Affecton asianhallintajärjestelmä nopeuttaa hakemusten käsittelyä Palvelualojen työttömyyskassassa

Palvelualojen työttömyyskassa uusii asianhallintajärjestelmänsä, jonka avulla kassa käsittelee noin 200 000 etuushakemusta vuodessa. Affecton uusi järjestelmä otetaan käyttöön syyskuussa.

Miltei kaikki työttömyyskassan asiakirjat ovat asianhallintajärjestelmässä. Vuonna 2010 siihen skannattiin 564 000 sivua, mihin sisältyvät hakemukset liitteineen. Suurin muutos edelliseen, myös Affecton toimittamaan järjestelmään on asiakirjojen automaattinen indeksointi skannauksen jälkeen.

”Autoindeksointi vähentää käsin tehtävää työtä merkittävästi. Uudessa järjestelmässä enää noin 20 prosenttia asiakirjoista on indeksoitava käsin aikaisempaan yli 30 prosenttiin verrattuna”, PAMin työttömyyskassan johtaja Markku Virtanen sanoo.

Erityisesti käsittelyprosessin alkuvaihe nopeutuu. Tavoitteena on näin vauhdittaa päätösten tekemistä ja vapauttaa resursseja muuhun työhön.

”Asioiden käsittelyn nopeus on meille eduksi, joten käytämme kaikki mahdolliset keinot prosessin läpimenoajan lyhentämiseksi.”

Työttömyyskassa valitsi Affecton toimittajakseen edellisestä asianhallintajärjestelmästä saamiensa hyvien kokemusten perusteella. Aiempi Assi-järjestelmä on ollut käytössä jo yli kymmenen vuotta.

”Viimeiset vuodet Assin käyttövarmuus on ollut hyvin korkealla tasolla, ja Affecto on vuosien varrella oppinut tuntemaan toimintamme perusteellisesti. Siksi päädyimme jatkamaan yhteistyötämme”, Virtanen toteaa.

Uuden Essi-järjestelmä on selainpohjainen, ja siinä on otettu SÄHKE 2 -vaatimusten mukainen pitkäaikaisarkistointi huomioon. Järjestelmän rakentaminen on jo käynnissä, ja se otetaan käyttöön syyskuun aikana.

Palvelualojen työttömyyskassa, johtaja Markku Virtanen, markku.virtanen@pam.fi, puh. 0400 297 453
Affecto Finland Oy, toimitusjohtaja Stig-Göran Sandberg, stig-goran.sandberg@affecto.com, puh. 0205 777 261

Affecto on Pohjoismaiden suurin Business Intelligence -ratkaisutalo. BI-ratkaisujen eli liiketoimintatiedon hallinnan ratkaisujen avulla organisaation toiminnanohjausjärjestelmien ja muiden IT-järjestelmien tuottamaa tietoa voidaan jatkojalostaa ja hyödyntää tehokkaasti organisaation johtamisessa ja päätöksenteossa. Lisäksi yhtiö toimittaa operatiivisia ratkaisuja ja -sovelluksia, kuten dokumenttienhallinnan ratkaisuja (Enterprise Content Management, ECM), vakuutusyhtiöiden tiedonhallintaratkaisuja (TIA) ja paikkatietopalveluita (Geographic Information Systems, GIS). Affecton pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa, Latviassa ja Puolassa. Affecton vuosittainen liikevaihto on noin 114 miljoonaa euroa, ja yhtiön palveluksessa on noin 950 henkilöä.