Affecto teki liikevaihtoennätyksensä ja paransi kannattavuuttaan

Affecton vuoden 2012 liikevaihto nousi uuteen ennätykseen poikkeuksellisen hyvän viimeisen neljänneksen ansiosta. Myös Affecton tilauskanta on nyt ennätyksellisen suuri.

Affecto teki vuonna 2012 uuden liikevaihtoennätykseksensä 133,4 miljoonaa euroa (127,3 milj. €) ja paransi myös kannattavuuttaan. Vuoden liikevoitto kasvoi 10,5 miljoonaan euroon (8,2 milj. €) ja osakekohtainen tulos 37 senttiin (26 senttiä).

Vuoden viimeinen neljännes oli Affecton historian toiseksi paras vuosineljännes ja paras viimeinen vuosineljännes koskaan. Q4:n liikevoitto oli 4,5 miljoonaa euroa (2,8 milj. €). Viimeisen neljänneksen vahvan myynnin ansiosta Affecton tilauskanta kasvoi uudelle ennätystasolle 61,4 miljoonaan euroon (57,1 milj. €), mikä antaa hyvän pohjan alkaneelle vuodelle.

”Menneen vuoden hyvä liikevaihto ja ennätyksellinen tilauskanta luovat uskoa, että tästä vuodesta tulee hyvä. Viimeisellä vuosineljänneksellä markkinat piristyivät selvästi, minkä toivomme jatkuvan. 2013 on meille kasvun vuosi sekä liikevaihdon että liikevoiton osalta. Ilmassa on kuitenkin edelleen paljon epävarmuutta”, kertoo Affecton toimitusjohtaja Pekka Eloholma.

Vielä vuoden kolmannella neljänneksellä asiakkaat tekivät päätöksiä hitaasti ja projektien käynnistyminen viivästyi. Sen sijaan viimeisellä neljänneksellä asiakkaat tekivät päätöksiä, Affecto pääsi käynnistämään projekteja ja myynti piristyi. Affecto pystyi myös toimittamaan luvatut asiat aikataulussa, ja laatu pysyi hyvänä. Tämä näkyi tuloksessa. Hyvän tuloksen taustalla on myös myynnin, osaamisen ja tarjooman pitkäjänteinen kehittäminen Affectossa.

”Talouden matalasuhdanteen keskelläkin meidän palveluillemme on kysyntää. Tiedolla johtaminen on tullut tärkeäksi kaikilla toimialoilla, kaiken kokoisissa yrityksissä ja myös julkishallinnossa”, Eloholma tiivistää.

Affecto saavutti vuonna 2012 Suomessa 15 prosentin kannattavuuden ja Norjassa, Tanskassa ja Baltiassa 11–12 prosentin kannattavuuden. Suomessa liikevaihto kasvoi 5 prosenttia, Tanskassa 14 prosenttia ja Baltiassa 3 prosenttia. Norjassa liikevaihto laski 2 prosenttia, mutta kannattavuus parani. Ruotsissa liikevaihto kasvoi 11 prosenttia, mutta tuloskehitys oli pettymys.

”Onnistuimme tavoitteissamme viime vuonna hienosti kaikkialla muualla paitsi Ruotsissa. Vuosi alkoi Ruotsissa vaisusti, joten teimme toimenpiteitä ja vaihdoimme maajohtajaa. Loppuvuodesta tämä alkoi tuottaa tulosta, ja viimeisen neljänneksen kehitykseen Ruotsissa olemme tyytyväisiä”, kertoo Eloholma.

Jatkossa Enterprise Information Management (EIM) -ratkaisujen, sisältäen Business Intelligence- (BI) ja sisällönhallintaratkaisut (ECM), kysynnän arvioidaan edelleen kehittyvän keskimääräistä IT-palvelujen kasvua nopeammin. Analyytikkoennusteiden mukaan vuotuinen BI- ja analyysiohjelmistojen lisenssimarkkinakasvu on keskimäärin noin 6-8 prosenttia lähivuosina. Pohjoismaisen EIM-palvelumarkkinan arvioidaan kasvavan vuosittain keskimäärin noin 6-8 prosenttia. Arviot vuosien 2012 ja 2013 markkinakasvusta ovat kuitenkin pienempiä. EIM-ratkaisutarjonnan sisältö muuttuu jatkuvasti ja uudet sovellusalueet kuten Master Data Management (MDM), tiedon laatu ja yhteisöllinen päätöksenteko lisäävät osuutta ratkaisutarjonnassa.

Pekka Eloholma, toimitusjohtaja, Affecto

Puhelin 0205 777 737, sähköposti pekka.eloholma(a)affecto.com

Hannu Nyman, johtaja, sijoittajasuhteet, Affecto

Puhelin 0205 777 761, sähköposti hannu.nyman(a)affecto.com