Pääkaupunkiseudun digitaalinen palvelukartta mahdollistaa uudet palvelut kuluttajille

Helsingin kaupungin, Affecton ja SITOn yhteistyössä toteuttama pääkaupunkiseudun digitaalinen palvelukartta avautuu pienille sovelluskehittäjille, mikä mahdollistaa uuden palvelujen kehittämisen kuluttajille. Yksi esimerkki sovelluksista on mobiilipalvelukartta, jonka avulla kuluttaja voi hakea tietyllä alueella sijaitsevia palveluja kännykällään.

Esimerkki palvelukarttaa jo hyödyntävästä palvelusta on www.tassa.fi ja sen mobiiliversio m.tassa.fi, joka kertoo, mitä kaikkea läheltäsi löytyy.

”Julkishallinnon jakama avoin data lisää hallinnon läpinäkyvyyttä ja tukee tiedon hyödyntämistä siellä, missä sitä kulloinkin tarvitaan. Nyt palvelukarttaan koottu valtava tietomäärä tulee uusien käyttäjien ja kehittäjien ulottuville”, palvelukartan kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Mirjam Heikkinen sanoo.

Palvelukartan tiedot olivat jo aiemmin käytettävissä SOAP-pohjaisen web service -rajapinnan kautta, mutta se on osoittautunut pienille sovelluskehittäjille liian raskaaksi ratkaisuksi. Uusi REST-arkkitehtuuriin pohjautuva rajapinta poistaa tämän ongelman.

Palvelukartasta sovelluskehittäjät saavat käyttöönsä julkisen hallinnon tiedot paitsi Helsingistä, nyt myös Kauniaisista ja uusina tulokkaina Espoosta ja Vantaalta. Kartasta löytyy tietoa palveluista ja niiden saavutettavuudesta yli miljoonan asukkaan alueelta.

”Tämä on hyvä mahdollisuus sovelluskehittäjille luoda uusia sovelluksia ja palveluja – oma luovuus on ainoana rajana. Yhtenä esimerkkinä voidaan mainita mobiilipalvelukartta, jossa hyödynnetään kartasta löytyvien toimipisteiden tietoja”, Affecton projektipäällikkö Esa Savolainen.

Palvelukartasta haetut tiedot saadaan pysymään aina ajan tasalla myös tietoja hyödyntävissä sovelluksissa.

Uusittu palvelukartta ja sen rajapinta on kaikkien käytettävissä torstaina 9. kesäkuuta klo 12 alkaen.

Affecto on toteuttanut tietovaraston, jonka päälle palvelukartta on rakennettu. Kun eri tietolähteistä saatavat tiedot tallennetaan kaikki samassa muodossa yhteen tietovarastoon, tiedoista tulee yhdenmukaisia ja niiden hallinnointi helpottuu. Näin saatavilla olevat tiedot ovat luotettavia, ajan tasalla ja helposti jatkojalostettavissa.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Mirjam Heikkinen, Helsingin kaupungin Talous- ja suunnittelukeskus, tietotekniikkaosasto, puh. 040 334 4635, mirjam.heikkinen@hel.fi
Projektipäällikkö Esa Savolainen, Affecto Finland, puh. 040 544 2792, esa.savolainen@affecto.com

Affecto on Pohjoismaiden suurin Business Intelligence -ratkaisutalo. BI-ratkaisujen eli liiketoimintatiedon hallinnan ratkaisujen avulla organisaation toiminnanohjausjärjestelmien ja muiden IT-järjestelmien tuottamaa tietoa voidaan jatkojalostaa ja hyödyntää tehokkaasti organisaation johtamisessa ja päätöksenteossa. Lisäksi yhtiö toimittaa operatiivisia ratkaisuja ja -sovelluksia, kuten dokumenttienhallinnan ratkaisuja (Enterprise Content Management, ECM), vakuutusyhtiöiden tiedonhallintaratkaisuja (TIA) ja paikkatietopalveluita (Geographic Information Systems, GIS). Affecton pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa, Latviassa ja Puolassa. Affecton vuosittainen liikevaihto on noin 114 miljoonaa euroa, ja yhtiön palveluksessa on noin 950 henkilöä.