Agria Eläinvakuutuksen kannanotto luolakoiratoimintaan

Suomen Kennelliiton valtuuston päätös koskien luolakoirakokeiden tulevaisuutta on herättänyt paljon keskustelua ja myös Agria Eläinvakuutukselle on esitetty runsaasti kysymyksiä aiheeseen liittyen. Agria Eläinvakuutus on Suomen Kennelliiton yhteistyökumppani ja vaatii nyt tiedotteessaan Kennelliitolta toimia päätöksen kumoamiseksi.

Agria Eläinvakuutus tuomitsee ehdottomasti kaikenlaisen toiminnan, joka tuottaa eläimelle kärsimystä tai ahdistusta. Pyrimme osaltamme myötävaikuttamaan siihen, että koiraharrastustoimintaa kehitetään jatkossa kohti eettisempää eläintenpitoa, jossa jokaista eläinlajia ja -yksilöä kunnioitetaan.

Olemme luonnollisesti pettyneitä Suomen Kennelliiton tekemään päätökseen jatkaa luolakoirakokeita, joissa käytetään elävää kohde-eläintä. Agria Eläinvakuutus tulee osaltaan vaatimaan Suomen Kennelliitoa nostamaan asian uudelleenkäsittelyyn seuraavassa valtuuston kokouksessa.

Agria Eläinvakuutus jatkaa ainakin toistaiseksi yhteistyötä Suomen Kennelliiton kanssa. Yhteistyön jatkuminen on edellytys sille, että meillä on mahdollisuus vaikuttaa ja saada muutosta aikaan. Pois jättäytyminen tarkoittaisi sitä, että käännämme selkämme ongelmille.

Me Agrialla laitamme eläinten hyvinvoinnin aina etusijalle ja tämän vuoksi on ehdottoman tärkeää, että olemme mukana vaikuttamassa muutokseen ja vaatimassa yhteistyökumppanin ominaisuudessa tekoja Suomen Kennelliitolta. Emme hyväksy elävän kohde-eläimen käyttöä luolakoirakokeissa.