Uusi Tekla Structures 14 -ohjelmisto mukautuu suomalaiseen rakentamiseen

TIEDOTE 2.6.2008

Uusi Tekla Structures 14 -ohjelmisto mukautuu suomalaiseen rakentamiseen

Teklan julkaisema uusi versio Tekla Structures -tietomallinnusohjelmistosta on merkittävä uudistus koko suomalaisen rakennussuunnittelun kannalta. Ensimmäistä kertaa yhteen paikkaan on koottu laaja valikoima suomalaisten rakennusstandardien ja -käytäntöjen mukaisia valmiita komponentteja. Taustalla on pitkä yhteistyö Teklan ja asiakasyritysten välillä. Kehityshankkeessa ovat olleet mukana myös alan järjestöt kuten Rakennusinsinöörien liitto ja Teräsrakenneyhdistys.

Kansainvälisesti ajateltuna kiinnostavaa on ohjelmiston valikkorakenteen uusiminen käyttäjäystävällisemmäksi sekä lisensointijärjestelmän muuttuminen ”kelluvaksi”. Samaa lisenssiä voi käyttää eriaikaisesti usea käyttäjä missä päin maailmaa tahansa. Ohjelmiston käyttäjistä vain viisi prosenttia on suomalaisia.

Tekla Structures 14 sisältää myös entistä tehokkaammat työkalut rakennuksen tietomallien hallintaan ja jakamiseen rakennusprojektin osapuolten välillä. Muistikapasiteettia on kaksi kertaa aiempaa suurempien rakennemallien käsittelyyn.

Kirjastot ja komponentit suunnitteluympäristöön

– Uuden version etuna on muun muassa materiaalikannan ja profiilikirjastojen saaminen suunnitteluympäristöömme. Vuoteen 2010 mennessä käyttöön tuleva eurokoodi on iso muutos, mikä on osittain jo nyt huomioitu, kertoo Suomi-käyttöympäristön betonielementtipuolen kehityksestä vastannut A-Insinöörien kehitysinsinööri Antti Pekkala.
Pekkala muistuttaa, että uudet suunnitteluohjeet ja -käytännöt pitää ottaa huomioon myös jatkokehityksessä. Tekla Structures 14 on heillä jo käytössä Tampereelle rakennettavan ostoskeskuksen suunnittelussa.

Tekla on käyttänyt aiemmissa yhteistyöhankkeissa hyviksi todettuja työmenetelmiä alan vaikuttajien ja johtavien suunnittelutoimistojen kanssa. Yhtenä tavoitteena oli kehittää helppokäyttöinen ja nopea tapa luoda Suomen vaatimukset täyttäviä piirustuksia ja raportteja teräs-, paikallavalu- sekä betonielementtirakenteille ilman työlästä jälkikäsittelyä. Myöhemmin samantyyppistä yhteistyötä aiotaan soveltaa muissakin maissa alkaen Pohjoismaista. Tekla Structuresin Suomen ympäristön kehitykseen ovat osallistuneet suunnittelutoimistoista WSP Finland, Ramboll Finland, Finnmap Consulting, A-insinöörit ja Pöyry Civil sekä alan vaikuttajista RIL, TRY, Rakennusteollisuus ry, Lujabetoni ja Parma sekä Lohja Rudus.

Standardit jaettavissa myös muissa maissa

Valmisosakirjastoja ja komponentteja voidaan hyödyntää myös muissa maissa. Standardoinnista sekä parhaiden käytäntöjen ja tietämyksen jakamisesta on hyötyä varsinkin isoissa kansainvälisissä yrityksissä.
– Tekla on sitoutunut kehittämään Tekla Structuresista entistä helppokäyttöisemmän ja nopeammin opittavan ohjelmiston. Julkaisemme vuosittain yhden pääversion ja yhden väliversion, minkä ansiosta asiakkaillamme on aina käytettävissään markkinoiden edistynein ratkaisu, sanoo Teklan varatoimitusjohtaja Risto Räty.

Lisätietoja
Varatoimitusjohtaja Risto Räty, Tekla Building & Construction, puh. 030 661 1781, risto.raty (a) tekla.com

Tekla Oyj
Tekla Oyj on kansainvälisesti toimiva ohjelmistotuoteyritys, jonka mallipohjaiset ohjelmistot on tarkoitettu tehostamaan asiakkaiden ydinprosesseja rakentamisessa, energian jakelussa, yhdyskuntatoimessa ja vesihuollossa. Yhtiöllä on asiakkaita yli 80 maassa. Teklan liikevaihto vuonna 2007 oli lähes 60 miljoonaa euroa ja liiketulos noin 20 miljoonaa euroa. Kansainvälisen liiketoiminnan osuus on 85 prosenttia. Tekla-konsernin palveluksessa työskentelee tällä hetkellä 400 henkilöä, joista noin 150 Suomen ulkopuolella. Vuonna 1966 perustettu Tekla on Suomen vanhimpia ohjelmistoyrityksiä. Lisätietoja www.tekla.com