Viisi tähteä jopa alle 150 eurolla 18 kaupungissa

Vasta julkaistun Hotels.comin Hotel Price Index -tutkimuksen (HPI) mukaan vuonna 2010 oli tarjolla runsas valikoima ylellisiä majoitusvaihtoehtoja alle 150 euron budjetilla. Viiden tähden hotellihuoneen sai alle 150 euron keskihinnalla 18 kaupungista. Ylellinen majoitus järjestyi alle 150 eurolla muun muassa Berliinissä, Pekingissä ja Montrealissa. HPI on tutkimus hotellihinnoista eri puolilla maailmaa, uusin HPI-raportti tarkastelee vuoden 2010 hotellihintoja.

Viiden tähden majoitusta alle 150 euron tarjosivat suomalaisten suosikkilomakohteista Tallinna, Berliini, Budapest ja Bangkok. Suomalaisten suosimat Lontoo, Pariisi ja New York, jotka kaikki sijoittuvat kärkiviisikkoon suosituimpien kohteiden listalla, pystyivät kuitenkin tarjoamaan vain kahden tai kolmen tähden majoitusta samaisella hinnalla. (kts. taulukko 1)

Ylempien tähtiluokkien edullista majoitusta tarjosivat euroalueen kaupungeista myös Lissabon, Varsova ja Praha. Dublinissa, Euroopan edullisimman maan Irlannin pääkaupungissa, oli myös mahdollista majoittautua ylellisesti edulliseen hintaan. Pisa pääsi myös mukaan tälle listalle, vaikka kaksi Italian suosikkikohdetta, Capri ja Amalfi, kipusivat kalleimpien kohteiden kärkikolmikkoon.

Myös kaukomaille kaipaaville löytyi edullisia viiden tähden majoitusvaihtoehtoja. Aasiassa korkealuokkaisia hotelleja löytyi alle 150 eurolla Pekingistä, Bangkokista ja Taipeistä. Pohjois-Amerikassa paras hinta-laatu suhde oli muun muassa Las Vegasissa, Chicagossa, San Franciscossa ja Vancouverissa. Afrikassa edullisimmat luksusmajoitukset löytyivät Kairosta ja Marrakeshista.

Kaksi tähteä vaihtuu kolmeen alle kympillä

Matkaa suunnitellessa kannattaa kiinnittää huomiota hintaeroon kahden ja kolmen tähden majoituksissa. Joissakin kaupungeissa kahden ja kolmen tähden hotellien hinnoissa saattaa olla alle kymmenen euron ero. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi Bangkok, Wien ja Berlin. Bangkokissa kahden tähden huone maksaa keskimäärin 30 euroa ja kolmen tähden huone 38 euroa. Wienissä kahden tähden huone maksaa keskimäärin 71 euroa ja kolmen tähden huone 79 euroa. Berliinissä kahden tähden ja kolmen tähden huoneet ovat samanhintaiset, molemmat 65 euroa.

Joissakin kohteissa on jopa edullisempaa majoittautua kolmen tähden hotellissa kuin kahden tähden hotellissa. Esimerkiksi Frankfurtissa kahden tähden huone maksaa keskimäärin 76 euroa, kun taas kolmen tähden huoneen saa 68 eurolla. (kts. taulukko 2)

Hotels.comin Hotel Price Index on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. Hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden todella maksamia hintoja. Uusin Hotel Price Index -raportti tarkasteli vuoden 2010 hotellihintoja verrattuna vuoden 2009 hintoihin.

Taulukko 1: Kuinka monen tähden huoneen saa alle 150 eurolla maailman huippukaupungeissa

Kaupunki Tähtiluokitus jonka saa 150 eurolla kaupungin hotelleissa
Rio de Janeiro 2
New York 2

Taulukko 2: Keskimääräiset huonehinnat tähtiluokitusten mukaan vuonna 2010

Kaupunki Keskihinta 2 tähden huoneesta 2010 Keskihinta 3 tähden huoneesta 2010 Keskihinta 4 tähden huoneesta 2010 Keskihinta 5 tähden huoneesta 2010
Amsterdam 87 € 102 € 126 € 183 €
Venetsia 80 € 107 € 144 € 265 €
Washington 92 € 133 € 167 € 283 €
Wien 71 € 79 € 93 € 164 €

Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Kate Hopcraft

Senior PR Manager

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 130 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.