Adapteon ensimmäinen kolmikerroksinen muunneltava koulurakennus nousi Helsingin Laajasalon kalliolle

Report this content

Helsingin Laajasaloon valmistui kesällä Adapteo Finlandin ensimmäinen kolmikerroksinen muunneltava koulurakennus. Tilat palvelevat nyt Tahvonlahden ala-asteen koululaisten opetustiloina. Tilojen valoisuus ja selkeys saavat erityiskehut.

Osa Helsingin Tahvonlahden ala-asteen koululaisista on opiskellut Gunillankujan väistötiloissa elokuusta 2020 lähtien. Sisäilmaongelmista kärsinyttä ala-astetta peruskorjataan ja laajennetaan.Sillä aikaa koulunkäynti jatkuu. Adapteo Finlandin ensimmäinen kolmikerroksinen muunneltava koulurakennus on saanut hyvän vastaanoton. Gunillankujan kahdessa rakennuksessa on kaikki, mitä koulunkäyntiin tarvitaan.

– Sekä koululaiset että henkilökunta ovat suhtautuneet hyvin uusiin tiloihin, Tahvonlahden koulun rehtori Tarja Tapper toteaa.

– Uudet tilat ovat paremmat kuin vanhat, joista lähdimme.

Selkeät ja turvalliset tilat pienille koululaisille

Uusissa tiloissa ei ole havaittu sisäilmaongelmia, ja luonnonvaloa on rehtorin mukaan ollut riittävästi. Erityisen tyytyväisiä koulussa on oltu tilojen rakenteeseen.

– Nämä ovat selkeät, avarat ja valoisat tilat. Selkeys on mukavaa pienten oppilaiden näkökulmasta, Tapper sanoo ja lisää, että rakennuksessa liikkuu myös esikouluikäisiä lapsia.

Rakennuksessa on myös monta poistumisreittiä, joista jokainen on Tapperin mukaan hyvin merkitty.

Tilavassa ruokalassa voi pitää etäisyyttä

Koulurakennuksen kaikissa kerroksissa on sama pohjaratkaisu.

– Oppilaat ovat oppineet nopeasti kulkemaan paikasta toiseen, koska kerrokset ovat keskenään samanlaiset, Tarja Tapper kertoo.

Korona-aika asettaa ruokalalle ja ruokailulle omat vaatimuksensa.

– Meillä on nyt todella tilava ruokala. Olemme pystyneet syömään jouhevasti eri ryhmissä ja huolehtimaan siitä, että hygienia ja muu peruskäyttäytyminen sujuu niin kuin pitää.

Väistötilat ympäristön ehdoilla

Tahvonlahden ala-asteen koulun väistötilat nousivat vanhan koulun vieressä olleelle kalliotontille, Laajasalon luontoa kunnioittaen.

Tilakokonaisuudessa on kaksi koulurakennusta ja yhteensä 2 323 neliömetriä koulun tiloja. I:n muotoisessa rakennuksessa on kolme kerrosta, L:n muotoisessa kaksi. Rakennuksissa on muun muassa opetustiloja, työskentelytiloja, taukotiloja, kokoontumistiloja, vastaanottotiloja sekä keittiö- ja ruokailutilat.

Gunillankujan lisäksi Adapteo toimitti Tahvonlahden koululle väistötilat myös läheiselle Jurmonkujalle.

Lisää Tahvonlahden koulusta Adapteon sivuilla:

Lisätietoja antaa:

Juha Kalliokulju

juha.kalliokulju@adapteo.com

Adapteo lyhyesti

Adapteo on Pohjois-Euroopan johtava joustava kiinteistöyhtiö. Rakennamme, vuokraamme ja myymme muunneltavia rakennuksia kouluiksi, päiväkodeiksi, hoiva-alalle, toimistoiksi, majoitustiloiksi ja tapahtumiin. Tiedämme, että yhteiskuntamme muuttuu valtavasti tulevina vuosina. Mitä ikinä tulevaisuus tuokaan, uskomme, että muunneltavuus on paras ratkaisu. Modulaarisen ja kestävän rakennustapamme ansiosta rakennusten käyttötarkoituksen voi vaihtaa tai niitä voi muuntaa, laajentaa tai pienentää muutamassa viikossa. Rakennuksiamme voidaan käyttää vain muutamia päiviä tai ennalta määrittelemättömän ajan, aina optimoituna senhetkisiin tarpeisiin. Näin rakennamme muuntautuvaa yhteiskuntaa.

Adapteo Finland on osa Adapteo Groupia, joka on listattu Tukholman pörssissä.

www.adapteo.fi

Lainaukset