Ruukin perustietojen hallintaratkaisu voitti kansainvälisen innovaatiopalkinnon

Ruukki on voittanut ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä vuosittain jaettavan Informatican innovaatiopalkinnon. Ratkaisu perustuu Informatican MDM-tuotteisiin ja sen on toteuttanut Affecto. Palkinto julkistettiin tänään Informatica World 2013 -tapahtumassa Las Vegasissa.

Voittanut MDM-ratkaisu on puolittanut Ruukissa perustiedon (master data) käsittelyyn kuluvan ajan. Ruukin ratkaisussa yhdistyvät tiedon integroinnin, tiedon laadun ja perustiedon hallinnan toiminnallisuudet. Ratkaisuun liittyy myös aiempi operatiivisille järjestelmille tarkoitettu keskitetyn integraatiotuen ratkaisu. Tulevaisuudessa kaikilla on todennäköisesti pistemäisten ratkaisujen asemasta Ruukin tyyppinen kokonaisratkaisu.

”Uusi järjestelmä parantaa merkittävästi master datan laatua, sillä jo asiakas- tai toimittajapyyntöä tehtäessä tarkistetaan pakolliset kentät, muut businesssäännöt sekä onko yhtiön VAT-tunnus voimassa”, kertoo Ruukin Master data -konseptin omistaja Esa Pallaspuro.

”Ruukin voitto nostaa esiin suomalaista IT-projektiosaamista kansainvälisesti. Suomessa rakennetaan IT-ratkaisuja, joita kopioidaan myös muualla”, toteaa Affecton tiedonhallinnan asiantuntija Petri Räsänen.

Informatica jakaa vuosittain innovaatiopalkinnon globaalisti parhaalle Informatica-ratkaisulle, joka kehittää alaa eteenpäin. Tänä vuonna Ruukki oli ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukana finalistien joukossa. Informatican ratkaisuja on maalmanlaajuisesti käytössä kaikkiaan yli 5 000 yrityksessä: mm. yli 80 prosentissa Dow Jones -listatuista yrityksistä.

Ruukki oli finalistina kahdessa kategoriassa, Data Quality ja Master Data Management. Muut finalistit olivat suuria kansainvälisiä yrityksiä.

Perustiedon hallinnalla (master data management) tarkoitetaan niitä prosesseja, standardeja ja työkaluja, joilla organisaatio hallitsee liiketoiminnan kannalta keskeisiä perustietojaan. Perimmäisenä tarkoituksena on, ettei suuri organisaatio käytä saman datan mahdollisesti erilaisia versioita eri toiminnoissaan.

Stig-Göran Sandberg, Toimitusjohtaja, Affecto Finland Oy, Stig-Goran.Sandberg(at)Affecto.com, puh 0205 777 80

Petri Räsänen, Tiedonhallinnan asiantuntija, Affecto Finland Oy, Petri.Rasanen(at)Affecto.com, puh 050 516 0525

Ismo Platan, Johtaja, toimitusketjun hallinta, tietohallinto ja prosessien kehittäminen, Rautaruukki Oyj, puh 020 59 29134