9 koiralle vaarallista ruoka-ainetta – älä syötä näitä koirallesi

Osa koirista on kaikkiruokaisia ja persoja ruoalle, mikä tarkoittaa, että niille kelpaa syötäväksi lähes mikä tahansa kotoa löytyvä ruoka. Tietyt ruoka-aineet voivat kuitenkin aiheuttaa koiralle vatsavaivoja ja pahimmillaan vakavan myrkytyksen. Agria Eläinvakuutus listaa 9 ruoka-ainetta, joita ei kannata antaa koiralle.

Koiralle vaarallisia ruoka-aineita:

• Hiiva ja hiivaa sisältävät taikinat
  • Kaakao
  • Ksylitoli
  • Pähkinät, erityisesti macadamia-pähkinät
  • Rusinat
  • Sipuli
  • Suklaa
  • Suola
  • Viinirypäleet

Epäiletkö koirasi syöneen jotain sopimatonta?

Arvioidaksesi onko kyseessä vaaratilanne, pyri selvittämään:

• Mitä koira on syönyt?
  • Kuinka paljon?
  • Kuinka kauan aikaa sitten?

Mikäli olet epävarma tuleeko koira viedä eläinklinikalle vai voiko koiraa auttaa kotikonstein, kannattaa asia varmistaa eläinlääkäriltä esimerkiksi soittamalla tai etäeläinlääkäripalvelun avulla.

Myrkytyksen oireet

Myrkytyksen oireet vaihtelevat syödyn aineen ja sen määrän mukaan. Yleisimpiä ruoka-aineiden aiheuttamia myrkytyksen oireita ovat oksennus, ripuli, vatsakivut ja kova jano.

Useimmiten myrkytyksen oireet näkyvät muutaman tunnin sisään sopimattoman aineen syömisen jälkeen, mutta osa oireista ilmenee vasta myöhemmin. Esimerkiksi maksa- ja munuaisvaurioidenn oireet saattavat näkyä vasta ensimmäisen parin vuorokauden aikana.

Jos siis koirasi on syönyt jotain sopimatonta, kannattaa olla yhteydessä eläinlääkäriin vaikka koiralla ei heti näkyisikään oireita.

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.