AFRY Ark Studio vastasi arkkitehtisuunnittelusta kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Karhusaaren huvilan peruskorjauksessa

Karhusaaren huvilan päärakennuksen peruskorjaus valmistui tammikuussa 2024. Onnistuneen korjaushankkeen taustalla on sujuva yhteistyö hankkeen osapuolten välillä.

Karhusaaren huvilan päärakennuksen korjausten tavoitteena oli palauttaa uusrenessanssityylisen huvilan julkisivu alkuperäiseen asuunsa. Rakennuksen hirsirunko korjattiin vaurioituneilta osin, sekä julkisivujen lautaverhous, listat sekä koristeosat korjattiin ja maalattiin. Lisäksi ikkunat, vesikatteet ja puurakenteiset ulkoportaat korjattiin ja maalattiin.

Kuva: Tuija Leimu

Sisätiloissa korjattiin pintarakenteiden vaurioita ja lisättiin kokoontumistiloihin koneellinen ilmanvaihto. Korjausten aikana parannettiin myös huvilan esteettömyyttä ja saavutettavuutta muun muassa rakentamalla hissi.

Suojellun päärakennuksen korjauksia suunniteltiin yhteistyössä rakennuttajan, Espoon kaupunginmuseon ja rakennusvalvonnan kanssa niin, että alkuperäistä rakennustapaa ja arkkitehtuuria voitiin kunnioittaa mahdollisimman hyvin.

Espoon kaupungin tilaamassa hankkeessa pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastasi AFRY Ark Studio rakennusaikana ja KVA Design Group suunnitteluvaiheessa. Julkisivukorjausten pääurakoitsijana toimi ATL Rakennushuolto Oy.

”Korjaushankkeen tarkoituksena oli varmistaa historiallisesti arvokkaan kartanorakennuksen säilyminen ja kunnossa pysyminen. Olemme mielestämme onnistuneet tavoitteissamme myös esteettömyyden osalta”, Espoon kaupungin Tilapalvelut-liikelaitoksen toimitusjohtaja Maija Lehtinen sanoo.

AFRY Ark Studiolla on pitkä kokemus suojelukohteiden korjaussuunnittelusta. Karhusaaren huvilan työmaa-ajan pääsuunnittelija, arkkitehti Tuija Leimu on iloinen siitä, että Espoon kaupunki on panostanut hienon kulttuurihistoriallisen kohteen kunnostamiseen kaupunkilaisten ja taitelijoiden käyttöön.

Leimun mukaan vanhoissa arvokohteissa korjaustyötä haastaa muun muassa se, että rakenneavauksia voidaan tehdä suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa rajoitetusti. Tällöin todellinen vaurioiden laajuus ja korjaustapa selviävät vasta korjaustyön aikana. ”Karhusaaren huvilassa vaurioiden laajuus ei ollut arvioitua suurempi, mutta tällaisissa kohteissa on tärkeä pitää mielessä, että yllätyksiä tulee aina ja niihin on reagoitava nopeasti”, Leimu kertoo.

Toisekseen nykyaikaisten vaatimusten täyttäminen suojellussa kohteessa vaatii harkintaa ja arvottamista. ”Silloin on tehtävä myös kompromisseja estetiikan ja toimivuuden välillä”, Leimu sanoo.

Vanhan arvorakennuksen korjaushanke vaatii hankkeen osapuolten saumatonta yhteistyötä. ”Tämä moniammatillinen yhteistyö on merkittävä osa vanhojen rakennusten korjaustyön hohtoa”, Leimu lisää.

Karhusaaren huvila on valmistunut 1890-luvun lopulla, ja se tunnetaan myös Karhusaaren taidekeskuksena, jonka tilat ovat vuokrattavissa kulttuuri-, seminaari-, kokous- ja juhlakäyttöön. Huvila sijaitsee Länsiväylän kupeessa, ja sieltä on upeat näkymät Suomenlahdelle. Huvilan suunnitteli arkkitehti K.A. Wrede kesähuvilaksi ja edustusasunnoksi Nicolas ja Anna Sinebrychoffille. Huvilaan liittyi poikkeuksellisen suuri maatila, joten päärakennuksen lisäksi rakennettiin piharakennuksia puutarhan ja maatilan pitoa varten.

Lisätietoja:

Tuija Leimu
Arkkitehti
puh. 050 412 74 46
tuija.leimu@afry.com

Tietoa AFRYstä

AFRY tarjoaa suunnittelu-, konsultointi- ja digitaalisia palveluja, jotka vauhdittavat muutosta kohti kestävää yhteiskuntaa.

Olemme 19 000 omistautunutta teollisuus- ja energia-alojen sekä rakennetun ympäristön asiantuntijaa, joiden kehittämillä ratkaisuilla luodaan vaikutusta tuleville sukupolville. Ympäri maailmaa toimivan AFRYn juuret ovat Pohjoismaissa, sen liikevaihto on 24 miljardia Ruotsin kruunua (noin 2,2 miljardia euroa), ja se on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä.

afry.fi