Wake up the town: Philips testaa sarastusvalojen tehoa kaamoksen keskellä Longyearbyenissa

Syksy ja talvi tuovat tullessaan kylmät, pimeät ja lyhyet päivät. Huippuvuorilla sijaitsevan Longyearbyenin asukkailla on edessään vuoden pimein aika, jolloin aurinkoa ei nähdä useisiin kuukausiin. Philips aloittaa kaupungissa Wake up the town -kampanjan, jolla se auttaa asukkaita nousemaan ylös aamulla Wake-up light -sarastusvalojen avulla.

– Nyt on alkamassa se aika vuodesta, jolloin monien on vaikeinta nousta ylös aamulla. Ongelma on sama kaikissa Pohjoismaissa, mutta haaste on erityisen suuri niille, jotka eivät näe aurinkoa lainkaan pimeimpinä kuukausina, sanoo Philips Consumer Lifestylen Nordic PR Manager Max Hellström.

Philipsin Wake up the town -kampanja kestää lokakuusta joulukuuhun. Sinä aikana Longyearbyenista valitut lähes 200 koehenkilöä heräävät kotonaan aamuisin Philips Wake-Up Light ‑valoon. Heidän kokemuksensa dokumentoidaan sarjaksi lyhytelokuvia, jotka tekee dokumenttiohjaaja Doug Pray. Voit seurata koehenkilöiden kamppailua pimeyttä vastaan kampanjasivulla www.philips.fi/wakeup tai Facebookissa.

Tulevaan talveen suhtaudutaan toiveikkaasti

Longyearbyenin asukkaille tehdyissä esitutkimuksissa* peräti 72 prosenttia sanoo, että heillä on vaikeuksia päästä ylös vuoteesta vuoden pimeimpänä aikana. Samalla he ovat kuitenkin toiveikkaita. Tutkimukseen vastanneista 94 prosenttia uskoo, että Philips Wake-Up Light -sarastusvalo vaikuttaa positiivisesti heidän heräämiseensä.

– Haaste alkaa nyt. Meidän on autettava Longyearbyenin asukkaita heräämään entistä pirteämpinä. Näin he toivon mukaan tuntevat olonsa paremmaksi koko päivän, Max Hellström toteaa.

Näin Philips Wake-Up Light -sarastusvalo toimii

Wake-Up Light jäljittelee auringonnousun vaikutusta kesällä. Valo vähentää kehon luonnollisen unihormonin melatoniinin tuotantoa. Vuoden pimeimpinä kausina keho tuottaa melatoniinia, joka vaikuttaa sekä ruokahaluun että energiatasoon ei-toivotulla tavalla. Valon avulla melatoniin tuotantoa voidaan tasapainottaa ja näin ihminen saadaan voimaan entistä paremmin koko päivän.

Wake-Up Light jäljittelee kesävalon vaikutusta valaisemalla makuuhuoneen puoli tuntia ennen heräämistä. Valo lisääntyy vähitellen ja käynnistää kehon fyysisen heräämisen. Tällöin valo lähettää aivoille signaalin, joka alkaa tuottaa kortisoli-energiahormonia. Valittuun herätysaikaan sarastusvalo herättää myös äänellä, joista voi valita mieluisensa.

* Tutkimukseen osallistui 115 asukasta Longyearbyenin (6,5 % väestöstä). Tutkimuksen teki Opinion Matters syyskuussa 2010.

Faktoja Longyearbyenista:

• Longyearbyen sijaitsee Huippuvuorilla (78° N ja 16° E).
  • Longyearbyenissa on 1 800 asukasta, ja se on maailman pohjoisin yli 1 000 asukkaan yhteisö.
  • Longyearbyenissa on maailman pohjoisin koulu, pankkiautomaatti, pubi, ruokakauppa, taidegalleria ja elokuvateatteri.
  • Keskilämpötila on elokuussa 6 ºC ja tammikuussa -13 ºC.
  • Aurinkotunteja on elokuussa keskimäärin 24 ja tammikuussa 0.

Lisätietoja Philips Wake-Up Light -sarastusvalosta voi lukea Philipsin verkkosivuilla.

Seuraa kampanjaa ja tapaa Longyearbyenin asukkaat Facebookissa.

Lisätietoja

Max Hellström, Nordic PR Manager, Philips Consumer Lifestyle, Max.hellstrom@philips.com, 46 708 32 21 05 Kuvia, tuotetietoja ja kokeilupyynnöt:

Aino Ruikka, viestintätoimisto AC-Sanafor Oy, aino.ruikka@acsanafor.fi, 040 706 8021

Philips

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 118 000 työntekijää yhteensä yli 60 maassa. Vuonna 2009 yritys saavutti 23 miljardin euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajo- ja karvanpoistotuotteiden, kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana. Uutisia Philipsiltä: www.philips.com/newscenter