Vahva euro laskee hintoja Lontoossa

Tiedote 5.2.2009

VAHVA EURO LASKEE HINTOJA LONTOOSSA

Perinteisesti Lontoota on pidetty yhtenä maailman kalleimmista matkakohteista. British Airwaysin selvitys kuitenkin paljastaa, että saarivaltiossa vieraileva voi nyt säästää viikonloppulomallaan yli 100 euroa verrattuna vuoden takaisiin hintoihin.

Tammikuussa 2008 yksi punta oli 1,34 euron arvoinen, mutta 12 kuukautta myöhemmin monet valuutanvaihtotoimistot tarjoavat yhtä puntaa 1,13 eurolla. Näin samalla rahalla saa enemmän elämyksiä.

British Airwaysin selvityksen mukaan vuonna 2008 kaksi aikuista, jotka vierailivat Lontoossa viikonlopun ajan, kuluttivat noin 734 euroa. Tämä rahasumma sisältää majoituksen, yleisimmät nähtävyydet, ruoat ja viihdykkeet. Euron jatkuvasta vahvistumisesta johtuen saman saa tänä vuonna vain 620 eurolla.

- Vuoden 2009 alussa British Airwaysin varaukset Euroopasta Lontooseen ovat lisääntyneet 30 prosentilla verrattuna viime vuoteen. Osaksi tämä johtuu siitä, että vaihtokurssi eurosta puntaan on nyt niin edullinen, Toisaalta myös todella edulliset menopaluuhinnat Lontooseen hellittävät painetta suomalaisten matkailijoiden kukkarolla, sanoo British Airwaysin Suomen kaupallinen johtaja Satu Kalajainen.

HINTAVERTAILU LONTOON SUOSITUIMMISTA TURISTIKOHTEISTA

Nähtävyys Sisäänpääsy £ Euro 2008 (1.3350) Euro 2009 (1.1273)

London Eye 15.17 20.25 17.10
Madame Tussauds 22.50 30.04 25.36
Tower of London 16.50 22.03 18.60
St Paulin katedraali 10.00 13.35 11.273
Kew Gardens 13.00 17.36 14.65
London Zoo 13.90 18.56 15.67
Westminister Abbey 12.00 16.02 13.53
Hampton Courtin palatsi13.30 17.76 14.99

• Valuuttojen vaihtokurssien lähde: Finacial Times (www.ft.com/marketsdata) 9.1.2008 ja 9.1.2009.
• Pääsylippujen hinnat on kerätty 14.1.2009. Majoitus- ja ruokailukustannukset perustuvat arvioihin.

LONTOO LONTOOLAISITTAIN

Kuuluisten nähtävyyksien lisäksi Lontoolla on tarjota paljon kokemuksia matkustajille, jotka eivät tyydy matkaoppaiden esittelemiin turistirysiin tai haluavat nähdä Lontoosta muutakin. British Airwaysin miehistö on paljastanut muutamia salaisia helmiä ja lempipaikkojansa Lontoosta. Nämä paikat sijaitsevat hitusen sivussa tavallisilta turistireiteiltä, mutta ovat silti näkemisen arvoisia.

SYÖ & JUO

• Ottonlenghi on tyylikäs herkuttelupaikka Notting Hillissä. Ravintolassa on myös terassi ja ennen kuin lähdet, muista maistaa heidän herkullisia kakkujaan! (63 Ledbury Road, W11 www.ottolenghi.co.uk)
• Borough Market on parhaimmillaan lauantaiaamuna, jolloin nämä markkinat ovat kuin valkama aisteille. Vaella kojulta kojulle ja nauti tuoreesta ruoasta. Torin ympäriltä löytyy useita palkittuja pubeja, ravintoloita sekä Menierin suklaatehdas, jonka vanhassa rakennuksessa toimii varjoteatteri. (www.boroughmarket.org.uk)
• Wahaca on autenttinen meksikolainen toriravintola, joka voitti Observer-lehden kuukausittaisen ruokakilpailun parhaana halpana ruokailupaikkana. Wahaca on todellinen löytö! (66 Chandos Street, Covent Garden, WC2N 4HG www.wahaca.co.uk)
• Sunnuntailounas The Flask -pubissa huokuu historiaa. Rakennus valmistui yli 300 vuotta sitten ja sen nimi juontaa paikallista lähdevettä täynnä olevista pulloista (flask), joita myytiin aikojen saatossa paikalla. Nykyään The Flask on Lontoon suosituimpia pubeja ja perheiden suosikkipaikka sunnuntailounaalle. (77 Highgate West Hill, N6 6BU)
• Gordon’s Wine Bar’ia pidetään Lontoon vanhimpana viinibaarina. Se avattiin vuonna 1890 ja ilmapiiri on nykyään ainutlaatuinen. Puiset seinät on peitetty vanhoilla lehtileikkeillä ja ajan haalistamilla muistoesineillä. Paikan viinilista on monesti palkittu. (47 Vililers Street, WC2N NE www.gordonswinebar.com)

TEKEMISTÄ

• Shoppailu – jos rakastat shoppailua, sinun on pakko nähdä Westfieldin kauppakeskus. Se on Euroopan uusin ja suurin kaupungin keskustassa sijaitseva kauppa- ja huvikeskus. Westfield on koti 265 kaupalle. (www.westfield.com)
• Music @ LSE – Lontoon kauppakorkeakoulu (LSE) on kuuluisa yhteiskuntatieteellisestä tutkimuksestaan. Tämä on kuitenkin usein jättänyt varjoonsa sen, että se koulu järjestää hyviä (ja ilmaisia!) klassisen musiikin konsertteja koko lukukauden ajan. Koulu soi joka torstai lounasaikaan Shawn kirjastossa, Old Buildingin kuudennessa kerroksessa. ¬(Houghton Street, London WC2A 2A¬E www.lse.ac.uk/music)
• Columbia Road Flower Market – joka sunnuntaina Lontoon kuuluisa katu on reunustettu kukka- ja viherkasvikojuilla, pienillä putiikeilla ja kahviloilla. (Columbia Road Flower Market, E2 7RG)
• Hampstead Heath and Primrose Hill – “The Heath”, nummi, on yksi pääkaupungin suosituimmista puistoista ja siltä on uskomaton näkymä yli kaupungin. Lontoolaiset rakastavat kävelyretkiänsä puistossa sunnuntaisin, ja retken jälkeen maistuukin kahvi tai ikkunashoppailu läheisellä Primrose Hillillä.

FAKTOJA
• Lontoossa on noin 250 museota, neljä Unescon maailmanperintökohdetta ja yli sata muuta huomattavaa nähtävyyttä
• Lontoon maailmanperintökohteet ovat Kew Gardens, Maritime Greenwich, Westministerin palatsi ja Tower of London
• British Airways lentää Helsingistä Lontooseen kaksi kertaa päivässä. Helsingin lennot siirtyvät Heathrow’lla terminaalista 1 uudistettuun terminaaliin 3 helmikuun 25. päivä.

LISÄTIEDOT

Lähettäjä ja kuvapyynnöt
Maija Hakala, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 050 33 828 73, maija.hakala@acsanafor.fi

www.ba.com

British Airways on perustettu vuonna 1919 ja se kuuluu maailman johtaviin lentoyhtiöihin. British Airways lentää kumppaneineen yli 300 kohteeseen. Yhtiön kilpailuvaltteja ovat muun muassa korkeatasoinen palvelu, laaja reittiverkosto sekä matkustusmukavuus, jonka kehittämisessä yhtiö on pioneeri alallaan. British Airwaysin uusi Terminaali 5 otettiin Heathrow’n kentällä käyttöön maaliskuussa. Se on kooltaan viisi kertaa suurempi kuin edellinen pitkien lentojen Terminaali 4. Helsinkiin lennetään toistaiseksi terminaalista 1. British Airways kuuluu Oneworld-allianssiin, jossa jäseniä ovat myös mm. Finnair, American Airlines ja Qantas. Oneworldin reittiverkostossa on noin 675 kohdetta. British Airways juhlii tänä vuonna 90-vuotista taivaltaan lentoyhtiönä.