AFRY mukana allianssissa toteuttamassa Tampereen raitiotiehankkeen toista osaa

Tampereen raitiotielinjan ensimmäistä osaa paraikaa rakentava Raitiotieallianssi jatkaa myös toisen osan toteuttajana. Tampereen kaupungin ja Tampereen Raitiotie Oy:n tilaaman palvelun tuottajina ovat AFRY, YIT, NRC ja Sweco. Allianssimallin mukaisesti hankkeen tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat toimivat yhteistyössä hankkeen toteuttamisessa. Tampereen kaupunginvaltuusto päätti raitiotiehankkeen toisen osan rakentamisesta 19.10.2020.

Tampereen raitiotiehankkeen toisessa vaihessa raitiotietä jatketaan keskustasta länteen. Tämä läntinen jatke on tarkoitus toteuttaa kahdessa osassa. Nyt tilataan osuus Pyynikintorilta Santalahteen, ja osuus Santalahdesta Lentävänniemeen tilataan, kun vesistön täyttölupa Näsisaarta varten on lainvoimainen.

”Rakentamispäätös jatkaa joukkoliikenteen vahvaa kehittämistä Tampereella. Tuleva raitiolinja palvelee kaupungin vahvoja kasvusuuntia ja koko kaupunkirakenteen kehitystä. Olemme erittäin tyytyväisiä, että allianssityö jatkuu yhdessä osaavan ja kokeneen palvelutuottajatiimin kanssa”, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo.

”Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana suunnittelemassa Tampereen tulevaisuuden liikenneratkaisuja ja siten edistämässä kaupungin kehitystä ja kasvua. Raitiotie on ympäristöystävällinen ja esteetön liikennemuoto kasvavassa kaupungissa ja erinomainen osoitus siitä, miten AFRY tukee asiakkaitaan kestävien ratkaisujen edistämisessä”, sanoo Mikko Inkala, AFRYn Suomen Infra-toimintojen johtaja.

AFRY vastaa hankkeessa radan, kunnallistekniikan, johtosiirtojen ja työnaikaisten liikennejärjestelyjen suunnittelusta sekä ympäristösuunnittelusta. AFRY vastaa myös useiden merkittävien raitiotieosuuksien katu-, geo- ja siltasuunnittelusta useissa kaupunginosissa.

Toisen vaiheen valmistuttua Tampereen raitiolinjaston pituus on 24 kilometriä. Liikennöinnin ensimmäisellä osalla on tarkoitus alkaa ensi vuonna. Toisen osan rakentamisen on määrä käynnistyä marraskuussa 2020 ja valmistua vuonna 2024. Osapuolet ovat olleet mukana jo toisen osan kehitysvaiheessa sekä ensimmäisen osan kehitys- ja toteutusvaiheessa.

Allianssin osapuolet sitoutuvat allianssisopimuksen mukaisesti yhteisiin tavoitteisiin ja kustannuksiin ja jakavat myös vastuut ja riskit yhteisesti. Tampereen raitiotiehankkeen toisen osan kokonaisarvo on 112 miljoonaa euroa, joka jakautuu raitiotielinjan vaiheittaisen rakentamisen mukaisesti kahteen osaan. Ensimmäisen osan tilaus kirjataan AFRYn Infra-divisioonan vuoden 2020 neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan. Toisen osan tilaus kirjataan AFRYn tilauskantaan, kun sopimuksessa vaadittu vesistön täyttölupa on tullut lainvoimaiseksi arviolta vuoteen 2022 mennessä.

Valtuuston päätöksellä on kahden viikon valitusaika, jonka umpeuduttua tilaus voidaan tehdä.

Lisätietoja:

Mikko Inkala
Infrasuunnittelun johtaja, Suomi
mikko.inkala@afry.com
puh. 040 716 9133

AFRY on kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointiyhtiö. Tuemme asiakkaitamme kestävän kehityksen ja digitalisaation edistämisessä. Olemme 17 000 omistautunutta asiantuntijaa, jotka kehittävät kestäviä ratkaisuja tuleville sukupolville infra-, teollisuus- ja energiasektoreilla ympäri maailman.

Avainsanat: