• AC-Sanafor/

Virtsankarkailusta ei puhuta – yli kolmannes lääkäreistä kokee virtsankarkailun puheeksi ottamisen vaikeana

Virtsankarkailu on aihe, josta monen on vaikea puhua lääkärin vastaanotolla, vaikka kyseessä on yleinen ongelma.  Vuonna 2011 pohjoismaisessa potilaskyselyssä todettiin, että potilaiden mielestä vaivasta on noloa puhua lääkärin kanssa. Tuoreen kyselyn(1) mukaan yli kolmannes yleislääkäreistä kokee vaikeaksi ottaa aiheen puheeksi potilaiden kanssa.

Noin 330 000 suomalaista kärsii päivittäin yliaktiivisesta rakosta tai ponnistusinkontinenssista. Näitä virtsanpidätysvaivoja voidaan usein helpottaa asianmukaisella hoidolla. Tästä huolimatta moni virtsankarkailusta kärsivä jättää käymättä lääkärillä, koska vaivaa pidetään kiusallisena. Tuore kysely osoittaa, että myös lääkärit kokevat aiheen vaikeaksi kaikissa Pohjoismaissa.

Useampi kuin joka kolmas lääkäri kokee virtsankarkailusta puhumisen vaikeaksi

Kyselyn mukaan peräti 37 % yleislääkäreistä on kokenut vaikeaksi ottaa virtsanpidätysvaivan puheeksi potilaiden kanssa tai että aihe on tabu. Lääkäreistä 68 % kokee usein, että virtsankarkailusta kärsivien potilaiden on itsensä mielestä kiusallista puhua aiheesta lääkärin kanssa.

Hyksin naistenklinikan dosentin Tomi Mikkolan mukaan tilanne on haastava:

”Olemme jo pitkään tienneet, että virtsankarkailusta kärsivät suomalaiset häpeävät usein vaivaansa ja pitävät sen siksi omana tietonaan. Silloin kun myös vastaanotoilla toimivien lääkärien on vaikeaa puhua virtsankarkailusta potilaidensa kanssa, meillä on haastava tilanne. Tämä vaiva voidaan usein hoitaa, siksi meidän on pystyttävä poistamaan virtsankarkailua leimaava tabu sekä potilaiden että lääkäreiden keskuudesta. ”

Potilaat toivovat lääkärin kysyvän virtsankarkailusta

Vuonna 2011 tehdyn potilaskyselyn(2) mukaan peräti 68 % potilaista ei ole keskustellut virtsanpidätysvaivoistaan lääkärin kanssa tai edes ajatellut, että vaivasta voisi päästä kokonaan eroon. Lisäksi 85 % vastaajista toivoi, että lääkäri tekisi aloitteen ja kysyisi virtsanpidätysvaivoista yli 40-vuotiailta potilailta. Tilanne on ristiriitainen, jos potilas ei kerro eikä lääkäri kehtaa kysyä. Tomi Mikkola kannustaa lääkäreitä ottamaan asian puheeksi.

”Lääkärien pitäisi puhua potilaidensa kanssa suoraan virtsankarkailuvaivasta ja yrittää useammin löytää ratkaisuja ongelmaan, vaikka siihen menisikin aikaa. Tarjollahan on useita mahdollisuuksia hoitaa vaivaa.”

Tomi Mikkola suosittelee seuraavia keinoja lääkärin ja potilaan välisen inkontinenssikeskustelun helpottamiseen:

KEINOJA PAREMPAAN KESKUSTELUUN POTILAAN KANSSA

1. Tee aloite asian selvittämiseksi.
    • Kysy potilaaltasi virtsankarkailuvaivasta, jos epäilet hänen kärsivän siitä.
    • 85% virtsaamisongelmista kärsivistä oli sitä mieltä, että lääkärin olisi puhuttava virtsankarkailuongelmista.(2)
  2. Kerro vaivan yleisyydestä.
  3. Kerro eri hoitovaihtoehdoista – potilaan ongelmaan on usein tarjolla apua.

Asiantuntevaa tietoa virtsankarkailusta:

• Tomi Mikkola, dosentti, erikoislääkäri, Lääkärikeskus Aava, Puh: 0103803838, www.aava.fi

Tietoja tutkimuksesta ja haastattelupyynnöt:

• Taina Rönnqvist, Viestintäkonsultti, Viestintätoimisto AC-Sanafor Oy

puh. +358 44 356 9813 / taina.ronnqvist@acsanafor.fi

Lisätietoja kyselyistä:

1) Kyselyssä haastateltiin 516 pohjoismaalaista yleislääkäriä. Heistä 103 oli Suomesta, 206 Ruotsista, 103 Norjasta ja 104 Tanskasta. 65 % vastanneista lääkäreistä oli miehiä ja 35 % naisia. Kyselyn toteuttivat Kompas Kommunikation ja Nordimed yhteistyössä Astellas Nordicin kanssa.

2) Virtsanpidätysvaivasta kärsiville potilaille loka-marraskuussa 2011 tehty tutkimus, jonka Kompas Kommunikation toteutti yhteistyössä tanskalaisen Kontinensforeningenin, ruotsalaisen Sinoban, norjalaisen NOFUSin ja suomalaisen Inkon Ry:n kanssa. Vastaajia oli yhteensä 6462. Tutkimuksen tekemiseen osallistui johtavia lääketieteen asiantuntijoita kaikista näistä neljästä maasta.

Astellas on kansainvälinen lääkeyhtiö, jonka tutkimus- ja kehitystoiminta keskittyy urologiaan, elinsiirtoihin ja infektioiden, kivun, ihotautien ja syöpätautien hoitoon. Yhtiöllä on maailmanlaajuisesti noin 15 000 työntekijää, ja se pyrkii parantamaan ihmisten elämänlaatua kaikkialla maailmassa tarjoamalla innovatiivisia, luotettavia lääkkeitä ja valmisteita. Pohjoismaissa Astellasilla on noin 130 työntekijää, ja sen Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Tanskassa. Pääkonttori vastaa myynnistä, markkinoinnista, hallinnosta ja kliinisestä tutkimuksesta Pohjoismaissa. www.astellas.dk