Viiden tähden hotellien hinnat romahtivat Helsingissä

Hotels.comin tuoreen Hotel Price Index -raportin (HPI) mukaan ylellistä hotellimajoitusta etsivät matkailijat hyötyivät suuresti vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla ympäri maailmaa nähdyistä hinnanlaskuista. Ylempien tähtiluokitusten hotellien keskihinnat romahtivat muun muassa Pariisissa, Shanghaissa ja Miamissa – sekä Helsingissä.

Viiden tähden hotellihuoneiden keskihinta laski Helsingissä yli 20 prosenttia vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2010 (taulukko 1). Ylellisyyttä kaipaavat Helsinkiin matkaajat saivat viiden tähden hotellihuoneen keskimäärin 127 eurolla, kun vastaava huone kustansi vielä viime vuonna keskimäärin 161 euroa. Helsingistä löytyivät maailman viidenneksi edullisimmat viiden tähden hotellien huonehinnat vuoden 2011 alkupuoliskolla (taulukko 2).

Edullisimmin viiden tähden majoituksen sai vuoden 2011 alkupuoliskolla Varsovassa, jossa viiden tähden hotellihuone maksoi keskimäärin 90 euroa. Myös Marrakechissa viiden tähden hotellihuoneen sai keskimäärin alle sadalla eurolla.

Ylempien tähtiluokkien hotellihinnat laskivat eniten Pariisissa

Vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla Pariisista sai huoneen viiden tähden hotellista 188 euron keskihinnalla, kun vastaavasta huoneesta vielä vuosi sitten joutui maksamaan yli 300 euroa. Viiden tähden hotellien keskihinta laski siis peräti 39 prosenttia. Monissa Euroopan kaupungeissa epävakaa taloudellinen tilanne johdatti luksuksen hinnan laskuun.

Kairossa keväällä 2011 syttyneet levottomuudet säikyttivät matkaajat muille maille. Kysynnän laskiessa myös hinnat laskivat verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2010. Kairossa sai neljän tähden hotellihuoneen keskihintaan 82 euroa vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla. Hinnanlasku oli 22 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2010.

Myös Japanissa ylempien tähtiluokitusten hotellit laskivat hintojaan. Japanissa hinnanlasku oli seuraus maata koetelleista maanjäristyksestä ja tsunamista, jotka saivat matkailijat kaikkoamaan muualle. Esimerkiksi Tokiossa neljän tähden hotellihuone maksoi keskimäärin 156 euroa vuoden 2011 ensimmäisellä puoliskolla, kun matkaajat vuoden 2010 vastaavana ajanjaksona vielä maksoivat vastaavasta majoituksesta 174 euroa.

Taulukko 1: Luksuksen laskeva hinta: neljän ja viiden tähden hotellien suurimmat hinnanlaskut vuosien 2010 ja 2011 ensimmäisten puoliskojen välillä

Kaupunki Tähtiluokitus Keskihinta H1 2010 Keskihinta H1 2011 Muutos
Pariisi 5 310 € 188 € -39 %
Shanghai 4 99 € 73 € -27 %
Miami 5 258 € 201 € -22 %
Kairo 4 104 € 82 € -22 %
Helsinki 5 161 € 127 € -21 %
Jerusalem 5 276 € 224 € -19 %
Buenos Aires 4 109 € 90 € -18 %
Kapkaupunki 5 210 € 179 € -15 %
Shanghai 5 194 € 169 € -13 %
Edinburgh 5 177 € 157 € -12 %
Marrakech 5 104 € 93 € -11 %
Tokio 4 174 € 156 € -11 %
Taipei 4 133 € 119 € -11 %
Peking 5 142 € 127 € -11 %
New York 5 422 € 379 € -10 %

Taulukko 2: Luksusta edullisesti: 15 edullisinta kaupunkia viiden tähden hotellien huonehintojen perusteella vuoden 2011 alkupuoliskolla

Kapunki Keskihinta H1 2011
Varsova 90 €
Marrakech 93 €
Budapest 111 €
Lissabon 122 €
Helsinki 127 €
Peking 127 €
Pisa 131 €
Berliini 132 €
Praha 135 €
Tallinna 137 €
Kairo 140 €
Las Vegas 146 €
Dublin 150 €
Edinburgh 157 €
Bangkok 160 €

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Lizann Peppard

v-lpeppard@hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 85, mukaan lukien 33 sivustoa 24 eri kielellä Euroopassa. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.