Agria Eläinvakuutus kannustaa koiranomistajia keräämään kakat myös talven tullen

Jos kaikki suomalaiset koiranomistajat jättäisivät koirankakat keräämättä, kertyisi maastoon joka päivä reilusti yli 1,5 miljoonaa uutta kakkakasaa. Tämän vuoksi Agria Eläinvakuutus kannustaa teemaviikollaan jokaista koiranomistajaa kantamaan vastuunsa ja keräämään koiransa kakat.

Idea #kakkatalkoot -teemaviikkoon lähti Agrian teettämästä kyselytutkimuksesta, jonka mukaan vain reilu kolmannes suomalaisista koiranomistajista kerää koiransa kakat aina pois.

”Erityisesti nyt, kun talvi tekee tuloaan, haluamme kannustaa jokaista koiranomistajaa aktivoitumaan kakan keräämisessä. On hyvä ymmärtää, ettei lumen alle potkitut kakkakasat hajoa eivätkä mahdolliset virukset kuole lumikasan alla pakkasellakaan”, sanoo Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja, ELL Heidi M. Elomaa.

”Teemaviikon avulla haluamme osaltamme kantaa ympäristövastuuta ja pyrkiä vähentämään ympäristöhaittoja. Pyrkimyksemme on myös vaikuttaa asenteisiin ja valistaa koirakansaa riskeistä, joita koirankakkaan liittyy niin ihmisten kuin eläintenkin terveyden näkökulmasta”, jatkaa Elomaa.

Kakkakuorma ja vastuullinen koiran omistaminen

Suomessa on arviolta yli 800 000 koiraa. Yksi koira ulostaa keskimäärin kaksi kertaa päivässä. Jos kaikki koiranomistajat jättäisivät koirankakat keräämättä, kertyisi maastoon joka päivä reilusti yli 1,5 miljoonaa uutta kakkakasaa.

Koiran ulosteiden keräämisestä on säädetty Järjestyslaissa. Koirakuri-pykälän mukaan koiran omistajan tai haltijan tulee muun muassa huolehtia, ettei koiran uloste jää ympäristöön hoidetuilla alueilla taajamassa.

Taajaman ulkopuolella samanlaista säännöstä ei ole, mutta silloinkin koirankakat kannattaa kerätä ympäristökuormituksen ja erilaisten tartuntariskien vuoksi. Etenkin vilkkailla virkistysalueilla kakkakuoma voi olla huomattava.

Keräämätön koirankakka puhuttaa – ja syystä

Keräämättömät jätökset ärsyttävät syystä: ne tekevät ympäristöstä epäsiistin ja aiheuttavat hajuhaittoja sekä terveysriskejä. Jokainen tietää, kuinka ikävää on puhdistaa koiran ulostetta kengän pohjasta tai vaikkapa lastenvaunujen renkaista.

Keräämällä koiransa jätökset, koiranomistajat voivat osaltaan edistää yleistä viihtyvyyttä ja lievittää negatiivisia asenteita koiria kohtaan. Harva koira haluaa itsekään kävellä lajitoverinsa ulosteiden päällä, joten ympäristön siistinä pitäminen on palvelus myös nelijalkaisille ystävillemme.

Kengän pohjaan ikävästi tarttuva koirankakka on kuitenkin vain osa ongelmaa, sillä ulosteet voivat levittää myös monia tauteja.

Kakkakasa voi olla tautipesäke, josta myös ihminen voi saada tartunnan

Koiran ulosteessa on viruksia, bakteereita sekä loisia, jotka voivat tarttua muihin koiriin. Varsinkin virukset ovat kestäviä ja säilyvät ympäristössä jopa kuukausia, myös pakkassäällä. On hyvä muistaa, että monissa taudeissa koira voi olla myös oireeton kantaja eli sillä ei välttämättä ole sairauden oireita.

Lumen potkiminen kakkakasan päälle ei poista tautiriskiä eivätkä jätökset hajoa talven aikana mihinkään. Keväällä vastassa on lukemattomia miinoja – joka puolestaan on omiaan lisäämään koiravastaisuutta.

Luontoon jätetyt läjät voivat edesauttaa tarttuvien tautien ja loisten leviämistä lemmikistä toiseen, mutta myös ihmisiin. Koiran ulosteen välityksellä ihmiseen voi tarttua erilaisia loisia, esimerkiksi giardia ja suolinkaisloinen.

Keräämättömät kakat kuormittavat ympäristöä

Vaikka järjestyslaki edellyttää keräämään koiran ulosteet vain hoidetuilta taajama-alueilta, kakat tulee kerätä muualtakin pois. Paitsi että koirankakka polun tai tien varrella on esteettinen haitta, voi se olla haitaksi ympäristölle.

Koirankakan mukana ympäristöön päätyy ravinteita, muun muassa typpeä ja fosforia; ravinteet puolestaan saattavat muuttaa paikallista ekosysteemiä. Ravinteiden ohella luontoon voi koirankakan mukana päätyä ulosteperäisiä bakteereita sekä ympäristölle haitallisia lääkeaineita.

Lisää tietoa koirankakan haitoista:

#KAKKATALKOOT teemaviikko 7.–13.10.2024

Agrian teettämän kyselytutkimuksen mukaan 37 prosenttia koiranomistajista sanoo keräävänsä koiransa jätökset aina. 47 prosenttia ilmoittaa keräävänsä läjät vain kulkuväyliltä ja pieni osa ainoastaan, jos joku näkee. Koiranomistajista 14 prosenttia kertoi, ettei koskaan kerää koiransa kakkoja.

Kyselytutkimuksen suoritti Xtreme Insight AB vuonna 2022 ja siihen vastasi 1182 suomalaista lemmikinomistajaa.