AFRYn Kiinteistöt ja rakentaminen -yksikön kestävän kehityksen johtaja Arto Toorikka: Vastuullisuus tarjoaa mahdollisuuksia kannattavaan liiketoimintaan

Arto Toorikka, RTA, on nimitetty AFRYn Suomen Kiinteistöt ja rakentaminen -liiketoimintayksikön kestävän kehityksen johtajaksi marraskuussa 2022. Toorikka on kehittänyt AFRYyn vuonna 2022 liittyneissä Vahanen-yhtiöissä noin viiden vuoden ajan elinkaaritarkastelujen palveluita ja kestävän kehityksen hankkeita. Toorikalla on lisäksi monipuolinen kokemus rakennusten kuntoarvioista ja -tutkimuksista liittyen etenkin kunnossapidon suunnitteluun sekä sisäilmaan.

”Olen päässyt yhdistämään syvällistä asiantuntijuutta kokonaisuuksien hallintaan sekä tekemään yhteistyötä läpi organisaatiorajojen. Lähden kehittämään kestävän kehityksen palveluitamme yhdistäen vahvan asiantuntijuutemme suurten kokonaisuuksien huomiointiin. Keskityn tuottamaan asiakkaillemme lisäarvoa”, Toorikka kertoo.

Pelkkä vähähiilisyyden huomiointi ei riitä

Toorikan mukaan kestävässä kehityksessä onnistutaan paremmin, kun muistetaan keskittyä kokonaisuuteen:

”Jos hankkeessa panostetaan pelkästään esimerkiksi alhaiseen hiilijalanjälkeen, niin taloudellinen kannattavuus ja yhteiskuntavastuu voivat jäädä taka-alalle. Aikaa kestäviä päätöksiä saadaan tehtyä myös paremmin, kun hanketta tarkastellaan koko elinkaari huomioiden. Asiakas hyötyy, kun hankkeen osia ja niiden vaikutuksia toisiinsa tarkastellaan laaja-alaisesti. Kokonaisuuteen keskittyminen tuottaa päätöksenteon tueksi riittävää ja oikea-aikaista tietoa.”

Vastuullisuus ja kestävä toiminta liiketoiminnan keskiössä

AFRYn liiketoiminta perustuu vastuulliseen ja kestävään toimintaan. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat myös edellytys liiketoimintamme jatkumiselle. Toimintatapamme edellyttävät, että toimimme reilusti ja läpinäkyvästi kestävien ratkaisujen tarjoamisessa.

”Suurimmat vaikutukset saadaan, kun kestävyys huomioidaan jokaisessa hankkeessa osana normaalia toimintaa. Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden odotukset muuttuvat koko ajan, ja aiheen merkitys liiketoiminnassa kasvaa huomattavasti tulevina vuosina. Nyt viimeistään kestävän kehityksen junaan kannattaa hypätä mukaan, sillä se hyödyttää maapallon lisäksi myös liiketoimintaa, kun vastuullisuus huomioidaan kokonaisvaltaisesti”, Toorikka tiivistää.

”AFRY tarjoaa integroidun palvelukokonaisuuden luontoselvityksistä ja tutkimuksista luvitukseen ja suunnitteluun sekä rakentamisen ja ylläpidon aikaiset seuranta- ja monitorointipalvelut rakennushankkeelle. Kestävän kehityksen huomiointi koko hankkeen elinkaaren ajan on olennainen osa vastuullisuutta, ja Arto tuo osaamisellaan tarvittavan liiman näiden osien yhdistämiseen kestävällä tavalla”, summaa AFRYn Kiinteistöt ja Rakentaminen -liiketoimintayksikön johtaja Ahti Rantonen.

Lue lisää: Vastuullisuus ja kestävä liiketoiminta AFRYllä

Lisätietoja:

Ahti Rantonen
johtaja, Kiinteistöt ja rakentaminen
ahti.rantonen@afry.com

Tietoa AFRYstä

AFRY on Euroopan johtavia suunnittelu- ja konsultointiyhtiöitä, joka vauhdittaa muutosta kohti kestävää yhteiskuntaa. Olemme 19 000 omistautunutta rakennetun ympäristön, teollisuus- ja energia-alojen sekä digitalisaation asiantuntijaa, jotka kehittävät kestäviä ratkaisuja tuleville sukupolville ympäri maailman.