AFRY laatii vesilaitoksille hankintaohjeistuksen kestävien hankintojen edistämiseksi

AFRY laatii yhdessä Vesilaitosyhdistyksen ja kuuden laitoksen kanssa vastuullisten hankintojen tueksi ohjeistuksen, jossa otetaan huomioon vesilaitosten erityispiirteet.

Tarkoituksena on ohjeistuksen lisäksi laatia myös konkreettiset vastuullisuuskriteerit hankinnoille ja kilpailutuksille. Suosituksissa huomioidaan mahdollisuuksien mukaan erilaiset hankintatyypit, kuten palvelut, materiaalit ja laitteet. Työn aikana painotetaan verkostoihin liittyviä hankintoja ja pyritään huomioimaan niiden erityispiirteet vastuullisuuden näkökulmasta.

Hankkeessa laaditaan opas, joka sisältää vastuullisten hankintojen tavoitteet sekä listauksen esimerkkikriteereistä, joita vesilaitokset voivat käyttää hankinnoissaan. Oppaaseen kootaan myös ehdotuksia kriteerien ja vaatimusten toteutumisen seurantaan. Koska hankkeessa pyritään kehittämään alaa, sen toimintamalleja ja yhteistyötä, opas on julkinen ja kaikkien hyödynnettävissä.

Vastuullisuusohjeistuksen taustana toimivat keskeiset vastuullisuutta edistävät kansalliset ja EU-tason viitekehykset, kaupunkien ja kuntien hankintaohjeistukset sekä vesilaitoksilla ja teollisuudessa jo nyt käytössä olevat vastuullisuustavoitteet. Vesilaitosten vastuullisuutta edistävät nykykäytännöt ovat tärkeässä roolissa alan yhteistä ohjeistusta muodostettaessa.

Hankintaohjeistus tukee vesihuoltolaitosten vastuullisuustavoitteita

”Hankkeessa tavoitteenamme on tuoda vastuullisuus osaksi jokaisen laitoksen hankintakäytäntöjä, jotta voimme yhdessä varmistaa, että vesihuollon ratkaisut tukevat sekä ympäristöä että yhteiskuntaa. Olemme ylpeitä saadessamme jatkaa työtä vesihuollon vastuullisuuden kehittämisessä tiiviissä yhteistyössä Vesilaitosyhdistyksen ja alan toimijoiden kanssa", projektipäällikkönä hankkeessa toimiva Minna Pirilä AFRYltä sanoo.

”Julkisilla hankinnoilla voidaan merkittävästi edistää kestävyyttä ja uusia innovaatioita, ja tämän vuoksi hankintojen tulee olla keskeisessä roolissa vesilaitosten matkalla kohti hiilineutraaliustavoitteita. Tämä hanke tukee laitosten työtä tarjoamalla selkeät ja yhtenäiset ohjeet, jotka helpottavat kestävyyteen vaikuttavien teemojen hahmottamista. Näiden ohjeiden avulla vesihuoltoa kehitetään kohti kestävää ja hiilineutraalia tulevaisuutta”, Raision Veden toimitusjohtaja Anders Öström summaa.

Vesilaitokset haluavat kehittää alalle sopivat periaatteet, sillä hankintojen osuus on jopa yli 80 prosenttia vesihuoltolaitosten liikevaihdosta. Hankintojen määrä kasvaa edelleen lähitulevaisuudessa muun muassa verkostojen suuren saneeraustarpeen vuoksi. Myös lainsäädäntö edellyttää yhä vahvemmin vastuullisuutta hankinnoissa.

Ohjeistukseen liittyvä kehitystyö on linjassa kansallisen vesihuoltouudistuksen ohjelman yhteisen ”Vastuullinen vesihuolto 2030” -vision kanssa. Hanke edistää myös Vesilaitosyhdistyksen strategian yhtä päätavoitetta, jonka mukaan vesihuoltoalan tulee olla bio- ja kiertotalouden sekä kestävän kehityksen edelläkävijä.

Projekti alkoi toukokuussa 2024, ja ohjeistus valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Työn toteuttaa suunnittelu- ja konsultointiyhtiö AFRY. Hankkeessa ovat mukana Raision Vesi Oy, Kuopion Vesi Oy, Kymen Vesi Oy, Turun Vesihuolto Oy, Kokkolan Vesi ja Iisalmen Vesi. Lisäksi hanketta rahoittaa Vesihuoltolaitosten kehittämisrahasto.

Lisätietoja:

Minna Pirilä
Head of Strategic Business Development
minna.pirila@afry.com
puh. 044 319 09 81

Vesilaitosyhdistys
Saijariina Toivikko
Kehittämispäällikkö
Suomen Vesilaitosyhdistys ry

saijariina.toivikko@vvy.fi

Tietoa AFRYstä

AFRY tarjoaa suunnittelu-, konsultointi- ja digitaalisia palveluja, jotka vauhdittavat muutosta kohti kestävää yhteiskuntaa.

Olemme 19 000 omistautunutta teollisuus- ja energia-alojen sekä rakennetun ympäristön asiantuntijaa, joiden kehittämillä ratkaisuilla luodaan vaikutusta tuleville sukupolville. Ympäri maailmaa toimivan AFRYn juuret ovat Pohjoismaissa, sen liikevaihto on 27 miljardia Ruotsin kruunua (noin 2,4 miljardia euroa), ja se on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä.