimuksen, jossa selvitetään, miten uusi valaistusjärjestelmä vaikuttaa lasten keskittymiskykyyn ja yleiseen hyvinvointiin.

Lukunopeus paranee ja virheet vähenevät

Saksassa tehdyn tieteellisen tutkimuksen mukaan lapset kykenivät SchoolVision-luokassa lukemaan kolmanneksen tavallista nopeammin. He myös ymmärsivät lukemaansa aiempaa paremmin, sillä virheiden määrä väheni miltei puoleen. Lisäksi uudenlainen valaistus lisäsi lasten motivaatiota oppia ja osallistua. (Shulte-Markworth 2009, Universitäts klinikum of Hamburg-Eppendorf)

Lisätietoja:

Jami Sorsa

Philips Nordic Segment Marketing Manager
jami.sorsa@philips.com tai puh. 040 5467 506.

Kuvapyynnöt AC-Sanafor Heidi von Bell heidi.vonbell@acsanafor.fi 050 549 9137

Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 120 000 työntekijää yhteensä yli 100 maassa. Vuonna 2010 yritys saavutti 22,3 miljardin euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajo- ja karvanpoistotuotteiden, kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana. Uutisia: www.philips.com/newscenter