9 koirien yleistä vaaraa kesällä - vinkit ennaltaehkäisyyn ja ensiapuun

Koiralle voi kesällä sattua monenlaisia pienempiä tai isompia haavereita: kyy voi purra, koiralle voi tulla lämpöhalvaus tai uimisen seurauksena koiralle voi tulla hot spot tai vesihäntä. Agria Eläinvakuutus listaa 9 kesän vaaraa koirille – ja miten niitä voi hoitaa.

Raskas liikunta tai muu rasitus voi aiheuttaa lmphalvauksen
Lämpöhalvaus

Koiralle voi tulla lämpöhalvaus esimerkiksi, jos se joutuu olemaan ahtaassa ja lämpimässä tilassa kuten pysäköidyssä autossa kesähelteillä. Myös raskas liikunta tai muu rasitus lämpimällä säällä voi aiheuttaa lämpöhalvauksen.

Lämpöhalvauksen saanut koira alkaa läähättää voimakkaasti ja saattaa menettää tajuntansa. Muita oireita ovat kuolaaminen, levottomuus ja tärinä. Pahimmillaan lämpöhalvaus voi johtaa koiran menehtymiseen.

Lämpöhalvaus iskee usein hyvinkin äkkiä. Jos koirallasi on lämpöhalvauksen oireita, viilennä koiraa esimerkiksi vedellä ja ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.

Kyyn purema
Kyyn purema on koiralle vaarallinen. Kyy puree koiraa yleensä huuleen, kuonoon tai tassuun. Puremakohta on yleensä turvonnut ja siinä voi näkyä kyyn hampaanreiät sekä mustelmamainen värimuutos. Lievissä tapauksissa purema aiheuttaa ainoastaan turvotusta, mutta vaikeammissa tapauksissa kyyn erittämä myrkky vahingoittaa koiran elimistöä, mikä voi johtaa koiran menehtymiseen.

Jos kyy puree koiraasi, pidä koira mahdollisimman paikoillaan, jotta myrkky ei pääse leviämään muualle elimistöön ja vie koira välittömästi eläinlääkäriin.

Hyönteisen pisto
Yksittäiset ampiaisen tai muiden hyönteisten pistot ovat yleensä koiralle vaarattomia. Pistokohta saattaa punoittaa, kutista ja turvota hieman, mutta oireet häviävät usein itsestään. Osa koirista voi kuitenkin olla saada pistoksesta allergisen reaktion, varsinkin jos koira saa useamman pistoksen.

Hyönteisen pisto on vaarallisin koiran suussa tai nielussa, sillä silloin hengitystiet voivat turvota ja aiheuttaa hengitysvaikeuksia. Jos pistos on koiran suussa tai nielussa, tai se aiheuttaa todella voimakkaita oireita kuten voimakasta turvotusta, ole välittömästi yhteydessä eläinlääkäriin.

Haavat
Pienet pintahaavat paranevat useimmiten itsestään, mutta syvä haava voi tulehtua, varsinkin kesällä. Haava tulisi aina puhdistaa ja tutkia. Syvä haava tulisi ommella eläinlääkärissä ensimmäisen 6 tunnin aikana paranemisen nopeuttamiseksi. Haavan aiheuttamia oireita ovat haavoittuneen ruumiinosan aristaminen ja mahdollinen ontuminen sekä haavakohdan nuoleminen.

Myrkytys ja vatsavaivat
Kesäisellä piknikillä ja grillin ääressä on monenlaisia ruokia ja niiden jämiä, jotka maistuisivat monelle koiralle, mutta monet grilliherkkujen ja piknik-ruokien jämät eivät sovellu koiralle vaan voivat jopa olla vaarallisia, jos koira syö niitä. Erityisesti maissintähkät, jäätelötikut ja grillivartaat sekä luut ja ruodot ovat koiralle vaarallisia, sillä ne voivat jumittua tai vahingoittaa koiran ruoansulatuskanavaa, esimerkiksi aiheuttaa suolistotukoksen tai haavan vatsalaukkuun. Myös tietyt ruoka-aineet kuten suklaa, viinirypäleet ja sipuli ovat koiralle myrkyllisiä.

Tavallisimpia myrkytyksen oireita ovat mm. oksentaminen, ripuli, vatsakivut ja voimakas kuolaaminen.

Jos jotain jumittuu koiran kurkkuun, koira alkaa kakoa tai raapia suuta tassullaan yrittäen saada juuttuneen esineen pois. Yritä paikantaa ja poistaa suuhun tai nieluun juuttunut esine. Jos se ei onnistu, vie koira välittömästi eläinlääkäriin.

Hot spot
Koiran kostea ihotulehdus eli hot spot on erityisesti pitkä- ja paksuturkkisten sekä uimista rakastavien koirien yleinen kesävaiva. Hot spot saa usein alkunsa pienestä haavasta, hyönteisen tai punkin puremasta tai uimisen jälkeen kosteasta turkista, joka aiheuttaa tulehduksen koiran karvapeitteen alla.

Jos koirallasi ilmenee voimakasta punoitusta ja märkivää ihottumaa, koiralla saattaa olla hotspot ja silloin tulee ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Hot spot leviää usein nopeasti suurelle ihoalueelle eli se on hyvä hoitaa mahdollisimman pikaisesti.

Vesihäntä
Koiralle voi tulla vesihäntä, jos turkki ei kuivu kunnolla uimisen jälkeen ja koiran takapää on pitkään kylmä. Vesihäntä uusiutuu herkästi ja voi aiheuttaa myös muita vaivoja hännän tyven hermoissa eli kuivaa koira aina huolellisesti, erityisesti selkä ja hännäntyvi. Vesihännän oireita ovat takapään aristaminen ja hännän roikkuminen alhaalla. Jos koirallasi ilmenee kyseisiä oireita, kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.

Sinilevämyrkytys
Älä anna koiran juoda vettä tai uida vedessä, jossa on sinilevää, sillä koiralle voi tulla sinilevämyrkytys. Sinilevämyrkytyksen oireita ovat muun muassa levottomuus, tärinä tai vapina, oksentelu, huojuminen ja krampit. Jos koira ui vedessä, jossa on sinilevää tai juo vettä, vie koira välittömästi eläinlääkäriin.

Punkit
Punkit voivat levittää sairauksia kuten borrelioosia eli poista punkit aina mahdollisimman pian ja käy koiran turkki läpi päivittäin punkkien varalta. Jos koirallasi on usein punkkeja, kannattaa hankkia jokin punkkikarkote apteekista tai eläinklinikalta.

Jos koiralla on lieviä sairauden tai tapaturman oireita, etkä ole aivan varma tuleeko koira viedä eläinlääkäriasemalle, voit myös olla yhteydessä etäeläinlääkäriin. Etäeläinlääkäri arvioi hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Koiran voinnin mukaan etäeläinlääkäri voi antaa joko ohjeita kotihoitoa varten, tai suosituksen jatkohoidosta eläinlääkäriasemalla.