Affecto kasvoi markkinoita nopeammin ja paransi kannattavuuttaan

Kasvu lähes kaksinkertaista markkinoihin nähden, liikevoitto yli kaksinkertaistui

Affecton liikevaihto kasvoi vuonna 2011 noin 12 prosenttia 127,3 miljoonaan euroon (2010: 114,1 milj. €). Liikevoitto kasvoi 8,2 miljoonaan euroon (3,3 milj. €), ja osakekohtainen tulos nousi 26 senttiin (5 senttiä).

Affecto saavutti vuodelle 2011 asetetut tavoitteensa: vähintään vuoden 2010 liikevoiton kaksinkertaistamisen ja 10 prosentin kasvun. Lisäksi osakekohtainen tulos yli viisinkertaistui.

Viimeisellä vuosineljänneksellä liikevaihto kasvoi 36,6 miljoonaan euroon (viimeinen neljännes 2010: 36,0 milj. €). Liikevoitto nousi neljänneksellä merkittävästi: 2,8 miljoonaan euroon edellisvuoden vastaavan jakson 2,4 miljoonasta eurosta.

”Olen tyytyväinen suoritukseemme vuonna 2011. Onnistuimme vuoden päätavoitteessamme eli kannattavuuden parantamisessa hyvin. Pääliiketoiminnassamme kasvoimme markkinoita nopeammin kaikissa Pohjoismaissa, ja samalla nostimme markkinaosuuttamme”, Affecton toimitusjohtaja Pekka Eloholma sanoo.

Hyvän tuloksen taustalla ovat pitkäjänteinen Affecton tarjooman ja osaamisen kehittäminen asiakkaiden kasvavia tarpeita vastaavaksi sekä keskittyminen Enterprise Information Management -markkinaan. Affecto on vakiinnuttanut asemansa EIM-markkinoilla, ja asiakkuuksissa tähdätään laajoihin kumppanuussuhteisiin.

Affecton tilauskanta 31.12.2011 oli 57,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 5 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna (54,4 milj. €).

Suomessa suorituskyky parani entisestään, ja liikevoitto kasvoi 5,1 miljoonasta eurosta 6,8 miljoonaan euroon.

Ruotsissa liiketoiminnan kehitys jatkui myönteisenä, mistä kertovat 41 prosentin kasvulukemat. Vaikka positiivista tulosta ei saavutettu vuoden aikana, kasvanut tilauskanta ja kapasiteetti antavat hyvän pohjan kannattavuuden paranemiselle myös Ruotsissa.

Norjassa ja Tanskassa Affecto teki historiansa parhaan vuosituloksen ja Baltiassa kannattavuus parani merkittävästi, neljästä prosentista 13 prosenttiin.

Yleisnäkymät ovat Affecton kannalta positiiviset, ja koko konsernissa keskitytään edelleen voimakkaasti kannattavuuden parantamiseen ja markkinoita nopeampaan kasvuun.

”Markkinoiden hyytymistä ei ole toistaiseksi nähtävissä, ja vuoden 2011 lopussa Affecton tilauskanta oli korkeimmillaan kautta aikojen. Uskomme EIM-segmentin jatkavan kasvuaan tänä vuonna ja tavoittelemme edelleen markkinoita nopeampaa kasvua”, Eloholma toteaa.

Pekka Eloholma, toimitusjohtaja, Affecto
Puhelin 0205 777 737, sähköposti pekka.eloholma(a)affecto.com

Hannu Nyman, johtaja, sijoittajasuhteet, Affecto
Puhelin 0205 777 761, sähköposti hannu.nyman(a)affecto.com