AFRY ja Peab yhteistyöhön AFRYn uuden Suomen pääkonttorin kehittämiseksi Espoon Leppävaaraan

AFRY Group Finland Oy ja Peab Kiinteistökehitys Oy ovat solmineet aiesopimuksen toimistotilojen vuokraamisesta AFRYn Suomen pääkonttorin käyttöön. AFRYn Suomen uutta pääkonttoria suunnitellaan Espoon Leppävaaraan uudiskohteeseen.

Peab on saanut Espoon kaupungilta suunnitteluvarauksen AFRYn käyttöön suunnitellulle pääkonttorille osalle kiinteistöä 49-51-8-1. Varausalue rajoittuu Leppävaarassa Kehä I:een, Majurinpolkuun ja Kersantinpolkuun. Varausalue on osa vireillä olevaa Luutnantinkuja-nimistä asemakaavamuutoksen aluetta. Asemakaavamuutoksella on tarkoitus mahdollistaa kaavamuutosalueelle muun muassa työpaikkarakentamista.

Suunniteltu toimistorakennus olisi tarkoitus suunnitella yhteensopivaksi Leppävaaran yrityspuistokeskittymän kanssa alueen historiaa kunnioittaen, mikä varmistettaisiin korkeatasoisella arkkitehtuurilla, teknologialla ja kestävän kehityksen ratkaisuilla sekä hyvällä yhteistyöllä Espoon kaupungin kanssa.

Tällä hetkellä AFRYn pääkaupunkiseudun työntekijät ovat sijoittuneet viiteen eri toimipisteeseen Vantaalla, Espoossa ja Helsingissä. Toimistorakennukseen suunnitellaan sijoittuvan yhtiön pääkaupunkiseudulla työskentelevät noin 1 500 henkilöä.

”Leppävaaran alue valikoitui aiesopimusvaiheeseen henkilöstökyselyn, saavutettavuustarkastelun ja lukuisten sidosryhmäkeskustelujen perusteella. Olemme innoissamme, että pääsemme kehittämään hanketta, joka mahdollistaisi pääkaupunkiseudun työntekijöillemme ja asiakkaillemme erinomaisen kohtaamispaikan. Olemme kasvaneet viime vuosina merkittävästi useiden yritysostojen myötä, ja yhteisissä tiloissa työskentely auttaa meitä integroitumaan paremmin yhdeksi AFRY-tiimiksi, joka työskentelee saumattomasti yksikkörajojen yli. Samalla yhteistyön parantuessa mahdollistamme asiakkaillemme entistä paremmat kokonaispalvelut. AFRYn kestävää kehitystä korostavan strategian mukaisesti tavoitteenamme on myös, että uusi toimistorakennus olisi kestävyydeltään edelläkävijä”, sanoo Nicholas Oksanen, AFRYn Suomen maajohtaja.

“Peabille on suuri kunnia saada toteuttaa AFRYlle uudet pääkonttoritasoiset toimitilat. AFRYn korkeat vastuullisuustavoitteet haastavat myös meidät uuteen ajatteluun. Tavoitteenamme onkin luoda asiakkaillemme täysin uudenlainen työympäristökokemus, joka rakentuu Business Garden -konseptimme perustalle”, toteaa Peter Lindeberg, Peab Kiinteistökehityksen liiketoimintajohtaja.

”AFRY on Espoolle merkittävä yhteistyökumppani kaupunkiympäristön kehittämisessä. Olemme erittäin tyytyväisiä AFRYn suunnitelmasta sijoittaa Suomen pääkonttori juuri Leppävaaraan. Leppävaara on tunnettu rakennetun ympäristön suunnittelu- ja konsulttitoimistojen keskittymästä, jota AFRYn suunniteltu pääkonttori hienosti täydentää”, toteaa Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo.

Havainnekuva aulasta, kuva: AFRY Ark Studio

Havainnekuva pääsisäänkäynnistä, kuva: AFRY Ark Studio

AFRYn tavoitteena on, että suunniteltu toimistorakennus olisi ratkaisuiltaan kestävän kehityksen lippulaiva. Rakennukselle haetaan sekä LEED- että WELL-sertifikaattia. LEED-luokitus (Leadership in Energy and Environmental Design) on maailman käytetyin globaali rakennusten ympäristöluokitusjärjestelmä. WELL Building Standard on kiinteistöjen sertifiointijärjestelmä, joka ohjaa käyttäjien hyvinvointia tukeviin ratkaisuihin.

AFRYn nykyinen Suomen pääkonttori sijaitsee Vantaankoskella Vantaalla. Mikäli hanke etenee suunnitellusti, AFRY voisi siirtyä Leppävaaran pääkonttoriin kesällä 2028.

Lisätietoja:

Pasi Parviainen
operatiivinen johtaja

pasi.parviainen@afry.com

Peab Kiinteistökehitys Oy
Peter Lindeberg
liiketoimintajohtaja
peter.lindeberg@peab.fi
puh. 040 535 1939

Espoon kaupunki
Mika Rantala

Leppävaara-projektin johtaja
mika.j.rantala@espoo.fi

Tietoa AFRYstä

AFRY tarjoaa suunnittelu-, konsultointi- ja digitaalisia palveluja, jotka vauhdittavat muutosta kohti kestävää yhteiskuntaa.

Olemme 19 000 omistautunutta teollisuus- ja energia-alojen sekä rakennetun ympäristön asiantuntijaa, joiden kehittämillä ratkaisuilla luodaan vaikutusta tuleville sukupolville. Ympäri maailmaa toimivan AFRYn juuret ovat Pohjoismaissa, sen liikevaihto on 27 miljardia Ruotsin kruunua (noin 2,4 miljardia euroa), ja se on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä.

afry.fi