• AC-Sanafor/

Uusia kevyen liikenteen väyliä valmistuu Kehä I Leppävaarassa -tiehankkeessa: Leppävaaran Majurinpolun alikulku avataan koulujen alkamisviikolla

Majurinpolun alikulku Albergan kartanon kohdalla Leppävaarassa avataan kevyelle liikenteelle koulujen alkamisviikon alussa. Turunväylän alittava Vehkamäen alikulku puolestaan joudutaan tilapäisesti sulkemaan ensi viikon ajaksi. Vallikalliossa avataan syyskuun aikana kaksi uutta kevyen liikenteen väylää.

Vuoden lopussa valmistuva Kehä I Leppävaarassa -tieparannushanke on nyt loppusuoralla. Espoossa koulut avaavat ovensa ensi viikolla, joten syyslukukauden alkajaisiksi kaikkien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden toivotaan tutustuvan urakka-alueen uusiin kevyen liikenteen reitteihin.

Majurinpolun alikulku avataan Leppävaarassa

Merkittävin kevyen liikenteen kulkua helpottava parannus tapahtuu maanantaina, kun Kehä I:n alittava Majurinpolun alikulku avataan. Museoviraston ja Espoon kaupunginmuseon kanssa yhteistyössä suunniteltu alikulku yhdistää historiallisen Albergan kartanon vanhan ja uuden puutarhan alueet. Myös Leppävaaransolmussa Ruukinrannan puolella juuri valmistuneet hirsiset meluseinät on toteutettu yhteistyössä näiden tahojen kanssa.

Toinen tilapäinen kevyen liikenteen muutos koskee Kilon liittymän lähellä Turunväylän alittavaa Vehkamäen alikulkua, joka suljetaan ensi viikon ajaksi sillan kansimuotin purkamisen vuoksi.

Loppukesän ajan myös Galleria-kauppakeskuksen lähellä, Leppävaaran Valurinpolulla, tehdään vesihuoltotöitä ja rakennetaan kevyen liikenteen väylää. Tämän vuoksi vanha Valurinpolku on suljettu ja kevyt liikenne ohjattu kiertämään Valurinkujan kautta. Liikennejärjestelyt ovat voimassa 30.9. asti.

Syyskuussa Vallikalliossa avataan uusia kevyen liikenteen reittejä

Syyskuun aikana avataan uusi, Mestarintunnelin junaradan puoleisen suuaukon ylittävä, kevyen liikenteen väylä nimeltä Arkadianpolku. Uutta reittiä pitkin pääsee Leppävaaranraitilta Valurinpolun ja Arkadianpolun kautta Muistokujalle ja Armas Launiksen kadulle.

Mestarintunnelin itäpään ylittävä, Ruutikadun ja Porarinkadun yhdistävä kevyen liikenteen väylä, Kiviporanpolku, avataan myös liikenteelle syyskuun loppuun mennessä. Samalla otetaan käyttöön tällä hetkellä kevyeltä liikenteeltä suljettuna oleva osuus Porarinkadusta.

Puustellinmäessä parannetaan vielä elo-syyskuussa myös vanhan Kehä I:n poikki kulkevaa kevyen liikenteen reittiä. Työn ajaksi tämä yhteys Armas Launiksen kadulta Leppävaaran keskukseen joudutaan sulkemaan.

Työt ovat osa Kehä I Leppävaarassa -tiehanketta, jonka tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta, yhtenäistää kaupunkirakennetta ja kohentaa alueen asukkaiden asumisviihtyvyyttä.

Tuoreimmat tiedot hankkeen etenemisestä löytyvät osoitteesta www.liikennevirasto.fi/leppavaara.

Katso kaikki kevyen liikenteen järjestelyt alla olevilta kartoilta.

LISÄTIETOJA:

Liikennevirasto

Projektipäällikkö Hannu Lehtikankare

p. 020 637 3555 tai 040 518 2992, hannu.lehtikankare@liikennevirasto.fi

Leppävaaransolmu

Soraset Infra

Timo Suni

p. 050 3803113  timo.suni@soraset.fi

Vallikallio

YIT Rakennus Oy

Projektipäällikkö Kari Alavillamo

p. 040 519 0059, kari.alavillamo@yit.fi