Valtion talousarviot siirtyvät Affecton toimittamaan budjetti- ja kehystietojärjestelmään

Valtiovarainministeriö on ottanut käyttöön Affecton toimittaman budjetti- ja kehystietojärjestelmä Buketin. Uusi järjestelmä sujuvoittaa valtiontalouden kehyspäätösten ja talousarvioiden tekoa sekä vähentää paperilla tapahtuvaa käsittelyä merkittävästi.

Kun aiemmin kehyspäätökset ja talousarviot tehtiin eri järjestelmissä, nyt samaa järjestelmää käytetään sekä kehyspäätösten että talousarvioiden laadinnassa. Käyttäjiä ovat kaikki ministeriöt, eduskunnan valtiovarainvaliokunta sekä käännöstoimisto. Joulukuussa käyttöön otetussa järjestelmässä valmistellaan parhaillaan valtiontalouden kehyspäätöstä 2013–2016. Tämän jälkeen vuorossa ovat kevään 2012 lisäbudjetti ja vuoden 2013 talousarvioesitys.

”Aiemmin kehyspäätöksiä varten tarvittava tieto toimitettiin taulukoissa ja tekstiasiakirjoissa. Budjetintekoa oli sähköistetty, mutta silloinkin laskelmat vaativat käsityötä. Buketissa kaikki toimii sähköisesti: tiedot tuotetaan, käsitellään ja siirretään seuraavaan käsittelyvaiheeseen Buketissa sähköisesti”, sanoo neuvotteleva virkamies Juha Majanen valtiovarainministeriön finanssipolitiikan yksiköstä.

Sähköinen käsittely vähentää käsin tehtävää työtä ja papereiden lähettämistä paikasta toiseen.

Buketissa määrämuotoista dataa kuten lukuja ja vapaamuotoista tekstiä voidaan yhdistää. Jos budjetin tekstiin on linkitetty luku laskentaohjelmasta, tekstin luku päivittyy automaattisesti, kun alkuperäistä lukua muutetaan. Näin mahdollisuus virheisiin pienenee.

Tämän vuoden alkupuolella myös verkkopalvelu uudistuu Buketti-perusteiseksi. Palvelussa kansalaiset voivat tutustua talousarvioita koskeviin esityksiin ja päätöksiin.

Projekti oli haastava ja ainutlaatuinen soveltamisalueeltaan. Samaan järjestelmään piti saada kaksi erilaista ja hyvin monipolvista prosessia eli kehyspäätösten ja talousarvioiden teko.

”Hyvässä yhteistyössä kaikki vastaan tulleet haasteet saatiin hoidettua, ja asiakas sai käyttöönsä erinomaisen järjestelmän, vaikka alkuperäisestä aikataulusta jouduttiinkin tinkimään”, Affecton teknologiajohtaja Petri Reiman sanoo.

Affecto on toimittanut järjestelmän yhteistyössä Index Information Technologies Oy:n kanssa, joka toimi hankkeessa XML-teknologioiden erityisosaajana.

Valtiovarainministeriö, neuvotteleva virkamies Juha Majanen, puh. 040 567 8868, juha.majanen@vm.fi

Affecto, teknologiajohtaja Petri Reiman, puh. 0205 777 858, petri.reiman@affecto.com

Affecto on liiketoimintatiedon hallinnan kokonaisratkaisujen edelläkävijä (Enterprise Information Management, EIM) ja Pohjoismaiden suurin Business Intelligence -ratkaisujen tarjoaja. Autamme asiakkaitamme parantamaan tuottavuuttaan ja kilpailukykyään tiedon paremmalla hyödyntämisellä johtamisessa ja päätöksenteossa. Affecto toteuttaa myös organisaatioiden prosesseja tehostavia ja yksinkertaistavia operatiivisia ratkaisuja sekä tarjoaa paikkatietopalveluja. Affecton pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa, Latviassa ja Puolassa. Affecton liikevaihto oli noin 114 miljoonaa euroa vuonna. Lisätietoja: www.affecto.fi