Uusi flunssan ja allergiaoireiden hoitokeino voi ehkäistä tulehduksia

Huuhtele siitepöly nenästä merivesiliuoksella

Pienten lasten flunssan ja aikuisten lievän allergian hoidoksi riittää usein nenän huuhtelu merivesiliuoksella.

– Lastenlääkärit suosittelevat yhä useammin pienten lasten flunssan hoitoon nenähuuhtelua, mutta se sopii myös aikuisille flunssan tai lievän siitepölyallergian hoitokeinoksi. Huuhtelemalla nenän säännöllisesti puhtaaksi, saa pois vaivoja aiheuttavat hiukkaset ja vähentää tulehduksien tarttumista, kertoo korva-, nenä-, ja kurkkutautien ylilääkäri Matti Anniko Upsalan akateemisesta sairaalasta.

Nenähuuhteluun on aikaisemmin yhdistetty hankalat nenäkannut, mutta nyt apteekeissa on nenähuuhteluun miellyttävä ja kätevä ACOn markkinoima tuotesarja PHYSIOMER.

PHYSIOMER tuotteita on helppo käyttää, yhdellä painalluksella saa huuhdeltua nenän puhtaaksi. Suuttimia on erikokoisia; aikuisille omansa ja pienille lapsille suunniteltu erikoissuutin.

– Vastasyntyneistä 3–4 -vuotiaisiin yksinkertainen mekaaninen puhdistaminen huuhtelemalla nenän limakalvot puhtaaksi vähentää tulehdusriskiä. Myös aikuiset voivat ehkäistä tulehduksia ja hoitaa lieviä allergiaoireita nenähuuhtelulla. Aikuinen, jolla on lievä allergia voi aloittaa nenähuuhtelun ennen siitepölykauden alkamista. Jos odottaa kunnes siitepölyä on ilmassa, ehtii nenän limakalvo tulehtua ja sinne kertyy turvotusta, sanoo Matti Anniko.

Suomessa aikuisella on noin 2-3 vilustumista vuosittain ja lapsilla noin 6-8 vuosittain. Vilustumisesta tai allergiasta tavallisimmin johtuva nenän tukkoisuus on hyvin yleistä. Pitkäaikainen nenän tukkoisuus heikentää elämänlaatua merkittävästi.

PHYSIOMER on lähtöisin Ranskasta ja siellä nenähuuhtelu on ollut jo pitkään vakiintunut flunssan ja allergian hoitokeino. Sitä pidetään luonnonmukaisena ja helppona hoitomuotona. Ainutlaatuinen PHYSIOMER sisältää vain luonnollista, steriiliä merivettä, ilman säilöntäaineita. Meriveden suolapitoisuus 0,9 % vastaa elimistön ja limakalvojen suolapitoisuutta.

Physiomerin käyttöalueet:

Lapset, joilla on flunssasta johtuva tukkoinen ja räkäinen nenä. Merivesiliuosta voi käyttää jo 0-vuotiaasta alkaen, kun taas avaavia nenäsuihkeita suositellaan yli 1-2-vuotiaille lapsille.

Aikuiset, joilla on flunssasta johtuva tukkoinen ja räkäinen nenä

Pitkäaikaisessa nenän ja sivuonteloiden tulehduksen hoitosuosituksissa suositellaan itsehoitona nenän huuhtelua suolavedellä.

Pitkittyneestä flunssasta ja poskionteloiden paineesta kärsivät aikuiset. Voi helpottaa oireita ja estää flunssan jälkitauteja.

Allergiset aikuiset ja lapset. Allergisista oireista kärsivien tulisi välttää avaavien nenäsuihkeiden käyttöä.

Raskaana olevat ja imettävät naiset. Kärsivät usein kroonisesta nenän tukkoisuudesta, joka johtuu kehon hormonaalisista muutoksista. Raskaana olevien naisten liiallinen avaavien nenäsuihkeiden käyttö alkaa olla kasvava ongelma.

Ihmiset, joilla on muita kroonisia vaivoja. Esim. vanhuksilla nenän limakalvot ovat usein kuivat. Kuivuutta aiheuttaa myös elimistön hormonaaliset muutokset, kuiva ja kylmä ilma, työympäristö ja tietyt lääkitykset.

Ihmiset, joille on tehty nenäleikkaus. Nenähuuhtelu suolaliuoksella nopeuttaa paranemista leikkausten jälkeen ja sitä suosittelevat myös korva-, nenä- ja kurkkutautilääkärit.

Uutuus, PHYSIOMER Normal Jet & Spray sopii päivittäiseen nenähuuhteluun aikuisille ja yli 2-vuotiaille lapsille. Pakkaus sisältää kaksi erilaista suutinta eri tarpeisiin; sininen suutin antaa hienojakoisen suihkeen ja sopii päivittäiseen, ennaltaehkäisevään nenähuuhteluun. Valkoinen suutin antaa tarkemman, voimakkaamman suihkeen ja sopii käytettäväksi flunssasta tai allergiasta johtuvan tukkoisen nenän hoitoon. Saatavilla apteekeista. 135ml pullo, hinta n. 11€.

Muut tuotteet PHYSIOMER valikoimassa, saatavilla apteekeista:

PHYSIOMER Baby Mist on kehitetty erityisesti vauvojen ja pienten lasten herkkien nenien puhdistukseen. Sen hellävarainen suihke puhdistaa ja avaa tukkoisen nenän ja helpottaa vauvan nukkumista ja syömistä esim. flunssan aikana. Samalla se kosteuttaa vauvan nenän limakalvoja ja ehkäisee jälkitauteja ja korvatulehduksia.

PHYSIOMER Strong Jetin voimakas suihke sopii erityisesti kroonisten vaivojen ja sivuontelovaivojen hoitoon sekä nenän tai sivuonteloiden leikkausten jälkeiseen käyttöön. Voimakas suihke huuhtelee tehokkaasti nenän ja sivuontelot. PHYSIOMER Strong Jet puhdistaa nenäkanavat ja helpottaa hengitystä. Kosteuttaa ja palauttaa nenän limakalvojen normaalin toiminnan ja ehkäisee jälkitauteja korvissa, nenässä ja kurkussa.

PHYSIOMER Hyperton Spray on hypertoninen nenäsuihke, joka helpottaa flunssasta, nenä- ja sivuontelovaivoista (rinosinuiitti) tai allergiasta johtuvan tukkoisen nenän oireita. Vähentää painetta sivuonteloissa ja sitä voi käyttää päivittäin kroonisiin vaivoihin.

Kuluttajatiedustelut: info-fi@aconordic.com tai 020 7631 600

www.physiomer.fi

Markkinointipäällikkö                       Annukka Tuomiranta;                       annukka.tuomiranta@aconordic.com

Tuote- ja kuvapyynnöt:                     Terhi Rauhansalo;                             terhi.rauhansalo@aconordic.com