AFRY tähtää johtavaan asemaan metsänhoidon digitaalisissa ratkaisuissa ja ostaa MosaicMillin ja Simosolin

AFRY on ostanut kaksi metsänhoitoon digitaalisia ratkaisuja tarjoavaa suomalaisyritystä, MosaicMill Oy:n ja Simosol Oy:n. Yritysostot edistävät merkittävästi AFRYn pyrkimystä nousta globaaliksi markkinajohtajaksi kestävää metsänhoitoa tukevissa digitaalisissa ratkaisuissa ja palveluissa.

MosaicMillin ja Simosolin teknologiat muodostavat jatkossa keskeisen osan AFRY Management Consultingin kehittämää Smart Forestry -palvelukokonaisuutta, joka yhdistää AFRYn koko metsänhoidon arvoketjun asiantuntemuksen ja markkinoiden edistyksellisimmät digitaaliset ratkaisut. Tämän ansiosta asiakas saa puukohtaisesti kerätyn tiedon avulla rakennetun digitaalisen kaksosen metsästään. Sen perusteella metsänomistaja voi suunnitella metsänhoitoa tarkasti ja kestävästi sekä optimoida metsän tuoton.

“Olemme iloisia saadessamme MosaicMillin ja Simosolin osaksi AFRYä ja voidessamme siten tarjota asiakkaillemme metsänhoidon osaamiskeskuksen kokonaisvaltaisia digitaalisia ratkaisuja ja palveluita. Yhdessä meillä on erinomainen asema toimia alan johtavien toimijoiden luotettavana kumppanina globaalisti”, sanoo AFRYn bioteollisuuden liikkeenjohdon konsultoinnista vastaava johtaja Saara Söderberg.

MosaicMill on yksi johtavista yrityksistä, joka hyödyntää droneilla kerättyä ja satelliittikuvien välittämää tietoa metsävarojen laskennassa ja mahdollistaa siten metsänhoidon suunnittelun ilman perinteistä kenttätyötä. Digitaalisesti kerätyn tarkan datan avulla metsänomistajat voivat tehdä kattavaan tietoon perustuvia ja oikea-aikaisia päätöksiä edistämään metsävarojen kestävää käyttöä.

Simosol on teknologiayhtiö, joka on erikoistunut edistyksellisiin metsänhoidon simulointi- ja optimointiratkaisuihin. Yhtiö on ollut jo entuudestaan AFRYn kumppaniverkostossa, ja sen palveluita on hyödynnetty osana AFRY Smart Forestry -palveluvalikoimaa. Yrityskaupan myötä Simosolin ohjelmistoratkaisut ja osaaminen muodostavat entistä vahvemman perustan AFRYn digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä metsien inventointiin ja kartoitukseen sekä operatiivisen tiedon keräämiseen metsävarojen seuraamiseksi ja hallinnoimiseksi.

“MosaicMill on kehittänyt dronella kerättyä tietoa hyödyntävää puukohtaista inventointimetodia vuodesta 2017. Ratkaisu mahdollistaa täysin digitaalisen työnkulun ja muodostaa hyvän perustan tarkkaa dataa hyödyntäville metsänhoidon sovelluksille. Olemme innoissamme liittyessämme osaksi AFRYä ja päästessämme kasvattamaan liiketoimintaa ja AFRY Smart Forestry -palvelukokonaisuutta”, sanoo MosaicMillin toimitusjohtaja Ismo Hippi.

"Simosol on kehittänyt alustan, joka tukee tarkkaan dataan perustuvaa metsätalouden päätöksentekoa. Se mahdollistaa metsänhoidon toimien optimoinnin koko toimitusketjussa metsävarojen hallinnasta puun tarjontaan. Odotamme innolla pääsevämme työskentelemään osana AFRYä ja kehittämään edelleen metsänhoidon digitaalisia ratkaisuja”, sanoo Simosolin toimitusjohtaja Jussi Rasinmäki.

MosaicMillin ja Simosolin osaamisen ja teknologioiden ansiosta AFRY viitoittaa tietä kestävää metsänhoitoa tukevissa digitaalisissa ratkaisuissa ja palveluissa.

“Korkelaatuisen inventointidatan ja maailman parhaimmistoon kuuluvan simulointi- ja optimointialustan ansiosta AFRY voi palvella markkinoiden suurimpia toimijoita ja integroida ratkaisunsa osaksi kaikenlaisia metsien hallinnan järjestelmiä. Samaan aikaan vahvistamme omaa, koko metsänhoidon arvoketjun kattavaa tarjontaamme”, Saara Söderberg jatkaa.

Molemmat ostetut yritykset raportoidaan osana AFRYä kesäkuusta 2021 lähtien.

Lisätietoja:

Saara Söderberg
Vice President, Bioindustry Management Consulting, AFRY
saara.soderberg@afry.com

Tietoa AFRYstä

AFRY on Euroopan johtavia suunnittelu- ja konsultointiyhtiöitä, joka edistää muutosta kohti kestävämpää yhteiskuntaa.

Olemme 16 000 omistautunutta rakennetun ympäristön, teollisuus- ja energia-alojen sekä digitalisaation asiantuntijaa, jotka kehittävät kestäviä ratkaisuja tuleville sukupolville ympäri maailman.