Uusi psoriasiksen hoitogeeli helpottaa potilaan arkea

Suurin osa iho- ja päänahan psoriasiksesta kärsivistä potilaista selviää paikallishoidoilla eli lääkevoiteilla. Hoitaminen on kuitenkin raskasta, ja tutkimuksen mukaan yli 70 prosentille suomalaisista potilaista iskee hoitoväsymys: hoito keskeytetään oireista huolimatta[1]. Tehokkaammilla ja helppokäyttöisimmillä tuotteilla voidaan lisätä hoitomyöntyvyyttä ja parantaa potilaiden elämänlaatua. Voidetta nopeammin imeytyvä ja kerran vuorokaudessa käytettävä Daivobet® geeli tuo helpotuksen monelle iho- ja päänahan oireista kärsivälle psoriaatikolle.

[1] Potilastutkimus psoriasiksen hoidosta. Terveyspalvelut No 4 Loka-Joulukuu 2010 s.71-72.

Psoriasis on pitkäaikaissairaus, jota sairastaa noin 150 000 suomalaista. Se aiheuttaa oireita iholla ja nivelissä. On myös mahdollista, että psoriasis vaivaa vain joko iholla tai nivelissä.

Psoriasis aiheuttaa monelle potilaalle myös stressiä sosiaalisessa elämässä, itsetunto-ongelmia, ja masennusta[1].

Daivobet® on ainoa peruskorvattava psoriasikseen tarkoitettu paikallishoitovalmiste, joka sisältää D-vitamiinijohdannaista ja kortikosteroidia (Xamiol® geelin Kela-korvattavuus on lakannut ja Daivobet® geeli korvaa sen). Yhdistelmävalmisteita käyttää noin 16 000 psoriaatikkoa Suomessa.

”Yhdistelmävalmisteiden etu vanhempiin hoitoihin verrattuna on se, että niitä käytetään vain kerran vuorokaudessa, ja usein näkyviä tuloksia saadaan jo muutaman viikon hoitojaksolla”, toteaa ihotautien erikoislääkäri Heikki Brandt Helsingin Lääkärikeskuksesta.

Lisätietoja:

Sami Hyvönen

Maajohtaja

Leo Pharma Oy

sami.hyvonen@leo-pharma.com

Heikki Brandt

Ihotautien erikoislääkäri

Helsingin Lääkärikeskus

heikki.brandt@laakarikeskus.com

[1] Kimball AB, Jacobson C, Weiss S, Vreeland M, Wu Y. The psychosocial burden of psoriasis. Am J Clin Dermatol 2005;6(6):383-392.