AFRY genomför miljökonsekvensbedömningar för två havsvindkraftprojekt åt OX2 på Åland

På uppdrag av OX2 som utvecklar, bygger och förvaltar produktion av förnybar energi genomför AFRY miljökonsekvensbedömning (MKB) av två havsvindkraftprojekt i havsområdet runt Åland. Den uppskattade sammanlagda årliga produktionskapaciteten för de två projekten är 37,5 TWh, vilket är betydelsefullt ur både Ålands och hela Finlands synvinkel.

Projektet Vindpark Noatun Nord i Ålands norra del omfattar cirka 340 vindturbiner och uppskattas ha en årlig produktionskapacitet på cirka 19,5 TWh. Vindpark Noatun Syd söder om Åland omfattar cirka 310 vindturbiner och har en uppskattad produktionskapacitet på 20 TWh.

AFRY har stark erfarenhet av miljökonsekvensbedömningar, planläggningsprocesser samt miljö- och vattentillstånd i havsvindkraftprojekt i Östersjöområdet. Även det nordiska samarbetet mellan AFRYs sakkunniga i Finland och Sverige är viktigt i MKB-förfarandena för Vindpark Noatun Nord och Vindpark Noatun Syd. Arbete på Åland i de här miljökonsekvensbedömningarna förutsätter goda kunskaper i svenska av sakkunniga, insikt i Ålands egen lagstiftning, grundlig kännedom om förverkligande av det lokala miljökonsekvensbedömningsförfarandet och erfarenhet av internationellt hörande enligt Esbokonventionen.

”AFRYs projektteam hade erfarenhet från miljökonsekvensbedömningar av havsvindkraftprojekt i både Finland och Sverige, MKB-förfaranden på Åland och en imponerande språkkunskap, vilket var avgörande då vi valde MKB-konsult”, konstaterar Anders Wiklund som ansvarar för OX2:s verksamhet på Åland.

Enligt Thomas Bonn, AFRYs MKB-projektledare för Noatun Nord och Noatun Syd, har MKB-förfaranden i denna omfattning inte tidigare genomförts på Åland. ”Vi utnyttjar metoder och erfarenheter bland annat från de längre hunna MKB-förfarandena för OX2:s projekt Halla, Laine och Aurora, vilket säkerställer högklassig bedömning av de väsentliga miljökonsekvenserna, och beaktandet av dessa i projekteringen. Detta främjar även Ålands MKB- och tillståndsmyndigheters förtroende gentemot projekten”, säger han.

AFRY har tidigare genomfört eller genomför som bäst MKB-förfaranden i Finland för havsvindkraftprojekten Suurhiekka, Tahkoluoto och dess utvidgning, Halla, Laine samt Korsnäs. I Sverige förverkligar AFRY MKB-förfaranden för bland annat havsvindkraftprojekten Aurora och Neptunus.

Ålands MKB-förfaranden beräknas bli klara i augusti 2024.

Tilläggsinformation:

Thomas Bonn
Ledande sakkunnig
thomas.bonn@afry.com

Om AFRY

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.