Agria Kissaparaati -hyväntekeväisyystapahtuma keräsi lähes 26 000 euroa kodittomien kissojen hyväksi

Euroopan suurin kissojen hyväntekeväisyystapahtuma Agria Kissaparaati järjestettiin viime viikonloppuna Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Ranskassa ja Saksassa. Suomessa tapahtumaan osallistui lähes 2 000 kissaa ja Agria Eläinvakuutus lahjoittaa SEY Suomen Eläinsuojelun Kissakriisi-kampanjalle 2 500 euroa. Kansainvälisesti osallistujia oli yhteensä 17 431 ja kodittomille kissoille kerättiin yhteensä 25 609 euroa.

Agria Kissaparaati on hyväntekeväisyystapahtuma kodittomien kissojen hyväksi.

Agria Kissaparaati järjestettiin tänä vuonna toista kertaa Suomessa ja samanaikaisesti neljässä muussa Agria-maassa eli Ruotsissa, Tanskassa, Ranskassa ja Saksassa. Jokaisessa maassa on oma pakallinen lahjoituskohteensa, josta tuki ohjautuu kodittomille kissoille. Koko Agrian lahjoituspottia kasvattaa myöhemmin vielä Iso-Britannian ja Norjan Kissaparaatit, jotka järjestetään marraskuussa.

Tapahtuma järjestettiin kaikissa maissa etätapahtumana ja osallistumista varten tuli ilmoittautua mukaan sekä halutessaan jakaa kuva tai video sosiaalisessa mediassa tapahtuman aihetunnisteella.

Agria Kissaparaati tulokset

Suomessa tapahtumaan osallistui 1 795 kissaa ja 921 omistajaa. Kuvia jaettiin Facebookissa ja Instagramissa tapahtumaviikonloppuna 22.-23.10. yhteensä yli 1 000 kappaletta. Agria Eläinvakuutus tekee 2 500 euron suuruisen lahjoituksen SEY Suomen Eläinsuojelun Kissakriisi-kampanjalle. Lahjoitussumma perustuu saavutettuun osallistujamäärään sekä Kissaparaati-huivin myyntimääriin.

"Olen erittäin vaikuttunut kissanomistajien aktiivisuudesta Agria Kissaparaatissa. Tempaus sai kissanomistajat ja kissat liikkeelle hyvän asian puolesta. Haluan kiittää kaikkia osallistujia mukana olosta!", kommentoi Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja Anna Linder.

Mikä on Kissakriisi-kampanja?

Kissan arvostus on edelleen heikkoa. Sen seurauksena Suomessa hylätään edelleen vähintään 20 000 kissaa vuodessa. Hylätyt ja heitteillä olevat kissat aiheuttavat populaatiokissaongelman. Kissapopulaatioita aiheuttaa leikkaamattomien kissojen ulkoileminen ilman valvontaa ja kissojen hallitsematon lisääntyminen. Luonnossa elävät villiintyneet, sisäsiittoisuudesta ja taudeista kärsivät kissapopulaatiot syntyvät paitsi hylättyjen kissojen, myös leikkaamattomien, vapaana kulkevien kotikissojen jälkeläisistä.

Populaatiokissatyö auttaa ehkäisemään uusien kissakriisin uhrien syntymisen. Kissojen leikkauttaminen on tärkeintä ennaltaehkäisevää työtä kissakriisin ratkaisemiseksi. SEY Suomen Eläinsuojelun Kissakriisi-kampanjan avulla kerättyjä varoja käytetään leikkauttamisen lisäksi myös eläinlääkärikuluihin, loishäätöön, ruokaan, hoitotarvikkeisiin sekä kissojen tunnistusmerkintään ja rekisteröintiin.