• AddSecure Group/

”Kyllä oli henki kyseessä” – Eksynyt vanhus löytyi metsästä ojan pohjalta turvarannekkeen avulla: ”Miksei näitä ole jo kaikilla?”

Lue alkuperäinen

Seinäjoella on pelastettu turvarannekkeen avulla eksynyt iäkäs muistisairas mies. Turvapuhelinpäivystäjä sai rannekkeella paikannettua vanhuksen ja oli häneen sen kautta puhelinyhteydessä, samalla kun opasti auttajan paikalle. ”Ei olisi muuten tiheän metsän keskeltä mitenkään ojasta löytynyt”, kertoo turvapuhelinpäivystäjä Oscar Lyytikäinen AddSecurelta. Johtaja Tarja Palomäki Seinäjoen kaupungilta on tyytyväinen. ”Olemme onnellisia, että ikäihmiselle tarjoamamme palvelu on pelastanut ihmishengen.”

Seinäjoella on koettu ”läheltä piti” -tilanne, kun muistisairas vanhus lähti yksin kotoa liikkeelle.

”Kyllä oli henki kyseessä. Oli vielä junaradankin välitön läheisyys, onneksi ei sinne kaaduttu. Nyt vanha herra eksyi junaradan viereiseen metsään alkusyksyn pilkkopimeissä olosuhteissa, ja kaatui siellä ojan pohjalle näkymättömiin. Kyllä turvaranneke tässä hengen pelasti - ei olisi muuten tiheän metsän keskeltä mitenkään ojasta löytynyt”, kertoo turvapuhelinpäivystäjä Oscar Lyytikäinen.

Lyytikäinen pelastaa ihmisiä työkseen turvapuhelinpalveluita tarjoavan AddSecuren palveluksessa, tässä tapauksessa Seinäjoen kaupungin AddSecurelta ostaman palvelun kautta.

”Sain herran paikannettua ja vastaamaan rannekepuheluun ja samalla opastettua auttajan paikalle. Vilpittömän iloinen olen, että sain olla hengen pelastamassa”, toteaa Lyytikäinen avustaan.

Tarja Palomäki toimii Seinäjoen kaupungilla ikäihmisten palvelujen tulosaluejohtajana. Palomäki iloitsee sekä vanhuksen pelastumisesta että näytöstä siitä, miten resurssit on kohdennettu oikein.

”Tietenkin ennen kaikkea olemme onnellisia, että ikäihmiselle tarjoamamme palvelu on pelastanut ihmishengen. Juuri tätä varten olemme nämä paikantavat palvelut hankkineet käyttöömme”, painottaa Palomäki. Kokonaiskuva on Palomäen mukaan vielä yksittäistä tapausta oleellisempi.

”Tärkeintä tässä on muistaa se, että turvarannekkeet ja varsinkin niitä tukevat palvelut ehkäisevät itse asiassa aivan valtavan määrän sellaisia tapauksia, kuin mistä tässä puhumme. Kyse ei ole siis vain yhdestä akuutista hengenpelastuksesta, vaan helposti useista tapauksista, joissa nämä palvelut jo ennalta ehtivät hätiin, ennen kuin vanhus ehtii kauemmaksi.”

Tuhansia jo pelastettu – paras ”henkivakuutus” vanhukselle

Palomäki näkee vanhusten paikantavilla turvapalveluilla suuren yhteisen arvon.

”Kyllä me säästämme tässä valtavasti yhteiskunnan resursseja. Nyt meillä tämä älykäs palvelu hälyttää, jos vanhus ylittää turvarajan. Tällöin hänelle soitetaan paikantavaan turvapuhelimeen ja ohjataan takaisin. Ilman tätä paikantavaa palvelua olisivat pelastuspalvelut töissä liian usein. Etsinnät ovat helposti satojen auttajien suuroperaatioita, jotka ovat kalliita ja tulos epävarma.”

Kaj Ignatjew katsoo suurta kuvaa AddSecure Smart Caren ylimmän johdon näkökulmasta.

”Yksin Oscar Lyytikäinen on ehkäissyt satoja hätätapauksia, melkoinen hengenpelastaja siis. Eikä Oscar ole yksin, auttajia on meillä lukuisia ja pelastettuja vanhuksia jo tuhansia, näin kertovat AddSecuren omat tilastot kolmen vuoden ajalta. Kyllä tämä on aivan verraton ja yhteiskunnalle halpa henkivakuutus vanhuksille. Ja kunnia kuuluu niille fiksuille tahoille kuten Seinäjoelle, jotka nämä palvelut vanhuksille tarjoavat. He ovat ne pelastettavien suojelusenkelit”, kiittää Ignatjew.

Aitiopaikalta ongelman laajuuden näkevä Ignatjew herättää pohtimaan ranneketta kansallisesti.

”Hyvin voi kysyä, miksei näitä ole jo kaikilla muistisairailla? Jokainen paleltuminen on liikaa.”

Lisätietoja

Tarja Palomäki, tulosaluejohtaja, Seinäjoen kaupunki, 050 470 9149, tarja.palomaki@seinajoki.fi
Kaj Ignatjew, Vice President, AddSecure Smart Care, 040 527 9300, kaj.ignatjew@addsecure.com

AddSecuresta
AddSecure on yksi Euroopan johtavista suojattujen IoT-yhteysratkaisujen toimittajista keskittyen kriittiseen viestintään ja turvalliseen dataan. Luotettavat ja kattavat ratkaisut perustuvat Secure Critical Communications -tekniikkaan, joka yhdistää IoT-yhteysalustat, ohjelmistot ja palvelut. Tekniikka räätälöidään vastaamaan asiakkaiden tarpeita eri toimialoilla.
Jo yli 50 000 asiakasta muun muassa turvallisuus- ja pelastusalalla, kiinteistöjen turvallisuus- ja automaatiotehtävissä, digitaalisen hoidon parissa, rakennusalalla, kuljetus- ja logistiikka-alalla sekä julkisten palveluiden ja älykaupunkien parissa turvaa elintärkeät ja liiketoiminnan kannalta kriittiset sovelluksensa AddSecuren IoT-ratkaisuilla, jotka auttavat pelastamaan ihmishenkiä, suojaamaan omaisuutta ja tärkeitä yhteiskunnallisia toimintoja sekä edistämään liiketoimintaa.
AddSecure tarjoaa osaamistaan suojatun kriittisen viestinnän ja turvallisen datan parissa ratkaisuinaan Smart Alarms, Smart Care, Smart Rescue, Smart Surveillance, Smart Transport ja kehittyvällä teknologia-alueella Smart Grids.
Tukholmassa sijaitsevan päätoimipaikan lisäksi toimistoja on eri puolilla Eurooppaa. Yhtiön palveluksessa on noin 1 000 henkilöä 16 maassa.
AddSecuren enemmistöosakas on Funds, jota hallinnoi Castik Capital, eurooppalainen pääomasijoitusrahasto, jonka strategiana on lisäarvon luominen pitkällä aikavälillä.

Avainsanat:

Lainaukset

Kyllä oli henki kyseessä. Oli vielä junaradankin välitön läheisyys, onneksi ei sinne kaaduttu. Nyt vanha herra eksyi junaradan viereiseen metsään alkusyksyn pilkkopimeissä olosuhteissa, ja kaatui siellä ojan pohjalle näkymättömiin. Kyllä turvaranneke tässä hengen pelasti - ei olisi muuten tiheän metsän keskeltä mitenkään ojasta löytynyt.
kertoo turvapuhelinpäivystäjä Oscar Lyytikäinen.